4 616 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
jordfelsbrytare, nu kalla element.. HJÄLP
Det jag menade var bara att om du tvingas dra om ledningarna till elementen för att exempelvis få fram separerade N och PE så hade det ju inte skadat att dra ur den där gula tråden.
Hur är de bruna, svarta och gula trådarna anslutna till elementet förresten? Nya 230V element brukar väl ändå vara jordade? Jag gissar att en av de två faserna (svart & brun) är oansluten i elementet. Men vad är den gula tråden kopplad till i elementet? N? PE? båda?
Hur är de bruna, svarta och gula trådarna anslutna till elementet förresten? Nya 230V element brukar väl ändå vara jordade? Jag gissar att en av de två faserna (svart & brun) är oansluten i elementet. Men vad är den gula tråden kopplad till i elementet? N? PE? båda?
Puttrix: Ja JFB bryter båda centralerna..
Ampz: 220 elemeneten använde gula och bruna tråden, den svarta var oanvänd... och elementet hade ingen jordning( gulgröna från elementet var inte inkopplat.)
Kablarna har inte dragits om, utan är nog standard från när huset byggdes...
Ampz: 220 elemeneten använde gula och bruna tråden, den svarta var oanvänd... och elementet hade ingen jordning( gulgröna från elementet var inte inkopplat.)
Kablarna har inte dragits om, utan är nog standard från när huset byggdes...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag tror att den gula tråden är mer eller mindre loss i centralen, alltså att den inte fungerar som neutralledare idag. Om så är fallet så är det farligt att använda ellementen, du kan få slumpartad spänning mellan 0 och nära nog 400V över dina 230V ellement.
Så som sagt se till att få dit en elektriker!
Så som sagt se till att få dit en elektriker!
Lägger en slant på att elektrikern glömt att förse värme-centralen med en ny noll-ledare och därför är den gula tråden utan nolla. 400v elementet behöver ingen nolla och därför fungerar det som förut. Kan bli en dyrbar historia för elektrikern om 230v elementen pajat. 
Tack för alla råd. Har kontaktat elektrikern och han kommer hit i början på nästa år.
Jag återkommer med hans förklaring, om han har någon..
Får hoppas att alla elementen inte brunnit... ett har i alla fall gjort det. Men det är bara ett motstånd som behöver bytas. De andra verkar ha klarat sig.
Jag är mer orolig för ett värmegolv som inte riktigt fungerar längre.... Det vore väldigt tråkigt att behöva bila upp hela hallen... Inte direkt någon kul nyårspresent..
Jag säjer bara det... Gamla hus där det bott många hobbyelektriker. Arrggghhhhh!
Får hoppas att alla elementen inte brunnit... ett har i alla fall gjort det. Men det är bara ett motstånd som behöver bytas. De andra verkar ha klarat sig.
Jag är mer orolig för ett värmegolv som inte riktigt fungerar längre.... Det vore väldigt tråkigt att behöva bila upp hela hallen... Inte direkt någon kul nyårspresent..
Jag säjer bara det... Gamla hus där det bott många hobbyelektriker. Arrggghhhhh!
Fast det är nog inte så säkert att det varit något större fel på den där installationen. Förrutom att den är gjord enligt gamla standarder. Det lutar nog snarare åt att installationen av JFB inte gjordes riktigt rätt.Charcoal skrev:
Har elektrikern inte kommit än?Charcoal skrev:Tack för alla råd. Har kontaktat elektrikern och han kommer hit i början på nästa år.
Testa med att ''ringa'' den gula tråden mot jord, ta t.ex. en skarvsladd och kör in den i ett jordat v.uttag så att den räcker fram till den gula tråden, ta fram din multimeter och sätt den på ohmtecknet håll ena stickan på din gula tråd och den andra på stiftet på skarvsladden . och kolla om det piper, då betyder det att dom har kontakt med varann någonstans, och du kan därmed konstatera jord! Detta om du har 5-ledar system i centralen förstås...
Det där låter typiskt som något som får en liten billig multimeter att detonera i handen på stackaren om nu den gula tråden blivit en flytande nolla...Joppe Elektriker skrev:Testa med att ''ringa'' den gula tråden mot jord, ta t.ex. en skarvsladd och kör in den i ett jordat v.uttag så att den räcker fram till den gula tråden, ta fram din multimeter och sätt den på ohmtecknet håll ena stickan på din gula tråd och den andra på stiftet på skarvsladden . och kolla om det piper, då betyder det att dom har kontakt med varann någonstans, och du kan därmed konstatera jord! Detta om du har 5-ledar system i centralen förstås...
Det vart en del huvudkliande för elektrikern... Men till slut så kom vi fram till att det saknades en jordkabel till centralen för 400V uttagen..
Han drog dit en sådan och då vart genast alla mätvärden som de skulle!
Tydligen är det så att nollan och jord ska vara ihopkopplade i sådan här system.
En nackdel är dock att jag inte kan använda ena fasen och nollan ( för 230V)för att driva 230Velementen, för då löser jordfelsbrytaren ut. Men det är ju så den skall funka..
Det blir lite kabeldragning i helgen för att få fram 230V till elementen, men nu vet jag iallafall att el systemet är i ordning!
Tack för all input och engagemang!
/Charcoal
Han drog dit en sådan och då vart genast alla mätvärden som de skulle!
Tydligen är det så att nollan och jord ska vara ihopkopplade i sådan här system.
En nackdel är dock att jag inte kan använda ena fasen och nollan ( för 230V)för att driva 230Velementen, för då löser jordfelsbrytaren ut. Men det är ju så den skall funka..
Det blir lite kabeldragning i helgen för att få fram 230V till elementen, men nu vet jag iallafall att el systemet är i ordning!
Tack för all input och engagemang!
/Charcoal
Dessutom så vart det faktiskt så att jag var tvungen att riva ett värmegolv i hallen.Elen var det inget fel på lyckligtvis, det berodde tydigen på ett fabrikationsfel i värmeslingorna ( ett hitech halvledar material som inte höll måttet). Men leverantören av golvet var så sjysst att de står för nytt traditionellt värmegolv, ny givare, flytspackel, fix och fog. Det till trots att garantin har gått ut.
Min kostnad blir klinkers och arbetet. Jag fick dessutom låna en massa verktyg av dem.
Det tyckte jag var en sjysst deal! jag var ändå trött på att se de klinkersen som var innan, de passade inte riktig in när vi nu gjort iordning resten av huset
Min kostnad blir klinkers och arbetet. Jag fick dessutom låna en massa verktyg av dem.
Det tyckte jag var en sjysst deal! jag var ändå trött på att se de klinkersen som var innan, de passade inte riktig in när vi nu gjort iordning resten av huset