Lurvnos skrev:
Lyckligtvis är inte kunskap och information olagligt att inneha och förmedla i Sverige.
Att kunna fråga och få förståelse är, i alla fall för mig, mycket värdefullt trots att jag inte hempular.  Materialval, förläggningssätt osv är väsentliga frågor i ett bygge och det känns bra att kunna kolla upp.
All heder åt de behöriga elektriker här som förklarar och ger råd.
Om du läst igenom lite trådar här så hade du sett att respekt, försiktighet och hänvisning till yrkesfolk genomsyrar trådarna.  Eventuella "hempulare" gör varken mer eller mindre på grund av detta forum, utan möjligen något säkrare.
Jobbar som bilmek, har då sett extremt mycket värre hemmapul på den fronten än vad jag har sett elinstallationer. folk som kör runt med 2 hjulbultar pga att de tappat bort resten "vaddådå? hjulen har ju inte ramlat av".. så länge det är tillåtet är meka med sin egen bil tycker ja inte det är mycket värre att hålla på med el, tror det händer betydligt fler olyckor pga fel på bilar som folk mekat med själva än vad personer skadas av el. Och då riskerar man inte bara att ta livet av sin familj eller de som besöker huset utan alla man möter ute på vägen.

Låt oss inte sabba den här tråden också. Det finns en klistrad tråd om hempul med el. Låt oss alla hänvisa till den när någon kommer med ett inlägg om att man egentligen inte får hempula:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=4760

Jag har tre frågor som hör till originaltråden:

Jag avser att dra en EKKJ 3x2,5+2,5 från en fas 16A i en central till en ny undercentral i en annan byggnad. Tanken med en ny undercentral är att säkra en liten del av installationen till 16A, men huvuddelen till 10A efter den nya undercentralen. På så sätt skulle jag kunna dra det mesta med FK1,5, i stället för FK2,5

1) I EKKJ:n tänkte jag använda trådarna till Fas, Jord, nolla och skärmen till jord. Skulle det vara bättre att använda två trådar till nolla och skärmen till jord?

2) Jag har tolkat tidigare inlägg från behöriga att detta skulle vara otillåtet, eftersom arean i nollan måste vara minst 6 mm[sup]2[/sup] Är det riktigt uppfattat? Observera att jag bara har en fas, och tänker använda två-polig JFB i den nya undercentralen.

3) Vilka faror finns det med att koppla som jag föreslagit?

behörig elektriker skrev:
Utan att besvara dina frågor så hävdar jag fortfarande att det du vill göra inte är tillåtet!
Min gamla mentor (arb.givare med behörighet) sa (i min gröna karriär för tjugo år sedan efter att jag just anslutit en central med 2,5 kvmm) att minsta area till en central var och är 6 kvmm. Idag kan du ha minst 6 kvmm vid 5-ledarsystem och minst 10 kvmm på PEN-ledaren vid 4-ledarsystem.

Om någon fortfarande hävdar att 2,5 kvmm är godkänt att mata en central så är jag intresserad av att veta när det blev godkänt! Kan den personen också förklara varför minsta arean på en PEN-ledare är 10 kvmm medan du skulle kunna separat nolla och skyddsjord om vardera 2,5 kvmm?
Har du inte samma skyddsfunktioner (om än lite högre krav) på en byggarbetsplats?
Då skulle det med ditt resonemang vara omöjligt att använda byggcentraler med CEE416 intag!

Läser man SS436 40 00 så står det bara att minsta arean vid fast installation är 1,5mm, övrigt så gäller ju dom vanliga dimensioneringsreglerna för strömvärde osv.
Undantaget är PEN-ledaren, och varför just 10kvmm är satt som minimiarea kan ju vara för att inte beröringspänningen ska bli för hög vid normal belastning pga spänningsfall.
I TN-S system är ju normalt PE ledaren ej strömförande, varför du inte får samma problem!

Varför är inte kabeln mellan mätarskåp och elcentral, vid ett 5-ledarsystem, en 5x2,5?
Det måste väl vara för att det skall vara smidigt att säkra upp?? om man nu uttökar anläggningen och kanske behöver 25A huvudsäkring så skall man inte behöva byta kabel mellan mätarskåp och elcentralen.

Och vad skulle skillnaden vara på en fast installation och en byggcentral? det är väl lika stor risk att nollan brinner upp då..

Är du säker på att detta är ett lagkrav och inte en rekomendation? med tanke på att det var en elektriker som föreslog 5x2,5 till en undercentral i en annan tråd.

