Nybörjare vad gäller el. Jag har kopplat in lampor förut, men har aldrig tidigare sett att jordsladden kopplas till en skruv som sedan sticker ut utanför lampan. Monteringsanvisningarna gav minimal vägledning, så jag dubbelkollar med detta fantastiska forum. Tacksam för hjälp att bekräfta att det inte är något konstigt, eller om jag behöver vidta några extra åtgärder förutom att fästa strömkablarna. I värsta fall kan jag så klart anlita elektriker.
Bild 1: Lampans insida/undersida. Den gula jordsladden går från kopplingslisten och slutar i en skruv som går genom lampans metallram.
Bild 2: Lampans ovansida som sitter mot gipstaket när den skruvas fast. Andra änden på skruven sticker upp ca 3 mm från metallramen. Skruvhuvudet skulle m.a.o. att tryckas in i gipstaket när ramen monteras i taket.
Bild 3: Närbild på skruven från ovansidan.
Bild 1: Lampans insida/undersida. Den gula jordsladden går från kopplingslisten och slutar i en skruv som går genom lampans metallram.
Bild 2: Lampans ovansida som sitter mot gipstaket när den skruvas fast. Andra änden på skruven sticker upp ca 3 mm från metallramen. Skruvhuvudet skulle m.a.o. att tryckas in i gipstaket när ramen monteras i taket.
Bild 3: Närbild på skruven från ovansidan.
Tyvärr inte, om något så är denna skruv den högsta punkten på lampan, någon millimeter högre än distanserna (se bild).E etompau skrev:
Om armaturen ska installeras i ett rum där alla uttag är ojordade så kan du plocka bort skruv och jordtråd, annars får du nog leva med att den finns där.
Stort tack båda två för era svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Det där tycker jag är en dålig ide. Hur säkerställer man att armaturen återställs om den flyttas till ett annat rum? Hur säkerställer man att ägaren öht förstår att den behöver anslutas till skyddsjord, och när?B BrokenArrow skrev:
Anledningen till att armaturen är klass I är de enkelisolerade ledarna på primärsidan av LED-drivern, inkl de som kommer från den fasta matningen. Detta hade man kunnat lösa på ett bättre sätt så att armaturen hade kunnat klassas som dubbelisolerad.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa innertak med skruv, dyckert eller klammer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kullrig träskruv 4,0x20 mm fäster inte i obehandlad panel 22 mm.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp att hitta skruvar till infästning sav stolpfritt räcke
Altan & Uteplats -
Lyckats sätta fast en kort bits i min ryobi slagskruvdragare
Verktyg & Maskiner -
Ska jag skruva fast min braskamin?
Värme allmänt