2 450 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Jordkabel till friggebod
Jag har en friggebod som nu får ström från huset, ett fritidshus. Jag funderar på att låta dra en jordkabel från mätarskåpet direkt till friggeboden och har kontakt med en elektriker som får göra inkopplingarna. Han rekommenderar 5 x 6 mm.
Från mätarskåpet till huset går nu en jordkabel som består av 3 st 3 mm och en jordfläta runt dessa. Det känns ju lite överdrivet att ha 6 mm till en friggebod vars förbrukning r väldigt låg. Måste jag ha 5 x 6 mm? Räcker det inte med 3 x 6 mm plus jordfläta? Jag vill ha förberett för att kunna ladda en elbil i framtiden och det är därför jag vill göra detta.
Huvudsäkringarna är 3 x 16 ampere.
Tyvärr är det berg där kabeln ska läggas. Är det ok att lägga den i ett gult skyddsrör direkt på berget? Alternativet är att spänna upp en stålvajer och hänga upp kabeln i. Men en 5 x 6 mm kabel är väl rätt tung?
Några synpunkter på vilken kabel som är lämplig och hur den ska förläggas?
Från mätarskåpet till huset går nu en jordkabel som består av 3 st 3 mm och en jordfläta runt dessa. Det känns ju lite överdrivet att ha 6 mm till en friggebod vars förbrukning r väldigt låg. Måste jag ha 5 x 6 mm? Räcker det inte med 3 x 6 mm plus jordfläta? Jag vill ha förberett för att kunna ladda en elbil i framtiden och det är därför jag vill göra detta.
Huvudsäkringarna är 3 x 16 ampere.
Tyvärr är det berg där kabeln ska läggas. Är det ok att lägga den i ett gult skyddsrör direkt på berget? Alternativet är att spänna upp en stålvajer och hänga upp kabeln i. Men en 5 x 6 mm kabel är väl rätt tung?
Några synpunkter på vilken kabel som är lämplig och hur den ska förläggas?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Gult skyddsrör är inte UV-beständigt men det finns en svart variant som är det, tror jag. 3x3 mm är en okänd kabelstorlek. 5x6 mm2 behövs om du ska ha tre faser. Stark rekommendation om du vill ladda elbil. Du kan ladda elbil även med en fas men det tar ju en jädra lång tid.
Kabel n1xv 5g6 kan även hängas i stålwire men det är ovanligt.
Kabel n1xv 5g6 kan även hängas i stålwire men det är ovanligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som sagt om du mätt diametern till 3mm, så är det troligen 6kvmm. Det borde vara ca. 2,8mm diameter.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Vill du ladda elbilen i framtiden, då handlar det ju inte om en liten förbrukning. Då är det troligtvis en av de större förbrukare.O olotor skrev:
SRE-P är det du ska ha för att kunna förlägga öppet på berg. Kostar sannolikt lika mycket som kabeln, eller mer. Ta en slang som räcker hela sträckan, minst 50 mm så att du inte sliter sönder kabeln vid dragning. Tror inte att prisökningen mellan SRE-P och annat skyddsrör kan motivera en brunn på halva vägen.
Eller så lägger du SRE-P bara på berget, och låter resten av kabeln ligga direkt i mark. Jag tycker dock att du ska undvika eventuella speciallösningar med övergångar under mark, blanda rör, eller använda vattenrör som skyddsrör (även om de är snarlika)
Eller så lägger du SRE-P bara på berget, och låter resten av kabeln ligga direkt i mark. Jag tycker dock att du ska undvika eventuella speciallösningar med övergångar under mark, blanda rör, eller använda vattenrör som skyddsrör (även om de är snarlika)
Klicka här för att svara