Nja, de tycker jag inte.. för har man en undercentral "under" huvudcentralen så är det ju ofta till mindre saker, som övervåning eller liten stuga. Skulle man vilja ha mer än 16A går man väl oftast direkt från mätaren eller??

Kan behörig svara på min fråga? Hur stor säkring är det tillåtet att ha före 4x6+6 som matar en central?

johan_mattsson skrev:
Kan behörig svara på min fråga? Hur stor säkring är det tillåtet att ha före 4x6+6 som matar en central?
Inte behörig, men har läst här att det är det man skall ha innan central på hus.. som alltså får säkras upp till 25A

citactiva skrev:
Inte behörig, men har läst här att det är det man skall ha innan central på hus.. som alltså får säkras upp till 25A
Tacksam om behörig kan bekräfta detta?

Kravet gäller fasta installationer enligt samma standard, varför du kan ansluta en byggcentral till ett CEE416 uttag.
De allra flesta har idag 16A huvudsäkring. Varför är inte kabeln mellan mätarskåp och elcentral, vid ett 5-ledarsystem, en 5x2,5? Varför skulle det vara okej med 2,5 kvmm till en undercentral men inte till en huvudcentral?
Var i nämnda standard står det att du måste ha minst 6kvmm?

Det är möjligt att det står i EL-AMA eller nått sånt, men ur elsäkerhetssynpunkt, dvs vad du får göra hittar jag det inte!

Vi måste börja lära oss att skilja på äpplen och päron, och ge det kunden vill betala för, annars kommer vi snart att bli överkörda av utlänska montörer som gör enligt lägsta standard och tar betalt därefter.

Ur elsäkerhetssynpunkt är det ju helt klart tillåtet att ha en 5G2,5 (5x2,5 är en kabel utan PE-ledare!)
Det KAN ju vara opraktiskt om man ska säkra upp, men det är ju en upphandlingsfråga enligt mitt sätt att se det.
Vill man säkra upp en installation med en 5G2,5 är det ju kabelbyte som gäller!

johan_mattsson skrev:
Beror på hur den är förlagd och hur lång den är + vilken förimpedans du har i anläggningen samt vilken kabeltyp det är.

Du Sverre!

Skulle du kunna tänka dig att svara på mina tre frågor också?

Jag avser att dra en EKKJ 3x2,5+2,5 från en fas 16A i en central till en ny undercentral i en annan byggnad. Tanken med en ny undercentral är att säkra en liten del av installationen till 16A, men huvuddelen till 10A efter den nya undercentralen. På så sätt skulle jag kunna dra det mesta med FK1,5, i stället för FK2,5

1) I EKKJ:n tänkte jag använda trådarna till Fas, Jord, nolla och skärmen till jord. Skulle det vara bättre att använda två trådar till nolla och skärmen till jord?

2) Jag har tolkat tidigare inlägg från behöriga att detta skulle vara otillåtet, eftersom arean i nollan måste vara minst 6 mm2 Är det riktigt uppfattat? Observera att jag bara har en fas, och tänker använda två-polig JFB i den nya undercentralen.

3) Vilka faror finns det med att koppla som jag föreslagit?

Nu börjar de klarna upp lite i tråden.. tyckte de lät lite väl trögt att man skulle behöva 5x6 kabel för en liten undercentral med tex 4 säkringar i..

mattiasp skrev:
Du Sverre!

Skulle du kunna tänka dig att svara på mina tre frågor också?
Finns ingen anledning att nollan ska vara kraftigare än fas-ledaren. Du kan aldrig få högre ström i nollan är i fasen, för detta blir ju en en-fas installation. Vad som går in i förbrukaren (fas-ledaren) går också ut ur förbrukaren (nollan)

I trefas-system med mycket övertoner kan läget däremot vara annorlunda!

Däremot är det en vits med att ha högre area på skyddsledaren, då får du ner felkretsimpedansen vid ett jordfel och därmed snabbare frånkoppling/lägre beröringsspänning.

Dom enda gällande föreskrifterna idag säger att du måste göra en säker anläggning. Ett sätt att göra det är att följa svensk standard SS 4364000.
I den standarden är kravet på noll-ledaren att den ska ha minst samma area som fas-ledaren. För mig är den skrivningen solklar!

Jag ser inga faror i att koppla så som du har beskrivit. Har du dom skydd som krävs på din EKKJ för att du ska klara utlösningsvilkoret på din 16A-belastning ser jag inga problem med att göra så som du vill!

Men utlösningsvilkoret måste vara uppfyllt i varje enskild punkt i anläggningen!

Tack för svaren!

Håller helt och fullt med Sverres tolking av standard och föreskrifter!

Är så behörig det går att bli. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.