Har ett hus med självdrag med paxfläktar som går konstant på grundventilation med 17l/s i tvättstuga och 14l/s i wc. Huset är ca 117m2.
När jag kontrollerat vissa tilluftsdon i sovrum med värmekamera nu när det var kallare ser jag att det istället blåser ut luft ur dom, medans den i köket är ”ensam” på att suga in luft.
Sätter jag på köksfläkten så suger alla ventiler in luft ordentligt.
Vi har inga problem med dålig luft eller kondens på fönster.
Huset är ”relativt” tätt från 70-talet. Dom använde faktiskt ångspärr i tak och vägg när det byggdes.
öppnar man en ytterdörr eller fönster så känner man hur det sugs in luft. Så det kan ju inte vara övertryck.
Har jag för dåligt med tilluftsdon?
Måste jag justera in dom så att vissa är öppna mer eller mindre så att den närmsta inte ”tar över”
Hjälp mig förstå hur det funkar tack 😅
När jag kontrollerat vissa tilluftsdon i sovrum med värmekamera nu när det var kallare ser jag att det istället blåser ut luft ur dom, medans den i köket är ”ensam” på att suga in luft.
Huset är ”relativt” tätt från 70-talet. Dom använde faktiskt ångspärr i tak och vägg när det byggdes.
öppnar man en ytterdörr eller fönster så känner man hur det sugs in luft. Så det kan ju inte vara övertryck.
Måste jag justera in dom så att vissa är öppna mer eller mindre så att den närmsta inte ”tar över”
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hej!V Vonsmelly skrev:Har ett hus med självdrag med paxfläktar som går konstant på grundventilation med 17l/s i tvättstuga och 14l/s i wc. Huset är ca 117m2.
Du har för lite frånluft, har du inte tillräckligt med luft ut ur huset så kommer du heller inte få in rätt mängd luft via dina friskluftventiler.
- har du ett grundflöde i din köksfläkt eller sugs det endast där när du startar fläkten? ( antar du inte har något frånluftdon i köket?)
- Är dörrarna till WC och Tvätt helt täta eller har du en springa i ovan eller underkant på dörren? Detta är viktigt att man har för att få luften att vandra i rätt riktning kontinuerligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 322 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 322 inlägg
I kök ska man inte ha tilluft.
Normerna är 0,35 l/s och per kvm, 15 l/s i badrum (badkar/dusch), 10 l/s i kök, tvättstuga, toalett och ev. i hall, klädkammare etc. för att uppnå önskat totalflöde.
Normerna är 0,35 l/s och per kvm, 15 l/s i badrum (badkar/dusch), 10 l/s i kök, tvättstuga, toalett och ev. i hall, klädkammare etc. för att uppnå önskat totalflöde.
Inget grundflöde i köket. Alla rum har moderna dörrar med luftspringa under. Ska jag byta tilluften i köket till en liten frånluftare? Och sätta in en till tilluft längre ifrån köket i matsalsdelen?F fluffe97 skrev:Hej!
Du har för lite frånluft, har du inte tillräckligt med luft ut ur huset så kommer du heller inte få in rätt mängd luft via dina friskluftventiler.
- har du ett grundflöde i din köksfläkt eller sugs det endast där när du startar fläkten? ( antar du inte har något frånluftdon i köket?)
- Är dörrarna till WC och Tvätt helt täta eller har du en springa i ovan eller underkant på dörren? Detta är viktigt att man har för att få luften att vandra i rätt riktning kontinuerligt.
Redigerat:
Okej. Grejjen är att kök och matsal vardagsrum är öppet så någonstans måste jag ha tilluft i det utrymmet?BirgitS skrev:
Ja, en frånluft där du idag har tilluften är att rekommendera.V Vonsmelly skrev:
Vill du få in en tilluft i den delen så sätt den bortanför köket mot sov3
Baklänges flöde i en pax är något att räkna med. Pax är ingen dålig produkt men en liten fläkt avsedd för enstaka rum och inte för att ventilera ett helt hus.V Vonsmelly skrev:Har ett hus med självdrag med paxfläktar som går konstant på grundventilation med 17l/s i tvättstuga och 14l/s i wc. Huset är ca 117m2.
Pax är en axialfläkt (propellerfläkt) med låg tryckuppsättning, en förutsättning för låg ljudnivå och elförbrukning. Bäst är om sådan fläkt blåser in i en kanal med utlopp på tak. Då är den minst vindkänslig. En fläkt i yttervägg påverkas av blåst och vindriktningen. Då kan lufttrycket ute bli större än fläktens och luft pressas in baklänges.
Annan störning kan uppstå genom drift av annan kraftigare fläkt t. ex. köksfläkt med radialfläkt med högre tryckuppsättning i kombination med få öppningar för uteluft.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
paxfläktarna gick aldrig baklänges i mitt fall. Det var i vissa tilluftsdon som det istället blåste ut ur huset.J Jochi skrev:Baklänges flöde i en pax är något att räkna med. Pax är ingen dålig produkt men en liten fläkt avsedd för enstaka rum och inte för att ventilera ett helt hus.
Pax är en axialfläkt (propellerfläkt) med låg tryckuppsättning, en förutsättning för låg ljudnivå och elförbrukning. Bäst är om sådan fläkt blåser in i en kanal med utlopp på tak. Då är den minst vindkänslig. En fläkt i yttervägg påverkas av blåst och vindriktningen. Då kan lufttrycket ute bli större än fläktens och luft pressas in baklänges.
Annan störning kan uppstå genom drift av annan kraftigare fläkt t. ex. köksfläkt med radialfläkt med högre tryckuppsättning i kombination med få öppningar för uteluft.
Antar du syftar på don i yttervägg för insläpp av uteluft.V Vonsmelly skrev:
De kan ge problem linkande de jag beskrivit om fläktar. Vinden ger undertryck på läsidan och övertryck på lovartsidan. Det är bl a därför det finn system FTX.
Exempel på vindtryck
Vindstyrka 10 m/s trycker 6 kg per kvm på en vägg. 20 m/s ger fyra gånger mer, 24 kg/m2.
Vindstyrka 30 ger 54 kg/m2. Att tänka på om man ställt upp husvagn.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden