11 022 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Jordfelsbrytare
Sida 1 av 4
Låter rimligt. Den slutar ju inte att göra sitt jobb om en fas faller bort.
Den mäter summaströmmen av L1+L2+L3+N och bryter om summan inte är noll. Att strömmen i ex. L1 är noll (för att den inte används) borde inte göra något.
Vi får se om någon av de behöriga svarar.
Den mäter summaströmmen av L1+L2+L3+N och bryter om summan inte är noll. Att strömmen i ex. L1 är noll (för att den inte används) borde inte göra något.
Vi får se om någon av de behöriga svarar.
Ok låter bra 
Blev lite lätt rörigt kanske när jag skrev om både poler och faser..
Jag har en stuga på tomten som jag har tvättmaskin och torktumlare i (tvättstuga ;D).
Kabel dit är tyvärr bara 3x2,5 + 2,5 så jag kan tyvärr bara ha två faser (det var alltså två faser som frågan handlade om)
Nu är stugan avsäkrad med 2st 10A säkringar.. och det blir lite tajt på vintern när 400v elementet på 400w går igång medans man tvättar/tumlar.. så ja tänkte säkra av stugan med 2x16A och sätta en liten elcentral ute i stugan med säkringar och egen jfb.
Blev lite lätt rörigt kanske när jag skrev om både poler och faser..
Jag har en stuga på tomten som jag har tvättmaskin och torktumlare i (tvättstuga ;D).
Kabel dit är tyvärr bara 3x2,5 + 2,5 så jag kan tyvärr bara ha två faser (det var alltså två faser som frågan handlade om)
Nu är stugan avsäkrad med 2st 10A säkringar.. och det blir lite tajt på vintern när 400v elementet på 400w går igång medans man tvättar/tumlar.. så ja tänkte säkra av stugan med 2x16A och sätta en liten elcentral ute i stugan med säkringar och egen jfb.
Oj, nu vill jag passa på å lära mig något...behörig elektriker skrev:
Tänk följande; 3x20A på inkommande el, huvudcentral, 3x16A säkringar som via en EKK5x2.5 (eller EKKJ4x2.5+2.5) matar ett garage.
Blir det då så, att om man fördelar ut i garaget i en "kopplinglåda" är det OK (förutsatt utlösningsvillkoren) emedan om man fördelar ut i en central med ett antal 10A-säkringar så måste kabeln från huset vara minst 4x6+6...?
Eller räknas "kopplingslådan" som central; att det viktiga är att matningen från huset till garaget fördelas ut till lyse, uttag, 3fasuttag, och hade matningen från huset bara varit anslutet till ex. ett 3fasuttag vore det OK?
I den här tråden var det ok att säkra en 5G2,5 i huvudcentralen med 16A och sedan sätta en normcentral i garaget med 10A säkringar.behörig elektriker skrev:
Om det var svammel så gjordes det av en behörig...
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5930
Aha, nu klarnar det
Tack!
Såklart, hakar man på 2 st enfaslaster á 2300W på L1 och L2 (mot nolla) så blir summaströmmen mer än 10A i nollan. Och allpoliga brytningen vid fel skyddar mot ev. bakström antar jag.
Det beskrivna fallet är inte min installation. I mitt fall; elektrikern kopplade in 1-fas avsäkrat med 10A i huset via befintlig 3G2.5+2.5 (och lämnade en tråd oansluten) till befintlig central med tre 10A-proppar. Centralen tjänstgör som "kopplingsplint".
Är det korrekt byggt?
Överbelastning av nollan är inte möjlig vid enfassystem, ej heller bakström då.
Såklart, hakar man på 2 st enfaslaster á 2300W på L1 och L2 (mot nolla) så blir summaströmmen mer än 10A i nollan. Och allpoliga brytningen vid fel skyddar mot ev. bakström antar jag.
Det beskrivna fallet är inte min installation. I mitt fall; elektrikern kopplade in 1-fas avsäkrat med 10A i huset via befintlig 3G2.5+2.5 (och lämnade en tråd oansluten) till befintlig central med tre 10A-proppar. Centralen tjänstgör som "kopplingsplint".
Är det korrekt byggt?
Överbelastning av nollan är inte möjlig vid enfassystem, ej heller bakström då.
Vid rent resistiv belastning får du mindre än 10A i nollan i ditt exempel (två faser mot nolla), eftersom faserna är fasförskjutna 120 grader. Med tre faser får du ju teoretiskt ingen ström i nollan alls.Lurvnos skrev:
Se även slutet på denna tråd så klarnar det nog ännu mer!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5598
Visst blir det så. Tänkte inte så rätt. Det åtgår väl reaktiva laster för att överbelasta.dalle skrev:
Inte lagligt kanske.. men ur säkerhetssynpunkt är det ju inga problem om jag slänger upp en central i tvättstugan och säkrar av med en 3polig säkring inne i huset på 16A som bryter fas+fas+nolla för då har man ju säkrat sig för att överbelasta nollan också