6 263 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
jordfelsbrytare löser ut
Sida 1 av 2
Eftersom jag är lite nyfiken skulle jag vilja veta varför jfb löste ut.
Jag skulle flytta ett uttag (fas, nolla, jord) och slog av gruppsäkringen i centralen.
I samma ögonblick som jag klippte kabeln löste jfb ut. Ingen spänning => ingen ström => jfb borde väl inte lösa ut ...eller ..?
Jag skulle flytta ett uttag (fas, nolla, jord) och slog av gruppsäkringen i centralen.
I samma ögonblick som jag klippte kabeln löste jfb ut. Ingen spänning => ingen ström => jfb borde väl inte lösa ut ...eller ..?
Vanligt "problem". När du klippte kabeln kortslöts nollan och skyddjorden. Eftersom dessa ledare elektriskt är gemensamma för hela anläggningen och just ett av felen som JFBn ska detektera är kortslutning mellan dessa så löser den ut. Det som händer när du klipper är inte farligt men irriterande.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Därför bör man aldrig klippa alla ledare samtidigt utan än i taget?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vill man undvika problemet klipper man iallafall inte jord och nolla samtidigt
Nej, strömmen behöver inte vara på. JFB löser i alla fall. Förutsatt att apparaten har hyfsat låg inre resistans förstås. (Nollan förbinds med jord via apparaten och fasen, JFB löser.)citactiva skrev:
Ja, men det är fortfarande lite besvärligt, det är väldigt lätt att lägga ihop nolla och jord under det fortsatta arbetet, om man nu tex håller på och byter ett vägguttag. Jag brukar lyckas släcka delar av huset praktiskt taget varje gång.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Det är klart överaskande första gången man gör det.
Andra gången, ja just det.
Tredje gången, Ohhh shit.
Fjärde gången, det var ju det man inte fick.
Trösten är att det inte är farligt och ger inga större brännsår på avbitaren.
Protte
Andra gången, ja just det.
Tredje gången, Ohhh shit.
Fjärde gången, det var ju det man inte fick.
Trösten är att det inte är farligt och ger inga större brännsår på avbitaren.
Protte
Det du beskriver kallas med ett annat ord för erfarenhet, dvs man vet exakt vad det var som gick snett!prototypen skrev:
Nån som är lite sugen på en överslagsberäkning såhär på fredageftermiddagen? Säg att du arbetar på ett uttag i anslutet till en undercentral som matas med 40m 5G2.5. På en fas finns en last på 16A, övriga faser är obelastade. Vad är det för spänningsskillnad mellan jord och nolla i uttaget? Kabeln från central till uttag är obetydligt kort.
Säger bara - Strökapacitansfälla......mrfrenzy skrev:Nån som är lite sugen på en överslagsberäkning såhär på fredageftermiddagen? Säg att du arbetar på ett uttag i anslutet till en undercentral som matas med 40m 5G2.5. På en fas finns en last på 16A, övriga faser är obelastade. Vad är det för spänningsskillnad mellan jord och nolla i uttaget? Kabeln från central till uttag är obetydligt kort.
Det är fredag