Lärde mig i skolan att ingen fråga är för dum men finns kanske en risk att denna är det.. letat runt på internet men inte hittat vad jag sökt efter. Kan väldigt lite om el men på nått sätt fastnade denna fråga i huvudet på mig och är rädd för att jag kommer grubbla ihjäl mig om jag inte hittar nått svar.. :)

Har kikat in i mitt elskåp (hade en elektriker som kopplade in ett vägguttag för ett tag sedan) och såg att alla jordkablar satt på samma skena. Alltså att jorden för alla uttag i lägenheten är sammankopplade.. Efter elskåpet går min jord ihop grannens t.ex? och vart tar den vägen efter det?
 
Jordkabeln leds tillbaka till "elverket", eller kanske lite mer exakt, till den transformatorstation som din el kommer ifrån.

I själva verket är det lite mer komplicerat. När el distribueras från transformatorstationen så skickas strömmen ut i tre fasledare. Det är 400V växelspänning mellan resp. ledare. Dessutom går det en tråd som kallas nollan. Spänningen mellan en fasledare (vilken som helst av de tre) och nollan är 230V. Men nollan som går ut från "elverket" är kombinerad med skyddsjord. I elnätet är alltså nollan och skyddsjord samma ledare.

Den kallas för PEN ledare. (PE = "protective earth", N = "Neutral", de engelska beteckningarna på skyddsjord resp. Nollan).

In i ditt hus kommer dessa 4 ledare, där delas PEN ledaren upp och kopplas dels till jordskenan, där alla dina jordledare sitter, och dels till nollskenan där alla dina nollor sitter. Det förekommer att uppdelningen sker i elnätet nära ditt hus, så att man får in 5 ledare (3 faser, nolla och skyddsjord). Uppdelningen sker antingen direkt med en trådbygel, eller genom en jordfelsbrytare, om en sådan finns.

Enkelt uttryckt så skickar man en fasledare och en nolla, och en skyddsjord till varje vägguttag, eller andra 230V apparater i huset (det var ju 230V mellan fas och nolla). En elspis KAN vara gjord för att gå på 400V, då nyttjar man 2 fasledare, och blandar inte in någon nolla. I praktiken använder spisar ofta alla 3 fasledarna och använder då 3 olika 400V matningar. Men moderna spisar, hällar osv, använder ofta alla 3 faserna, men nyttjar dem som 230V matningar, dvs. de är inkopplade mellan fas och nolla, men nyttjar två eller tre faser.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.