2 893 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Jordfelsbrytare utlöses av vibrationer?!
Hej!
Lite bakgrund först:
Installerade en jordfelsbrytare i höstas. Samtidigt fördrog elektrikern ledningar i uterummet.
Jordfelsbrytaren har sedan dess inte utlöst någon gång.
I slutet på april kom elektrikern för att färdigkoppla uterumselen. Dagen efter att elen var inkopplad gick jordfelsbrytaren när jag stoppade in elstartaren till grillen (ej i nåt av de nya uttagen). Jag tänkte att den hade pajjat (den användes dock helgen innan...). Efter det har jordfelsbrytaren gått någon gång per vecka och utan att jag hittat nåt mönster.
Matningen av elen till uterummet är en gammal ledning som tidigare används till ett växthus men har sedan 10 år ej använts alls och propparna har varit utskruvade.
Jag började med att skruva ut dessa proppar igen då jag tänkte att nåt var fel på den nya elen eller den gamla matningen. Jordfelsbrytaren har dock fortsatt att lösa ut några gånger per vecka.
Det enda "mönster" jag hittat är att det alltid sker dagtid när vi är hemma. Vi har aldrig kommit hem eller vaknat upp till att strömmen är av.
Jag kommer att be elektrikern att felsöka detta såklart men har låtit det vara ett tag för att "felsöka" själv först. Någon har ju blivit fel efter inkopplingen. Sedan om det är den nya elen eller den gamla dragningen som är boven vet vi inte än.
MEN:
Idag upptäckte jag dock ett märkligt beteende. Vi har tv-rummet i källaren och dörren dit öppnas så att den rör vid proppskåpet.
Pojkarna bråkade i tv-rummet och minsta sonen gick ut och öppnade dörren lite häftigt. Så den stötte i proppskåpet. Jordfelsbrytaren gick. Jag gick ner och frågade vad dom gjorde. Äldste sonen sa att strömmen gick precis när den yngre öppnade dörren.
Jag slog på strömmen och testade att stöta till proppskåpet med dörren. Till min förvåning löste jordfelsbrytaren ut. Jag testade att göra samma sak med handen och den gick igen. Jag har inte testat nåt mer men tänkte göra det ikväll.
Vad säger ni om detta? Jordfelsbrytaren gick alltså pga att proppskåpet vibrerade lite... Är detta normalt?
(Jordfelsbrytaren sitter på betongväggen och den vibrerar inte. Bara proppskåpet.)
Jag försöker minnas om någon av de andra gångerna också kan ha varit just när någon öppnade dörren och rörde vid proppskåpet men jag vet inte.
Kommentarer?!
/Johan
Lite bakgrund först:
Installerade en jordfelsbrytare i höstas. Samtidigt fördrog elektrikern ledningar i uterummet.
Jordfelsbrytaren har sedan dess inte utlöst någon gång.
I slutet på april kom elektrikern för att färdigkoppla uterumselen. Dagen efter att elen var inkopplad gick jordfelsbrytaren när jag stoppade in elstartaren till grillen (ej i nåt av de nya uttagen). Jag tänkte att den hade pajjat (den användes dock helgen innan...). Efter det har jordfelsbrytaren gått någon gång per vecka och utan att jag hittat nåt mönster.
Matningen av elen till uterummet är en gammal ledning som tidigare används till ett växthus men har sedan 10 år ej använts alls och propparna har varit utskruvade.
Jag började med att skruva ut dessa proppar igen då jag tänkte att nåt var fel på den nya elen eller den gamla matningen. Jordfelsbrytaren har dock fortsatt att lösa ut några gånger per vecka.
Det enda "mönster" jag hittat är att det alltid sker dagtid när vi är hemma. Vi har aldrig kommit hem eller vaknat upp till att strömmen är av.
Jag kommer att be elektrikern att felsöka detta såklart men har låtit det vara ett tag för att "felsöka" själv först. Någon har ju blivit fel efter inkopplingen. Sedan om det är den nya elen eller den gamla dragningen som är boven vet vi inte än.
MEN:
Idag upptäckte jag dock ett märkligt beteende. Vi har tv-rummet i källaren och dörren dit öppnas så att den rör vid proppskåpet.
Pojkarna bråkade i tv-rummet och minsta sonen gick ut och öppnade dörren lite häftigt. Så den stötte i proppskåpet. Jordfelsbrytaren gick. Jag gick ner och frågade vad dom gjorde. Äldste sonen sa att strömmen gick precis när den yngre öppnade dörren.
