Hej!

Jag har en sommarstuga och övervakar luftvärmepumpen med en Climatech som skickar sms. vid två tillfällen denna vinter så har detta slutat fungera för att jordfelsbrytaren slår ifrån.
Jag har misstänkt att det var pga en gammal jordkabel till garaget som jag råkade köra i lite med jordfräsen i somras. Elen fungerar i garaget efter att jag kört i, men jag tänker att kanske isoleringen är lite skadad så att det blir krypströmmar när det är fuktigt ute.
För att enklast åtgärda detta så bröt jag säkringen till garaget. Men efter det har ändå jordfelsbrytaren löst ut. Kan det ändå bero på jordkabeln?

Jag har inget annat konstigt inkopplat på elen så är det inte jordkabeln så vet jag inte vad det kan bero på. Problemet är att slår jag på jordfelsbrytaren så funkar det i ett par dagar/veckor innan jordfelsbrytaren slås ifrån.
Hur hittar man ett sådant fel?

/Patrik
 
Hur djupa blev skadorna på kabeln från jordfräsen? Om kabeln till garaget ligger efter jordfelsbrytaren är det möjligt att ett jordfel där kan lösa jordfelsbrytaren även om säkringarna är brutna.

Finns det några utomhusuttag eller någon utebelysning?

Med en isolationsprovare går det att leta efter felet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Hur djupa blev skadorna på kabeln från jordfräsen? Om kabeln till garaget ligger efter jordfelsbrytaren är det möjligt att ett jordfel där kan lösa jordfelsbrytaren även om säkringarna är brutna.

Finns det några utomhusuttag eller någon utebelysning?

Med en isolationsprovare går det att leta efter felet.
Jag tittade lite på kabeln efter
A Avemo skrev:
Hur djupa blev skadorna på kabeln från jordfräsen? Om kabeln till garaget ligger efter jordfelsbrytaren är det möjligt att ett jordfel där kan lösa jordfelsbrytaren även om säkringarna är brutna.

Finns det några utomhusuttag eller någon utebelysning?

Med en isolationsprovare går det att leta efter felet.

Jag tittade lite på kabeln efteråt, men såg inga direkta skador. Men såklart om jag tittar lite närmre så kanske man kan se skador. Jag är inte i sommarstugan nu så jag kan inte kolla. Får bli ett projekt till våren att byta ut denna mot en ny modern kabel.
Isåfall borde jag testa att koppla bort utomhuskabeln så att den inte kan störa. Problemet är bara att felet inte direkt visar sig när jag slår på jordfelsbrytaren igen utan att det tar ett par dagar.
Bra om det går att testa med en isolationsprovare. Går det att prova själv eller är det ett jobb för en elektriker?
Jag har lite belysning och uttag i trädgården som är kopplat till denna kabel, men jag har inte ändrat något för detta.
 
En första test kan vara att koppla bort kabeln helt i matande ände. Både faserna och neutralledaren.

Men är inte garaget kopplat via jordfelsbrytaren så är det något annat.

Lite mer systematisk testar man med isolationstestare.
 
Om du får tag på en isolationsprovare så kan du göra det själv. Men säkerställ att du vet hur. Man mäter med hög spänning (500-1000V). Det är lätt att skada elektronik vid mätningen.
 
P patrikz skrev:
Jag tittade lite på kabeln efteråt, men såg inga direkta skador. Men såklart om jag tittar lite närmre så kanske man kan se skador.
Ytliga skador på kabelns yttermantel skall inte ge jordfel. Det skall vara jack genom isoleringen för att bli problem.
P patrikz skrev:
Isåfall borde jag testa att koppla bort utomhuskabeln så att den inte kan störa.
Det kan du göra. Viktigt då att koppla loss såväl faser som nolla.
P patrikz skrev:
Bra om det går att testa med en isolationsprovare. Går det att prova själv eller är det ett jobb för en elektriker?
Det går att göra själv om du har tillgång till en isolationsprovare. Det är ett ganska dyrt instrument.
 
P patrikz skrev:
Jag tittade lite på kabeln efter



Jag tittade lite på kabeln efteråt, men såg inga direkta skador. Men såklart om jag tittar lite närmre så kanske man kan se skador. Jag är inte i sommarstugan nu så jag kan inte kolla. Får bli ett projekt till våren att byta ut denna mot en ny modern kabel.
Isåfall borde jag testa att koppla bort utomhuskabeln så att den inte kan störa. Problemet är bara att felet inte direkt visar sig när jag slår på jordfelsbrytaren igen utan att det tar ett par dagar.
Bra om det går att testa med en isolationsprovare. Går det att prova själv eller är det ett jobb för en elektriker?
Jag har lite belysning och uttag i trädgården som är kopplat till denna kabel, men jag har inte ändrat något för detta.
Vad för belysning """ Stolpar/pollare.
 
