Ska se om jag kan väcka upp den gamla tråden, så slipper jag starta en ny...

Har en PEN ledare utdragen till mitt garge och tänkte fixa så det kommer in en normcentral med dvärgbrytare där.

Tänkte ha tre st grupper: ett trefas uttag, 3x16A, en 16A till uttag både utanför och innanför garaget, och en 10A till belysningen.
Tänkte endast ansluta uttagen till en jordfelsbrytare (tvåpolig 16A)
Då sannolikheten är störst på att det händer något med en grunka som är ansluten till något av uttagen.
3-fas uttaget sätts upp mest upp för att grejerna finns och belysning når man knappt.

Tänker jag fel....

Eller vad är normen, brukar man lägga belysning på jordfelsbrytaren också, och om jag ska jordfelsbryts-säkra 3-fas uttaget så blir det det till att skaffa en ¨fyrpolig...

Dagens krav är att alla uttag upp tom 32 A ska skyddas av en JFB. Av enkla själ är praxis då att skydda hela huset med en eller flera JFBer. Så om du inte har speciella skäl till att lägga belysningen utanför så det enklast att lägga allt under JFBn.

Finns det en gammal central där nu?

Nej, ingen central, innan låg garaget på en 10A säkring inne i huset. Så när den tidigare ägaren dränerade om huset grävdes denna av.

Är det ok att ha en IP40 central i ett kallgarage, inget vatten finns indraget.

Vad för kabel har du nu till garaget då (antal ledare och area)?

IP44 är oftast overkill för ett garage, det skulle säker räcka med IP21. Men denna kapslingsklass IP44 brukar även borga för att den tål kyla och ev kondens så det är ändå ett bra val.

Mikael_L
Alimaj skrev:
Ska se om jag kan väcka upp den gamla tråden, så slipper jag starta en ny...
Du måste lägga trefasuttaget på JFB, om du inte har tänkt bryta mot regler.
Belysningen får ligga utanför JFB om all belysning är fast inkopplad i kopplingsdosor el likn.
Men frågan är väl -varför krångla till det?

Ang IP-klass så är det miljön som avgör, inte om det finns vattantapp eller golvbrunn eller så, vilket många felaktigt tror. Och IP-klass ska väljas efter vad som är den normala användningen, man behöver inte gå upp i IP-klass för att klara ev oförutsedda saker. Fast det är ju alltid fritt att använda bättre IP-klass än lägsta möjliga, kanske t.o.m lite smart ibland.

Anledningar till att välja högre IP-klass än IP21 kan vara:
Lokal där det ibland stänker vatten på elutrustningen.
Lokal där det ibland dammar mycket.
Lokal där det ibland blir kondensfukt (dvs ouppvärmda utrymmen, eller utrymmen bredvid varma och fuktiga där öppnande av dörrar kan leda till kondensfukt, tänk utanför bastun, typ)
Lokal där den relativa luftfuktigheten ofta blir väldigt hög (Nu snackar vi väl om minst 95% rH för att det öht ska vara nära en risk för elmaterialet.)

Så ska man tänka, inte leta efter artefakter såsom golvbrunnar, vattenkranar och kattens vattenskål.

På samma sätt tänker man om mekaniskt skydd för kablar, uttag, centraler, kopplingsdosor osv.
Om lokalens normala användning medför risk för mekanisk skada ska saker skyddas mot det.
I en lagerlokal där man kör omkring med palltruckar är det en god ide att skydda all kabel osv upp till en viss höjd med stålskydd. Men är lagret helt manuellt hanterat så behöver man inte skydda något.

Byter en lokal användningsområde eller användningssätt kan även elinstallationen behöva ses över och uppgraderas till att klara en ny högre skyddsnivå.

Sorry, nu blev detta långt och så.
Jag hoppas att någon finner informationen användbar. :)

edit:
Själv kastade jag in en IP44, (eller IP56 eller vad det nu var) - central i vårt garage. Och IP44 uttag.
Inte för att jag har behövt det, eller tror att det någonsin behövs.
Men nu kan jag i alla fall slipa eller såga lite i garaget utan att behöva oroa mig över elinstallationen.

edit2:
centralen var IP56.
Men uttagen är som sagt endast IP44, dvs ej dammskyddade, så egentligen får jag inte hålla på med dammig verksamhet där, då ... :o

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.