Elomdragningen fortsätter. Jag bygger om från gamla kråkboiga diazedcentraler med en huvud- och en undercentral till två parallellcentraler med varsin JFB. Igår bytte jag en kopplingsbox ovanför mätarskåpet.

Det suspekta
Jag har bara kikat lite snabbt i den gamla kopplingsboxen och såg att det var femledarsystem efter mätarskåpet. Då tyckte jag mig se att jordledaren var ihoptvinnad med kabelns biledare under gröngul tejp och satta under samma skruv. Jaja, tänkte jag, så gör och gjorde vissa, säkert i sin ordning.

Mätarskåpet är bara några år gammalt, nätägaren bytte innan jag köpte huset, och är märkt "kopplat TNC från" och sedan ett anläggningsnummer. Allt är prydligt uppmärkt, modernt och plomberat.

Nu när jag skulle byta boxen satte jag den nya lite längre ned och fick kapa lite av kabeln från mätarskåpet (en 10mm2) och skala fram ledarna.

Upptäckten
Kabeln från mätarskåpet har tre faser och nolla, men det finns ingen jordledare, det är bara tvinnad biledare alltihop.

Frågan

Kan detta verkligen vara tillåtet? Om det inte är det, borde inte nätägaren reagerat när de skulle ansluta gamla kabeln till sitt nya skåp?

Finns det något bra sätt att kontrollera säkerheten? Jag har redan testat lite snabbt och sett att det finns kontinuitet mellan inkommande jord och nolla. Hur jag har det med sann jord vet jag inte (det är plaströr till vattenpumpen och andra delar av systemet står på plastfötter), ska man slå ned ett spett i backen och se om man har kontinuitet mellan jordledare och spettet?

Vad är det för kabel? Som huvudledning är det ganska vanligt att det är en skärmfläta runt parterna. Och denna är helt normalt att använda som jord. Om det är TNC i mätarskåpet så är det i sin ordning att nolla och jord sitter i samma anslutning antar jag.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Är du säker kan va en 4g10+10?

Redigerat:
Ta gärna en bild på kabeln, men misstänker att det är en vit äldre kabel, typ EKKL med blymantel? Den var vanlig förr, 50- till 60-tal innan kraftkabel av typen EKKJ/FKKJ tog över men det kan variera beroende på var man är i landet, Förmodligen är det då en 4-ledare, 3 faser och PEN du har. Biledaren ansluta då till samma punkt som PEN-ledaren.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är du säker kan va en 3g10+10?
Behöver inte vara det , allt beror på hur gammalt det är, kan t.o.m vara 3X2,5+2,5 och 16 amp max och godkänt. Är det 3X6+6 är det med godkänt, eftersom det är en servicledning kan den vara 3X10+10 och sen delas det upp till TNS i mätarskåpet

Edit byte kabel till skåp och efter är det

Redigerade precis till 4×10+10 läste fel från början :-)

Frågan är ju kabeltyp ka ju va en 4 ledare med koncentrisk ledare eller en 4 ledare med biledare sist nämda blir isåfall tnc då det brister på arean

Oj vad kul, här var folk snabbt framme. :)

@Avemo Det nog precis som du säger, "skärmfläta" är nog helt rätt begrepp. Yttre manteln är svart hård plast, innanför det många koppartrådar, tjockare än kardelerna i en FK som precis som du säger ligger "flätade" runt nästa lager i kabeln vilket är någon grå gummiaktig plast som smulade sig när man tog bort den, innanför det de plastade ledarna. Nolla och jord är inte i samma anslutning, de gick till varsin plint i gamla kopplingsboxen och även i den nya.

@Johan456 Som står ovan, det är ingen mantel i utan hård plast - koppartrådar - mjuk plast och sedan ledarna längst in.

Jag kan tyvärr inte läsa någon beteckning på kabeln då den är målad. :rolleyes:

Då är det sannolikt en FKKJ. Det är då ingen biledare utan en koncentrisk ledare som normal utgör den femte ledaren, skyddsjord. Vet dock inte hur din kabel är ansluten eller hur det ser ut.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Då är det en koncentrisk ledare och kan vara 10mm² beror på beteckningen på kablen

Edit tvåa på den:-)

@Andreas_kalmar Kan inte läsa vilken kabeltyp då den är övermålad med tjockt lager färg, men troligen är den 4G10mm2 med skärmfläta (ett ord jag lärde mig för typ tio sekunder sedan).

Kabeln vidare till ena centralen vet jag är med ledare på 6mm2, och den som kommer från mätarskåpet har betydligt grövre (och styvare) ledare.

För övrigt, fy fan för att stå på en stege och skala och böja till 10mm2-kabel i minusgrader :( Mina små mjuka nybörjarfingrar vågade inte ta i för hårt med skalarkniven av rädsla för att skapa några grader eller skador eller så, så det blev att skära lite halvdjupt och sedan klösa bort den frusna plasten.

torparavgrund torparavgrund skrev:
Då tyckte jag mig se att jordledaren var ihoptvinnad med kabelns biledare under gröngul tejp och satta under samma skruv. Jaja, tänkte jag, så gör och gjorde vissa, säkert i sin ordning.
Det var den här meningen jag syftade på angående att ledare satt under samma skruv. För mig låter det som att allt är i sin ordning.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då är det sannolikt en FKKJ. Det är då ingen biledare utan en koncentrisk ledare som normal utgör den femte ledaren, skyddsjord. Vet dock inte hur din kabel är ansluten eller hur det ser ut.
Snabb bildsökning ger för handen att ja, FKKJ är nog precis vad det är.

Då har jag lärt mig två nya begrepp idag, "skärmfläta" och "koncentrisk ledare".

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det var den här meningen jag syftade på angående att ledare satt under samma skruv. För mig låter det som att allt är i sin ordning.
Aha, ursäkta om jag var otydligt. Satta under samma skruv som jordledaren menade jag. Alltså att jordledaren och biledaren var ihoptvinnade och satta under samma skruv. My bad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.