Jag slog på strömmen och testade att stöta till proppskåpet med dörren. Till min förvåning löste jordfelsbrytaren ut. Jag testade att göra samma sak med handen och den gick igen. Jag har inte testat nåt mer men tänkte göra det ikväll.
Vad säger ni om detta? Jordfelsbrytaren gick alltså pga att proppskåpet vibrerade lite... Är detta normalt?
(Jordfelsbrytaren sitter på betongväggen och den vibrerar inte. Bara proppskåpet.)
Jag försöker minnas om någon av de andra gångerna också kan ha varit just när någon öppnade dörren och rörde vid proppskåpet men jag vet inte.
Kommentarer?!
/Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Jag tror inte på att stötar och vibrationer påverkar JFBn direkt. Jag tror mer på ledningssystemet, dvs att någon ledare kommer i kontakt med något när ni stöter till elcentralen. Det låter dig som att ni har en gammal diazedcentral med JFBn monterad bredvid? Det brukar vara ganska rörigt i dessa centraler med åren med ledare som ligger i kläm överallt. Det kan vara läge att lyfta på huven och städa upp lite.
Hade det varit träväggar hade man även kunna misstänka dolda ledningar i dessa väggar. Även en dold ledning i en betongvägg kan påverkas av en skruv. Vad mer vibrerar i huset när ni är hemma?
Kan ni även se ett samband med att ni startar någon lite tyngre elapparat som kaffebryggare etc? Du har ett exempel med grilltändaren. Har ni fler sådana? Det kan ju änve vara kylen eller VVBn. Man kan misstänka en överledning mellan N-PE någonstans. Det gör att JFBn löser av normal belastningsström. Det hjälper inte att bryta säkringen eftersom den endast bryter fasledaren.
Hade det varit träväggar hade man även kunna misstänka dolda ledningar i dessa väggar. Även en dold ledning i en betongvägg kan påverkas av en skruv. Vad mer vibrerar i huset när ni är hemma?
Kan ni även se ett samband med att ni startar någon lite tyngre elapparat som kaffebryggare etc? Du har ett exempel med grilltändaren. Har ni fler sådana? Det kan ju änve vara kylen eller VVBn. Man kan misstänka en överledning mellan N-PE någonstans. Det gör att JFBn löser av normal belastningsström. Det hjälper inte att bryta säkringen eftersom den endast bryter fasledaren.
Jo det är en gammal central (-75).Bo.Siltberg skrev:
Jag tror inte på att stötar och vibrationer påverkar JFBn direkt. Jag tror mer på ledningssystemet, dvs att någon ledare kommer i kontakt med något när ni stöter till elcentralen. Det låter dig som att ni har en gammal diazedcentral med JFBn monterad bredvid? Det brukar vara ganska rörigt i dessa centraler med åren med ledare som ligger i kläm överallt. Det kan vara läge att lyfta på huven och städa upp lite.
Jo, jag tänker att det är någon ledning. Antingen i centralen eller den gamla matningen. Jordfelsbrytaren började ju gå dagen efter inkoppling av el till uterum. Halvåret innan dess slog den aldrig ut.
Matningen till uterummet är utanpåliggande och går efter betongvägg och ut genom grunden, Sedan efter grunden upp i uterummet.
Jag har försökt härleda det till någon maskin, men den har ibland löst ut "utan påverkan" av apparat. Ibland har det skett vid tex inkoppling av bärbar dator och påslagande av vattenkokare.
Som amatör så tycker jag det lutar åt nån överledning någonstans. Just pga av att det började precis efter inkoppling av elen. Risken att det just då blev fel i nån apparat känns osannolikhet.
Tror du att en elektriker kan mäta upp om det är överledning nånstans?
/Johan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Ja det är enkelt att mäta upp, bara felet är konstant så att det inte kommer och går.
Ni har ju en tydlig indikation på var ni ska börja leta efter felet.
Det kan mycket väl ha hänt något vid installationen i uterummet.
Gäller då bara förklara kopplingen till symptomet när elcentralen får en knuff. Det kan vara ett annat fel.
Ni har ju en tydlig indikation på var ni ska börja leta efter felet.
Det kan mycket väl ha hänt något vid installationen i uterummet.
Gäller då bara förklara kopplingen till symptomet när elcentralen får en knuff. Det kan vara ett annat fel.
