4 149 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Jordfelsbrytare på frysen
Hej !
Om jordfelsbrytaren slår ifrån och därmed stänger av kyl/frys och element så är ju inte det så bra i ett fritidshus som bara besöks sporadiskt.
Vad gäller för regler för att EJ ansluta element och kyl/frys till jordfelsbrytaren i fritidshus?
Rogge B
Om jordfelsbrytaren slår ifrån och därmed stänger av kyl/frys och element så är ju inte det så bra i ett fritidshus som bara besöks sporadiskt.
Vad gäller för regler för att EJ ansluta element och kyl/frys till jordfelsbrytaren i fritidshus?
Rogge B
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
.... Alltså detta gäller för nyinstallationer Så visst kan man tänka sig att inte ha JFB på vissa delar ´även i en nyistallation. Speciellt kan jag tänka mig just Kyl/Frys och frysskydd/uppvärmning i ett fritidshus.
Om det är fast installerat (tex elpatron) är det dessutom inget snack, det är inget uttag där alls..
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström.
Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
.... Alltså detta gäller för nyinstallationer Så visst kan man tänka sig att inte ha JFB på vissa delar ´även i en nyistallation. Speciellt kan jag tänka mig just Kyl/Frys och frysskydd/uppvärmning i ett fritidshus.
Om det är fast installerat (tex elpatron) är det dessutom inget snack, det är inget uttag där alls..
Det här är väl en evighetsdiskussion som dyker upp då och då.
Hur var det, finns det nåt belägg för att jordfelsbrytare minskar brandrisken i frysboxar?
Det där med uttag är för övrigt intressant. Det betyder alltså att om man gör fast installation av frysboxen så kan man koppla den utan jordfelsbrytare även i en nyinstallation.
En intressant fråga är också ur vilken synvinkel man ska bedöma vad som är "allvarliga konsekvenser"? Åtminstone teoretiskt sett kan man slå ihjäl sig om jordfelsbrytaren löser ut när man går i ett betong-trapphus, och det torde vara en högst allvarlig konsekvens.
Om jag skulle göra en nyinstallation idag så skulle jag sprida ut det mesta över åtminstone ett par jordfelsbrytare, så att t.ex. vägguttagen i ena rummet och taklampan i rummet invid ligger på en brytare medan taklampan i ena rummet och uttagen i rummet bredvid ligger på den andra o.s.v....
Hur var det, finns det nåt belägg för att jordfelsbrytare minskar brandrisken i frysboxar?
Det där med uttag är för övrigt intressant. Det betyder alltså att om man gör fast installation av frysboxen så kan man koppla den utan jordfelsbrytare även i en nyinstallation.
En intressant fråga är också ur vilken synvinkel man ska bedöma vad som är "allvarliga konsekvenser"? Åtminstone teoretiskt sett kan man slå ihjäl sig om jordfelsbrytaren löser ut när man går i ett betong-trapphus, och det torde vara en högst allvarlig konsekvens.
Om jag skulle göra en nyinstallation idag så skulle jag sprida ut det mesta över åtminstone ett par jordfelsbrytare, så att t.ex. vägguttagen i ena rummet och taklampan i rummet invid ligger på en brytare medan taklampan i ena rummet och uttagen i rummet bredvid ligger på den andra o.s.v....
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jo det är ett evig "gnäll" om kylar och frysar, om man inte lämnar sladdar ute i blötan utan tänker sig lite för är nog risken att kyl/frysens termostat eller kompressor går sönder större. Men nu är JFB en modernitet som "bara ställer till det"
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Hur stor är risken att frysen löser JFBn? Minimal tror jag, och gör den det så är det ett allvarligt fel som behöver åtgärdas. Vi har en frys i en halvfuktig källare sedan ett antal år som aldrig löst JFBn. Större risk är nog åskan, och då är det nog bättre att åskan tar JFBn än frysen. Så är man rädd om maten så sätter man en sep JFB på frysen så att inget annat kan lösa den.
Problemet är väl att något annat, typ en vvb eller nåt tramsigt som inte utgör nån fara, kan dra nog med läckström för att utlösa JFB.
Av den anledningen skulle jag i ett nybygge eller i en ny elinstallation tveklöst välja att koppla separata jordfelsbrytare till värmeanläggningen (som kanske rentav får en egen liten elcentral) och resten av huset, medan alla uttag utomhus sitter på en eller flera personskyddsautomater, samt uttag "kyl/frys" på egen personskyddsautomat.
Då är man rätt så garderad.
Sen kan man tänka sig att man har en 300 mA jordfelsbrytare på hela anläggningen, och en extra skyddande 10 mA jordfelsbrytare i badrummen.
Det är dumt att snåla på säkerhetsfinesser, särskilt i nya hus, där skillnaden på slutnotan på huset inte blir så stor för att man lägger 10000 extra på elen.
Av den anledningen skulle jag i ett nybygge eller i en ny elinstallation tveklöst välja att koppla separata jordfelsbrytare till värmeanläggningen (som kanske rentav får en egen liten elcentral) och resten av huset, medan alla uttag utomhus sitter på en eller flera personskyddsautomater, samt uttag "kyl/frys" på egen personskyddsautomat.
Då är man rätt så garderad.
Sen kan man tänka sig att man har en 300 mA jordfelsbrytare på hela anläggningen, och en extra skyddande 10 mA jordfelsbrytare i badrummen.
Det är dumt att snåla på säkerhetsfinesser, särskilt i nya hus, där skillnaden på slutnotan på huset inte blir så stor för att man lägger 10000 extra på elen.
Om man använder 300mA JFB på hela anläggningen (bra brandskydd) så tänk på attt man behöver en selektiv jordfelsbrytare för att undvika att lösa. De har någon form av tidsfördröjing så att de underliggande 30mA har tid att lösa och bryta bort felet.
Hörde att länsförsäkringar tagit bort självrisken på förstörda kyl/frysvaror om JFB löst ut, just för att dom inte vill att man ska separera dessa från JFB. Detta tydligen då många bränder startar i kyl/frys.
Kanske detta även gäller om värmen går och huset fryser sönder???
Kanske detta även gäller om värmen går och huset fryser sönder???
Klicka här för att svara