Hej!
Jag skall sätta in en jf-brytare på stora skåpet ,men det lär ingen ha tid med innan hösten. Skulle vilja ha en handdukstork i toa/dusch som är IP44 och sitter minst 1,5 meter från duschen.
Min fråga är ju om jag kan köpa en jf-brytare från clas olsson eller annat ställe där jf-brytaren sitter i kontakten som en tillfällig lösning innan vi har monterat den andra?
/Mvh Micke
Jag skall sätta in en jf-brytare på stora skåpet ,men det lär ingen ha tid med innan hösten. Skulle vilja ha en handdukstork i toa/dusch som är IP44 och sitter minst 1,5 meter från duschen.
Min fråga är ju om jag kan köpa en jf-brytare från clas olsson eller annat ställe där jf-brytaren sitter i kontakten som en tillfällig lösning innan vi har monterat den andra?
/Mvh Micke
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Hej,
Nej det är inte tillåtet då den går att ta bort.
Nej det är inte tillåtet då den går att ta bort.
Jag tycker att du ska vänta tills du får JFB på uttaget i duschen eftersom du inte får ha ett uttag där utan JFB över huvud taget. Blir säkrast så och en handukstork kan man ju faktiskt klara sig utan. Inte värt att riskera olyckor för det.
Okej om jag skall sätta den till fast anslutning så undrar jag detta. Har tvättstugan vägg i vägg och har ett uttag där tvättmaskinen sitter och ett till ett fd. torkskåp. Båda har suttit med fasta anslutningar.
Där tvättmaskinen sitter så är det 3 faser. Fråga mig inte av vilken anledning det är det.
Har kastat ut torkskåpet och satt en kontakt i tvättstugan där jag ansluter torktumlaren eller måste den ha en fast anslutning?
Nästa del är att tvättmaskinen sitter på den som har tre faser där den använder en. Tänkte att en av dessa faser kan vara handdukstorken samt att jag kan dra ut en fas till ytterligare en kontakt i tvättstugan.
Vet inte vilka regler och lagar som gäller där ,men det är ju teoretiskt möjligt iaf.
/Micke
Där tvättmaskinen sitter så är det 3 faser. Fråga mig inte av vilken anledning det är det.
Har kastat ut torkskåpet och satt en kontakt i tvättstugan där jag ansluter torktumlaren eller måste den ha en fast anslutning?
Nästa del är att tvättmaskinen sitter på den som har tre faser där den använder en. Tänkte att en av dessa faser kan vara handdukstorken samt att jag kan dra ut en fas till ytterligare en kontakt i tvättstugan.
Vet inte vilka regler och lagar som gäller där ,men det är ju teoretiskt möjligt iaf.
/Micke
ja det är möjligt även rent praktiskt, som alltid så finns det ett MEN.. och det är att du måste ha en 3-polig säkring som bryter alla dessa faser.
Om det går att ansluta annat än 1-fas förbrukare skall säkringen vara 3-polig dvärgbrytare, eller gruppen skall föregås av JFB. Tänker du dra ut ett uttag i badrummet så måste detta uttag föregås av en JFB, det kravet kan du i så fall inte komma undan.Livsviktigt!!!
jag hade själv stoppat i en lös jordfelsbrytare, sedan monterat en i centralen.
Men det är fel, men man gör ju fel hela dagarna i trafiken, så......
Men det är fel, men man gör ju fel hela dagarna i trafiken, så......
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Du menar alltså inte en lös jordfelsbrytare som man sätter direkt i uttaget?
Fast installerat uttag med inbyggd jordflesbrytare kostar skjortan.
Fast installerat uttag med inbyggd jordflesbrytare kostar skjortan.