J jonaserik skrev:
Vad för belysning """ Stolpar/pollare.
Det är vägguttag på garage och fasadbelysning på garage
 
P patrikz skrev:
Jag har inget annat konstigt inkopplat på elen så är det inte jordkabeln så vet jag inte vad det kan bero på.
Du svarade inte på frågan ifall din jordkabel skyddas av denna JFB eller inte. Det är avgörande för om den är en faktor att misstänka.

Och vad annat har du inkopplat på denna JFB? Allt man misstänkas, inkl icke konstiga apparater. Kyl/frys? Även effekttunga elapparater utanför denna JFB kan misstänkas.

Sedan är det av vikt att titta i installationsmanualen för LVPn vad den säger om JFB. Försök hitta länkar till brux och installationsanvisning och posta här.
P patrikz skrev:
denna vinter
Så hur såg det ut förra vintern? Några skillnader, och då menar jag allt, elinstallation/underhåll, LVP, övriga förbrukare etc, även om det tillkommit grannar som ev kan skicka ut störningar på elnätet. Ett sommarstugenät kan vara svagt och därmed känsligt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du svarade inte på frågan ifall din jordkabel skyddas av denna JFB eller inte. Det är avgörande för om den är en faktor att misstänka.

Och vad annat har du inkopplat på denna JFB? Allt man misstänkas, inkl icke konstiga apparater. Kyl/frys? Även effekttunga elapparater utanför denna JFB kan misstänkas.

Sedan är det av vikt att titta i installationsmanualen för LVPn vad den säger om JFB. Försök hitta länkar till brux och installationsanvisning och posta här.

Så hur såg det ut förra vintern? Några skillnader, och då menar jag allt, elinstallation/underhåll, LVP, övriga förbrukare etc, även om det tillkommit grannar som ev kan skicka ut störningar på elnätet. Ett sommarstugenät kan vara svagt och därmed känsligt.
Vad jag vet så skyddar JFB även garaget.
Är ni säkra på att även om jag drar säkringen för garaget så kan JFB gå?
Jag har kyl, frys och spis som är avslagna. Kopplade till ett elelement nu innan vintern som backup, så det skulle jag kunna koppla bort.

jag har inte gjort någon skillnad själv i elinstalltionen, varken i hus eller i garage, men fick en ny elmätare i höstas så det är om den är felmonterad? Det är bara jag i området som haft problem vad jag känner till.
 
P patrikz skrev:
Vad jag vet så skyddar JFB även garaget.
Det är enkelt att kolla. Slå ifrån jordfelsbrytaren och slå till säkringarna för garaget. Har du ingen ström där då så skyddar jordfelsbrytaren garaget också.

P patrikz skrev:
Är ni säkra på att även om jag drar säkringen för garaget så kan JFB gå?
Om det är ett jordfel på neutralledaren så kan det visa sig då större enfasbelastningar slås på i helt andra delar av anläggningen även om fasledarna till den här delen är frånkopplade. Så det är fullt möjligt.

P patrikz skrev:
fick en ny elmätare i höstas så det är om den är felmonterad?
Mycket otroligt att det har med elmätaren eller dess inkoppling att göra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fallet med isolationsfel på nollan. Alla nollor är ihopkopplade i centralen. Om vi i då tänker oss en stor belastning som startar. Den dra ex. 10A. Då kommer den också att skicka in 10A i sin nolla. I centralen är den ihopkopplade med nollan från garaget. Det mesta av strömmen går då ut till elnätet igenom jordfelsbrytaren. Men lite av strömmen kommer att leta sig ut via felet på kabeln, och där gå mot jord. Därmed ” fattas” lite ström i nollan som går ut igenom jordfelsbrytaren Och den löser ut.
 
Ok, tack för era svar. Då får jag åka till stugan i helgen och se om jag kan koppla bort markkabeln från huset så tror jag det löser sig. Förhoppningsvis går den upp till en dosa på utsidan av väggen. Minns inte riktigt hur det ser ut där.
Men jag tar först och undersöker om JFB är kopplad mot garaget.
Tur att det inte är så kallt just nu för annars hade det blivit kallt i stugan utan värmepump.
 
Den låga, till synes slumpmässiga frekvensen för felet för misstankar till väder o vind. Då det extra elementet är nytt för denna vinter kan man misstänka det vid kall väderlek. Antingen är det elementet själv som läcker (om det är skyddsjordat) eller så är det belastningen som får ett jordfel N-PE någon annanstans, t.ex i kabeln till garaget, att lösa JFBn. Men det kan även finnas jordfel N-PE i utomhusbelysning som elementet triggar, då vid blött o blåsigt väder. Så aktuellt väder vid tillfällena då JFBn löser kan vara en faktor. Annars är det bara att fortsätta observera omständigheterna för när JFBn löser, eller ta hem en kunnig elfirma som får felsöka lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.