Har nyligen installerat en TermaTech täljstenskamin, TT21RS HST Polerad täljsten som väger 265 kg och en toppmonterad Premodul skorsten 130/230. Kaminen står på ett träbjälklag i ett timmerhus. Skorstenen är 6 m inkl. yttre plåtskorsten. Takhöjden inne är 4,5m. Skorstenen har endast en genomföring på 4,5m höjd. Därutöver inga stag eller dylikt som håller fast den. Blev förvånad över att kaminen känns en aning svajig d.v.s den rör sig om man "knuffar" på den. Min fråga är: Är detta OK eller bör jag skruva fast den med franska träskruv genom bottenplattan och ner i träbjälklaget?

Om du inte har nån murad eller gjuten plint under eldstaden tror jag du behöver fundera på att skaffa det.

Tack för tipset

Komplicerat med gjuten plint, så jag önskar ändå svar på min fråga om man först kan prova att skruva fast kaminen i träbjälklaget för att testa om det skulle öka stabiliteten.

Är det för komplicerat att gjuta rekomenderar jag att du murar en plint av leca.

Du kan givetvis prova att skruva fast eldstaden, jag tror att belastningen på träbjälklaget är så stor att det fodras en plint under kamin/ skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.