Är reglerna ang detta nya i och med att det finns behöriga elektriker som är av en annan uppfattning? Hur högt får man säkra denna kabel?behörig elektriker skrev:
En elektriker i Sundsvallsområdet utförde nyligen en installation av en undercentral på jobbet. Till det har han använt 2,5mm2 kabel som han avsäkrat med 16A. Har han alltså gjort en olaglig installation?
Reglerna för bostäder har ändrats.
tidigare var 3X2,5+2,5 helt ok för 4 ledarsystem. idag krävs minst 10 mm pen vilket man smidigast gör med 3X10 +10, alternativet är 4X6+6 där man byglar en ledare plus skärm och på så sätt når 12mm pen.
tidigare var 3X2,5+2,5 helt ok för 4 ledarsystem. idag krävs minst 10 mm pen vilket man smidigast gör med 3X10 +10, alternativet är 4X6+6 där man byglar en ledare plus skärm och på så sätt når 12mm pen.
Undrar lite vad ni dillar om. Dessa installationer som ni diskuterar får endast utföras av behörig installatör. Gå in på www.elsakerhetsvarket.se där får ni se vilka installationer som ni får och inte får göra.citactiva skrev:
Var har du hittat den regeln med där man byglar en ledare plus skärm?mats_o skrev:
Och innan du överhuvudtaget yttrar dig föreslår jag att du läser igenom typ några hundra trådar och inlägg och försöker förstå varför vi öht diskuterar el. Det behöver faktiskt inte vara så att vi tänker tatta dit kablarna själva... >klartmankan skrev:
Ni skriver faktiskt på ett sätt som tyder på och förklarar hur ni kopplar in saker, eller?dalle skrev:
behörig elektriker skrev:
Vart står det om jag får fråga??
Har jag aldrig hört talas om!
10kvmm PEN-ledare är ju inget snack, men att det finns en minimarea vid TN-S system har jag aldrig hört eller sett någonstan!
Kanske jag som uttryckte mig slarvigt. Vad jag menade var att man byglar ihop en ledare plus skärmen för att nå min 10 mm2 pen ledare.elmont skrev:
Edit: kom på att 1999:5 inte är den gällande längre så det kan vara ändrat
"Är det tillåtet att parallellkoppla den koncentriska ledaren (skärmen) och en isolerad ledare i en kabel typ EKKJ med ledararean 6 mm2 för att använda dessa som PEN-ledare?
Svar
Ja, utförandet uppfyller kraven i ELSÄK-FS 1999:5, 546.2.1 där det anges att PEN-ledarens area skall uppgå till minst 10 mm2. En förutsättning för att montaget skall uppfylla föreskriften är att ändamålsenlig anslutningsklämma används. Kombinationen utgör tillsammans en PEN-ledare, som skall vara märkt grön/gult med ljusblå tilläggsmärkning. "
Registrerat dig här bara för att jävlas?klartmankan skrev:
Ja, det är många som kopplar sin el själv.. och det kommer inte ändras pga detta frorum, men det bidrar till att det kanske blir lite mer elsäkerhetsmässigt bra gjort.
Det kan man tycka vad man vill om men hemmapuleri lär det inte bli någon stopp på så, sen om det är bra eller inte går ju alltid att diskuteras.. men ditt inlägg är så totalt onödigt..
Har man en 4x6+6 har man ju inte gemensam jord och nolledare utan 3faser nolla och jord. PEN gemensam noll och skyddsledare har man bara med 4 ledarsystem 3 faser a 6mm2 + pen 10mm2 = inget behov att koppla ihop skärm med nån annan ledare
Onödigt för dig kanske. Du har nog ingen aning om hur pass farligt detta är. Folk kan få för sig med era hobbyidéer att koppla själva. Lite mer elsäkerhetsmässigt bra gjort som du själv skriver räcker inte långt när olyckan är framme. Tror du att "Kalle" skulle ringa till Elsäkerhetsverket och anmäla en felaktig koppling som nästan tog livet på sin son? Vad tror du händer med dina hemmakopplingar när du tex flyttar? är du ansvarig för denna installation? eller du hoppas väl bara att inget kommer att hända.citactiva skrev:Registrerat dig här bara för att jävlas?
Ja, det är många som kopplar sin el själv.. och det kommer inte ändras pga detta frorum, men det bidrar till att det kanske blir lite mer elsäkerhetsmässigt bra gjort.
Det kan man tycka vad man vill om men hemmapuleri lär det inte bli någon stopp på så, sen om det är bra eller inte går ju alltid att diskuteras.. men ditt inlägg är så totalt onödigt..
Lyckligtvis är inte kunskap och information olagligt att inneha och förmedla i Sverige.klartmankan skrev:
Att kunna fråga och få förståelse är, i alla fall för mig, mycket värdefullt trots att jag inte hempular. Materialval, förläggningssätt osv är väsentliga frågor i ett bygge och det känns bra att kunna kolla upp.
All heder åt de behöriga elektriker här som förklarar och ger råd.
Om du läst igenom lite trådar här så hade du sett att respekt, försiktighet och hänvisning till yrkesfolk genomsyrar trådarna. Eventuella "hempulare" gör varken mer eller mindre på grund av detta forum, utan möjligen något säkrare.
elmont kan du visa upp en 3X6 + 10 då?
Det är just för att få fram den varianten man kan använda en ledare plus pen. Helt klart är det bättre att ta en 3x10+10 men 4X6+6 är 15-20% billigare och ibland är det en avgörande faktor
Det är just för att få fram den varianten man kan använda en ledare plus pen. Helt klart är det bättre att ta en 3x10+10 men 4X6+6 är 15-20% billigare och ibland är det en avgörande faktor