Jag bor i Spanien i ett hus med betongpelare och betongbjälklag och marmorgolv. Huset byggt 2006 och har en fas och PEN vad jag kan se. (Inkommande anslutning är plomberad pga elleverantörens begränsningssäkring)
Elcentralen har jordfelsbrytare och automatsäkringar samt en jordplint enl spansk standard (10 mm2 sockerbit)
Innan trädgården fylldes låg en lös gröngul kabel på marken som jag antog skulle anslutas till jordspett.
Efter sommaren upplevde jag stickningar i sår på händerna när jag tvättade dom. Även obehag i duchen .
Ingen spänning mellan vattenkran och skyddsjord men mellan skyddsjord och vattnet på golvet. Under huset mätte jag upp 35V AC mellan skyddsjord och armeringen och en kortslutningsström av ca 0,1 mA.
Badkar och vattenkranar verkar vara skyddsjordade.
När jag kopplade skyddsjorden till armeringen upphörde problemen för oss och grannen på samma betongplatta.
Frågan har kommit upp igen och det visade sig att en granne fått ett jordspett i efterhand och en annan fick "nån jordledning" i elcentralen.!!?
Fråga: Var det fel att koppla skyddsjord till armeringen? Finns det nån annan fix?

Jag har dålig kunskap om vilket jordningssystem som används i Spanien, TN, TT, IT men troligen TT (det kan kanske variera bland olika landsändar). TT innebär att du har en inkommande N. PE får du stå för själv via ett jordtag. Man man misstänka att detta jordtag är bristfälligt, kanske inte ens inkopplat i ditt fall.

Genom att ansluta en skyddsledare till plattan så har du troligen skapat ett jordtag till. Det i sig är väl inte fel, men samtliga jordtagsledare bör komma in på ett o samma ställe i byggnaden och anslutas till samma PUS-plint, detta dels för att minska risken för vagabonderande strömmar som går genom huset PE-ledare. Så kontroll av jordtaget kompletterat med en bra anslutning av armeringen i plattan borde göra situationen bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.