Jag tror inte att det är så smart att uppmuntra någon som inte kan, att försöka installera jordfelsbrytare själv.. Det är väldigt viktigt att allting blir rätt!! Det är inte som att byta en strömbrytare eller ett uttag! Gör du fel kan du "skjuta" sönder både de ena och de andra.. platt-tv apparater osv.. Kanske kostar en 2-3tusen att låta en elektriker installera JFB (förutsatt att det inte är jordfel någonstans).. känns inte värt att hemmapula med detta!

Absolut!

Menade inte att uppmuntra trådstartaren att själv försöka installera JFB:n men han undrade ju främst om han var tvungen att byta central. Nu vet han varför han inte behöver + lite till.

Hoppas verkligen inte någon utan kunskap ger sig på en sådan här installation. Går ju liksom inte att gissa utan att veta vad som händer när man kopplar...

Ingen fara! Jag tolkade svaret som att jag inte behöver byta central, men rent teoretiskt så är det ju inte svårt att byta jfb om nu allt annat är rätt dvs att man inte har jordfel.
Har redan bokat elektriker för detta...Bra att ha papper på det och garanti!

Undrar lite ang. jordfel. Borde man inte märka det?

Redigerat:
Det är rätt att det är inte så svårt, MEN det finns ett antal fallgropar, Och det är väldigt lätt att ställa till rena mardrömsfel. Gör du fel så kan du råka ut för att allt som är jordat i huset plötsligt blir strömförande, lampor exploderar i glasregn, och i princip var enda elapparat i huset brinner, i värsta fall brinner huset.

Detta är inget hypotetiskt skrämselscenario, det är i högsta grad verkliga felfall som man kan ställa till med hyffsat hög sannolikhet vid installation av jordfelsbrytare om man gör fel. Jag har vänner som råkat ut för ovanstående dock inte pga. en jordfelsbrytare.

Dvs installation av jordfelsbrytare är inget lämpligt hempularprojekt. Det räcker inte att veta vilka trådar som skall kopplas var, man bör förstå varför, och kunna analysera hur centralen är kopplad och förstå när något inte är enl. standard. Och framförallt bör man veta vilka fel som kan uppstå om man gör det ena eller det andra felet. Som exempel så kan man göra ca 100 olika fel när man skruvar ihop en vanlig skarvsladd, 4 eller 5 av dem innebär direkt akut livsfara, resten är mer formalia som innebär att sladden är mindre säker och blir farlig först i kombination med andra fel eller otur. Hur många fel man kan göra vid installation av jordfelsbrytare har jag aldrig funderat över (och det finns troligen fler än jag som hempulare kan komma på), men det går gissningsvis att göra minst 100 olika fel som innebär akut livsfara. Och ännu fler som ger falsk säkerhet, dvs inget brinner allt fungerar, men brytaren kommer inte att lösa ut när den borde lösa ut.

Det finns jordfel som inte märks.

När jag installerade ett gäng JFB i januari löste en ut direkt. Visade sig bero på att nolla och skyddsjord var förväxlade i armaturen över diskbänken :eek:. Ett annat jordfel som vanligen inte upptäcks förrän man installerar JFB är kortslutning mellan nolla och skyddsjord i någon apparat eller installation.

Ang jordfel.

Innan jfb är installerad så kan man ha diverse jordfel, både farliga och ofarliga som man inte märker. Till de farliga hör krypströmmar i apparater och i skadad isolering inne i rör och kopplingsdosor, sådana krypströmmar kan med tiden bli större och till slut brinner det. Till de ofarliga (eller ialla fall inte akut farliga) hör överledning mellan jord och nolla. Även här kan det bero på skadad isolering, men också på felkopplingar. Ren funktionellt fungerar en apparat lika bra om man leder tillbaka strömmen till centralen via jorledaren istället för nollan, men det ger sämre säkerhet. Sådana fel löser direkt ut jordfelsbrytaren, men kan finnas i många år utan att manvet om det utan jorfelsbrytare.

Vanligt är att det finns stora krypströmmar i elpatroner eller varmvattenberedare, de kanske skulle fungerat i några år till innan felet blir så stort att säkringen löser, eller värmetråden brinner av, men jordfelsbrytaren löser.

Då blir man ju lite orolig över om man kan ha en massa fel och elektrikerräkningen slutar på en rätt otrevlig summa, men vi har inga konstiga elprylar hemma utom de vitvaror som är vanliga.
Har fjärrvärme i huset!

Skall även boka jordfelsbrytare till stugan där det kan vara värre där det finns pumpar, vattenberedare och en massa andra elsaker som kan vara knasiga, men man får väl hoppas att det inte är så farligt. Elkablaget är iaf nytt!

Kanske köpa en portabel JFB och ha när man kopplar in häcksaxar mm.

Tycker att jag har fått mina svar på detta och man skall veta sina begränsningar vad man klarar av. Jag monterar ingen JFB iaf. Däremot så kommer jag att dra kablage och montera kontakter i den mån jag klarar av det.

/Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.