Den första är en som man kan flytta = mindre bra i det här fallet, den andra är fast monterad och helt ok.

ZeroX66 skrev:
JFB är integrerad i kontakten så den går ju inte att ta bort.
Ja, en sådan är ju helt OK. Brukar kosta en del dock.

Ja den var ju inte så billig så en JFB på hela proppskåpet är ju att föredra kanske. Måste även kolla i skåpet så att det finns skenor på över och underdel i skåpet sa elektrikern annars måste jag byta skåp. :(

I många skåp går det att komplettera med extra skenor, sedan om du sätter EN JFB så behöver du bara den befintliga nollskenan. I centralen monterad personskyddsautomat behöver heller ingen egen nollskena.

Protte

Förutsatt att han har noll och jordskena och inte PEN-skena som tyvärr är vanligt här i småland....

Mycket som skall stämma här...suck!

Jag har ett grått proppskåp med porslinsproppar där det sitter 3 rader med 6 kolumner = 18 proppar
Elektrikerna sa att det kan bli tal om att byta skåp samtidigt?

Ja om du liksom jag har pen-skena och det inte finns plats i centralen för en skena till behöver centralen bytas.

Hur ser jag om det är en pen-skena?

Det är en enda skena som både jord och noll-ledare är anslutna till. I en lite modernare central finns separat noll och jordskena som är förbundna med en nollskruv.

ZeroX66 skrev:
Hur ser jag om det är en pen-skena?
Det ser man ibland om det finns en lite lucka överst på skåpet där det brukar stå nåt i stil med 'drag åt nollskruven'. Då har du separat jord och nollskena. Finns det ingen lucka måste man lyfta på kåpan och kolla. Då ser man det på att överst i skåpet sitter det två skenor med skruvar där det sitter en massa ledningar. Oftast blå och gulgröna men kan även vara andra färger beroende på när installationen är gjord. Finns där bara en skena med skruv så blir det att byta skåp.

Jag skall bryta strömmen och sedan tar jag ett kort och postar det här när jag hinner med så får vi se vad det blir utav det.
För att återgå till JFB i toa/dusch till handukstorken så kunde jag förstå att en sån här var okej att sätta dit oavsett JFB på centralen?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20691096

Många av de här gamla centralerna har ju kompletterats med en PE-plint som skruvas på PEN-skenan (som då går över till att bli N-skena), men det blir svårt för att inte säga omöjligt att dela på dom.

Jag bifogade lite filer hur min ser ut. Hoppas ni ser?

• DSC02415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02414.jpg
    Skapa konto
  • DSC02413.jpg
    Skapa konto
ZeroX66 skrev:
Jag bifogade lite filer hur min ser ut. Hoppas ni ser?
Du har en central med separat PE och N skena, så du måste inte byta central för att installera JFB .
Man kopplar in PEN-ledaren (gul/grön med blå märkning) i PE-Skenan och sedan vidare till "ingången" på JFB:n
och sedan från utgången till N-skenan (med blå kabel) och sedan har du en "ren" nolla.

I samband med det så tar man bort byglingen mellan skenorna (se bild)

Lycka till

• DSC02414.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.