Du har en äldre central som bestyckats med en JFB, då säras jordskena ( PEN ) och nollskena ( N ) med en stor skruv mellan skenorna, är den inte helt utskruvad ( och ska inte tagas bort ) så kan det bli kontakt med jord/noll, är skruven borttaget så kan en av skenorna ligga lös och svalpa till vid en knuff på centralen Eller så är det en kardell på en ledning som inte ligger under äverfallet helt och mycket nära någon av skenorna.För att se hur det ser ut så måste locket tas av centralen och petnoga syna hur det ser ut , går även att knacka på skonorna med skaftet på en mejsel och se vad som händer. Skarp ficklampa är bra då man synar, då det kan vara någon tiondels mellanrum som det är på något. JFB löser aldrig på slag mot den.
Jag hade ett liknande problem för några år sedan. Installerade en JFB till en gammal gängsäkringscentral och allt var frid och fröjd förutom ett jordfel i garaget. Men efter några veckor löste JFB ut och gick inte att återställa.
Fick ringa elektrikern igen som efter ett visst felsökande hittade en kulodosa i källartaket där två ledare var så långt skalade och låg väldigt nära varandra. Troligtvis räckte det med att en av ungarna hoppade på golvet på våningen över så blev det kontakt.
Elektrikern kapade bara av några mm på ledarna och flyttade isär dem lite så funkade allt igen.
Fick ringa elektrikern igen som efter ett visst felsökande hittade en kulodosa i källartaket där två ledare var så långt skalade och låg väldigt nära varandra. Troligtvis räckte det med att en av ungarna hoppade på golvet på våningen över så blev det kontakt.
Elektrikern kapade bara av några mm på ledarna och flyttade isär dem lite så funkade allt igen.
Ok. Tack för tipset. Verkar med andra ord kunna vara nåt sådant jag har problem med.M Maledictus skrev:Jag hade ett liknande problem för några år sedan. Installerade en JFB till en gammal gängsäkringscentral och allt var frid och fröjd förutom ett jordfel i garaget. Men efter några veckor löste JFB ut och gick inte att återställa.
Jag får ta det med elektrikern om mina åtgärder jag gjort nu löser problemen. Han får väl gå igenom proppskåpet plus den nya installationen för att se om det finns misstänkta kopplingar.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 480 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 480 inlägg
Sedan har vi ju den berömda katten
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2
https://www.byggahus.se/forum/threads/saekringar-loeser-ut-random.308083/page-2
Vad menas med tillgängligt utrymme på Jordfelsbrytaren?
En jordfelsbrytare för personskydd får max tillåta 30mA felström/läckström från fas till jord. Den löser dock ofta tidigare, runt 25mA. I alla anläggningar förekommer normala läckströmmar från bl.a. filter i elektrisk utrustning. Säg att den läckström uppgår till 10mA och jordfelsbrytaren löser vid 25mA. Tillgänglig läckström är då 25-10=15mA.I Intresserad22 skrev:
Är det för mycket små ofarliga läckströmmar redan i anläggnungen så räcker det med en till liten ofarlig läckström för atr JFB ska triggas och lösa ut
Då är det bästa att installera fler JFB och sektionera upp dessa så att man får en bra selektivitet
Men det är inga problem för en seriös och bra elektriker att fixa till
Då är det bästa att installera fler JFB och sektionera upp dessa så att man får en bra selektivitet
Men det är inga problem för en seriös och bra elektriker att fixa till
Hej igen!
Tänkte uppdatera er i min felsökning.
Efter det att jag hängde av dörren den 10 juni så har inte jordfelsbrytaren löst ut. Antingen beroende på att proppskåpet inte får några småknuffar längre eller att det som låg fel la sig rätt när den fick en lite hårdare smäll....
Ska nog ha hit elektrikern så han får titta igenom proppskåpet så allt ligger rätt samt att inga lösa delar kan röra sig.
/Johan
Tänkte uppdatera er i min felsökning.
Efter det att jag hängde av dörren den 10 juni så har inte jordfelsbrytaren löst ut. Antingen beroende på att proppskåpet inte får några småknuffar längre eller att det som låg fel la sig rätt när den fick en lite hårdare smäll....
Ska nog ha hit elektrikern så han får titta igenom proppskåpet så allt ligger rätt samt att inga lösa delar kan röra sig.
/Johan
Klicka här för att svara