Byggahus.se
Kraftbolaget ska lägga om inkommande el i närheten av mitt fritidshus, byta från luft- till markledning. Elektrikern som var där menade att jag borde byta den markkabel som matar mitt fritidshus då den legat i jorden sedan 70-talet. Behövs detta tror ni? Slits en nedgrävd kabel? Har inte haft några driftsstörningar.

Vet inte mkt om själva kabeln, 16 A huvudsäkringar, går upp ur jorden vid min gavel och sedan direkt in i centralen.
 
Om den är från 70-talet så är det troligen en 'modern' PVC-kabel, typ EKKJ/AKKJ eller liknande. En sån kabel håller förmodligen lika länge till.
Men det skulle ju kunna finnas andra orsaker till att byta/flytta kabeln. T ex om man ser nåt behov av att säkra upp i framtiden, men kabelns dimension är begränsande. Eller om man vill flytta mätare till nåt annat ställe på huset...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om den är från 70-talet så är det troligen en 'modern' PVC-kabel, typp EKKJ/AKKJ eller liknande. En sån kabel håller förmodligen lika länge till.
Men det skulle ju kunna finnas andra orsaker till att byta/flytta kabeln. T ex om man ser nåt behov av att säkra upp i framtiden, men kabelns dimension är begränsande. Eller om man vill flytta mätare till nåt annat ställe på huset...
Tack för svar. Uppsäkring är inte aktuellt, ej heller flytta mätare.
 
Går det att se vad det är för typ av kabel?
 
Kan det kanske vara en 6mm2 PEN som elektrikern vill få bort? Att byta något som fungerar låter onödigt.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det att se vad det är för typ av kabel?
Det är en EKKJ, 3 ledare 2,5 mm2
 
Är det inte en 3x2.5+2,5 ?
 
E elmont skrev:
Är det inte en 3x2.5+2,5 ?
Jo det stämmer!
 
S Skandiamannen skrev:
Kraftbolaget ska lägga om inkommande el i närheten av mitt fritidshus, byta från luft- till markledning. Elektrikern som var där menade att jag borde byta den markkabel som matar mitt fritidshus då den legat i jorden sedan 70-talet. Behövs detta tror ni? Slits en nedgrävd kabel? Har inte haft några driftsstörningar.

Vet inte mkt om själva kabeln, 16 A huvudsäkringar, går upp ur jorden vid min gavel och sedan direkt in i centralen.
Kabeln bör som sagt vara i bra skick åldern är inget problem om de inte skadats på något sätt. Men din senare uppgift på 3x2.5+2.5 mm2 kan ändå peka på att om det inte är lång sträcka till mätaren inte fel med en upprustning. Var sitter mätaren nu? Var det elektriker från nätägaten som du pratade med? De bryr sig ju inte om kablar på din sida.

Att jag nämner upprustning beror på att minsta skada på höljet lätt kan orsaka ärgning av koncentriska ledaren, "flätan". Särskilt om den används som PEN är det inte mycket att äta på med så klen area och dessutom går det ofta fortare om den är använd så och inte ren PE.

Du skulle kunna mäta upp den och göra ett mantelprov så du vet status på den och agera därefter dvs ok ingen anledning byta.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Ok, det var nätägarens elektriker som kom med rekommendationen. Längden på kabeln är väl ca 20 m. Antar att biledaren i kabeln används som PEN då kabeln väl bara innehåller 3 ledare plus biledare?
 
Är den avsäkrad i mätarskåpet eller är det mätar/huvudsäkringen som säkrar av den? Det är ju mindre lämpligt om kabeln inte kan avsäkras, man kan ju i framtiden öka upp huvudsäkringen och då blir kabeln översäkrad om den inte har egna säkringar.
 
Det är standard att ”biledaren” används som PEN. Vid nyinstallation är det ett krav numera att PEN skall vara minst 10kvmm. Det gäller inte för befintliga kablar.
Om vi förutsätter att kabeln dimensionerades korrekt när den lades ned, så finns inget formellt krav att den skall bytas nu. Möjligen om det nya nedgrävda nätet matar sämre än det befintliga. Men det är osannolikt.
Men det en ovanligt klen kabel du har, så det är kanske normalt att rekommendera byte.
 
E elmont skrev:
Är den avsäkrad i mätarskåpet eller är det mätar/huvudsäkringen som säkrar av den? Det är ju mindre lämpligt om kabeln inte kan avsäkras, man kan ju i framtiden öka upp huvudsäkringen och då blir kabeln översäkrad om den inte har egna säkringar.
Det vet jag tyvärr inte
 
Var har du mätaren? Är det på en stolpe? Dvs går den kabeln från stolpen mätarskåp till ditt fritidshus? Står stolpen på din eller grannfastigheten?

Lite tips om du vill ha ny kabel bekostad av nätbolaget...

Om det är mätarskåp på stolpe föreslå att de flyttar mätaren till ett fasadskåp och att de lägger ner en ny servisledning. Motivera det med att de slipper lämna en stolpskott (avkapad stolpe) som de har besiktningsplikt på vart åttonde år.

Är stolpen /mätarskåpet placerat utanför din fastighet, motivera med att det blir tydligt med drift och ägogräns. (Du kan inte ha ansvar för en kabel utanför din fastighet)

På så sätt kan du kanske få både ny kabel och nytt mätarskåp bekostat av nätbolaget.
Kostar inget att försöka.

Ps. Har du mätaren på huset och denna kabel är servisledningen (försörjer mätarskåpet med el) då är det nätbolagets problem om den är dålig
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att kraftbolaget drar TN-S till mätarskåpet och tycker du ska byta till 5-ledare in i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.