Hej,
ska dra jordkabel till friggeboden och tänkte gräva ner den (såklart). Kan jag gräva ner kabeln som den är eller ska den ligga i skyddsrör/slang? vad säger bestämmelserna?

/m

EKLK måste skyddas mekaniskt, övriga som är tillåtna i jord behöver inte rör.

Protte

Mikael_L
Skippar du rör/slang/planka ska du ha kabelmarkeringsband.

Känner du bara en liten oro om att du ev kommer vilja byta kabeln de närmaste 10 åren (t.ex. kapacitetshöjning) eller att den ska passera gjuten betongplatta så bör du använda slang oavsett kabeltyp.

Kör med slang 50 mm gul, då slipper du band, och allt blir lite ordentligare, för det är ju ändå åt dig själv du bygger...

På jobben där kunden kräver det billigaste, där tänjer man på gränserna...

Ok, låter vettigt med slang.

Sträckan jag ska dra är 15-20 meter, och jag ska bara ha 240 volt till lite eluttag, belysning och ett litet element, 10A med andra ord. Räcker det med 1,5 mm2 kabelarea?

Någon sa att när man drar el till en byggnad ska man ha en elcentral i byggnaden, stämmer det? I mitt fall skulle de bli en säkring i friggeboden i så fall. Däremot har jag möjlighet att lägga det på en egen säkring där jag drar strömmen ifrån och spontant känns det som att det räcker, eller?

Nej du behöver ingen central i boden, lägg du slang och börja med EKLK som nämnts ovan. Arean 1.5mm² räcker gott till det du har där.

instämmer med GK100, om du nu vill slippa slangen i marken så finns även N1XV-kabel i 3G1.5
förresten, du måste ha jordfelsbrytare antingen för hela centralen du tar strömmen från eller sätta en 2-polig enbart för den gruppen eftersom uttagen du sätter i friggeboden måste omfattas av JFB

Måste friggeboden omfattas av jordfelsbrytare? Varför är det så?

Ett tips som många av oss önskar vi hade fått i förväg är att när du ändå grävt upp allt, fundera på om du vill kunna dra något annat dit med tiden. Känner du att det kan komma ett intresse för TV eller nätverk där så är det inte så stor skillnad att få ner ett extra rör för det samtidigt, men det är tråkigt att behöva gräva upp gräsmatta eller whatever igen senare för att få ner fler rör/slang.

Tomrör är kul att hitta när man ska utöka, kanske det skulle vara bra med en vattenkran på boden också.

Protte

marcusw skrev:
Måste friggeboden omfattas av jordfelsbrytare? Varför är det så?

Du måste ha jordfelsbrytare vid all nyinstallation, och boden är en nyinstallation.

just JFB är en grej man inte ska tumma på.. snåla in på skyddsröret istället om du måste snåla..

• Gilla
bukibuki1
  • Laddar…
Sätt ett kabelskydd där du går upp med kabeln på väggen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.