Hallå,

Hoppas jag kan få lite guidning då jag har ett skumt elfel hemma..

Jag har en relativt ny elanläggning i ett 60-tals hus. Jag har också installerat KNX.
Så min anlägning har ca. 25 dvärgbrytare och ett 20-tal KNX aktorer.

Nu har min jordfelsbrytare börjat att lösa ut, anläggningen har fungerat klanderfritt det senaste året.
Men helt plötsligt löser den ut och jag har testat att lokalisera problemet med att gå igenom dvärgbrytare för dvärgbrytare, men den löser ut på olika dvärgbrytare.
sedan håller grannen på att sätta marksten på sin uppfart och när han kör igång vinkelslipen då löser min jordfelsbrytare ut..

Det jag funderar på är om jag ligger så nära gränsen med felströmmar ifrån apparater, KNX system så att när man startar någonting så kommer man över 30mA och jordfelsbrytaren löser ut??

Jag har flera el centraler så jag ska flytta en del dvärgbrytare till en annan central för att se om det hjälper.

Några andra förslag på vad man kan göra är alltid välkommet..

Mvh,
Fredrik

Om anläggningen är ny så antar jag att JFBn också är av dagens modell, dvs att den har en viss grad av störsäkerhet.
Men helt plötsligt löser den ut och jag har testat att lokalisera problemet med att gå igenom dvärgbrytare för dvärgbrytare, men den löser ut på olika dvärgbrytare.
Kan du utveckla detta lite? När löser den? Slumpmässigt? Regelbundet?

Tänkbara teoretiska orsaker:
  1. Ändrad belastning. Nya apparater eller flyttade apparater från en fas till en annan, ändrade vanor? Nya långa grupper eller långa skarvsladdar på 100 meter? Här ligger läckströmmarna troligen på gränsen. Krävs en läckströmtång för att konstatera detta, i kombination med en JFB-provare som kan mäta utlösningsströmmen. Men det kan givetvis även isoleras genom att koppla ur så många förbrukare som möjligt och se vad som händer.
  2. Den klassiska överledningen mellan N och PE någonstans. Då JFBn löser trots att ni slår ifrån dvärgbrytare tyder på detta fel, som kan finnas precis var som helst i anläggningen efter JFBn. Man behöver lossa N-ledaren för varje grupp i taget i centralen och isolationsprova - det hjälper inte att bryta dvärgen.
  3. Störkänslig JFB, alt fel på JFBn. Vinkelslipen kan orsaka (högfrekvent) skräp som får JFBn i obalans, ev i kombination med överspänningsskydd och EMC-filter ute i anläggningen (portabla eller inbyggda i apparater). Andra kopplingsöverspänningar från nätet, inkl åska, kan också slå ut JFBn.

För att hitta detta är det ju bra med dyra instrument... Vad du annars kan göra är att mer i detalj observera omständigheterna när den löser.

Hallå Bo.
Tack för svaret.. Skall försöka klargöra lite mer.

Slumpmässigt till viss del och oftast när grannen kör vinkelslipen.
Det verkar vara oftare när vi är hemma/vakna. Igårkväll löste den hela tiden under några timmar men i natt inte alls.

1. Ingen ändrad belastning - Har funderat på om vi gjort någon förändring men icke..
Har försökt att koppla bort så mycket utrustning från nätet som möjligt men det verkar inte bli så stor skillnad.

2. Vi har gjort en isolationsmätning på anläggningen tidigare (dock ca. 1 år sedan) efter det har vi installerat fler rum. Jag vet att jag har ett jordfel på altan, så den dvärgbrytaren har jag slagit av, måste jag ta bort nolla/jord ifrån noll/jordplint eller räcker det med att ta bort fas ifrån dvärgbrytaren?

//Fredrik

freddap123 skrev:
Jag vet att jag har ett jordfel på altan, så den dvärgbrytaren har jag slagit av, måste jag ta bort nolla/jord ifrån noll/jordplint eller räcker det med att ta bort fas ifrån dvärgbrytaren?
Det beror ju på jordfelets art men om du har kontakt mellan nolla och skyddsjord någonstans, exempelvis på altanen, så hjälper det inte att slå av dvärgen.

Jag tror som Bo att det är stor "chans" att du någonstans fått kontakt mellan noll och skyddsjord. Jag har själv varit med om att nollan klämts mot chassit/ramen i ett vanligt vägguttag och på så sätt fått sporadiskt kontakt med skyddsjord. Varför inte börja med att helt koppla bort altanen. Hjälper inte det så öppna upp och ta en titt på dosor/uttag i de "nya" rummen.

Du måste ta bort nollan, men om det är ett okänt fel på gruppen kan det vara säkrast att plocka jorden oxo.

Ja jordfelet på altanen är en trolig kandidat så länge även nollan är inkopplad där. Men det där med grannens vinkelslip är ju lite skumt. Du är säker på att du inte har en grupp som går över till grannen? Typ uttag på ett gemensamt dubbelgarage eller liknande?

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nej, helst säker på det, om han inte snor ström av mig till den..;)

När jag gjorde isolationsmätning sa elkonsulten till mig att någon granne läcker ström för han kunde plocka upp det i sitt mätinstrument, det var när vi mätte mot garaget. Jag hade då ett annat elfel där bi-ledaren var inkopplad bara på ena sidan och det gjorde att jordfelsbrytaren gick i huset även fast jag inte använde jfb i huset då jag har en i garaget... Men när jag kopplade ur bi-ledaren så var det inga problem mer.

Eller att grannen har ett hönshus...

Sorry,:o, "internt" skämt. Leta på gamla trådar med hönshus om någon undrar,,,

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
freddap123 skrev:
När jag gjorde isolationsmätning sa elkonsulten till mig att någon granne läcker ström för han kunde plocka upp det i sitt mätinstrument, det var när vi mätte mot garaget.
Det vore intressant att få veta mer kring detta om möjligt. Jag förstår faktiskt inte hur någon kan "mäta upp" läckage hos din granne genom att mäta hos dig.

Vet inte heller.. Det var så han sa.. Dock så verkar jorden leda bra hos mig då jag blir påverkad av grannens vinkelslip..

Jag ska testa att koppla ur altanen helt och hållet och sedan göra en resistensmätning mellan nolla och jord.

Kan ju vara en överledning mellan nolla och jord som bara uppstår vid vissa skakningar/vibrationer eller dylikt.
Så en motståndsmätning kanske inte ger svaret men en ny meggning borde funka.

*funderar* Vet att detta är långsökt men antag att grannen inte har JFB och att det sen finns fysisk jordförbindelse mellan fastigheterna förutom PEN, t ex vattenrör etc och att jordfelen kommer den vägen...
Kanske låter dumt men en del lantbruk har rätt stora problem med liknande.

/Kent

Men, jorden i anläggningen är väl inte inblandad eller?

Genom balanstransformatorn i JFB går det 4 ledare R, S, T & 0.

Det mest rimliga är att det kommer in skräp på nollan på något sätt.

JFB ska inte lösa oavsett hur många A som snurrar i jordledaren, eftersom du fortfarande har balans i ledarna som går genom JFB

Om TS och grannen matas med 5-ledarsystem är det inte konstigt att JFB löser när grannen kör vinkelslipen. Strömmen från vinkelslipen skapar en liten potentialskillnad mellan nolla och jord, och den letar sig fram till jordfelet på altanen och skapar en felström. Om dvärgen till altanen stängs av och tillhörande nolla kopplas bort bör JFB klara sig.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.