12 195 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Jordfelsbrytare löser när man duschar
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Men VVB får väl jobba lika mycket ifall du spolar VV i köket som ifall du duschar ...?P Pereli skrev:
VVB skulle kunna vara boven, men det är inte helt logiskt. Jag skulle inte heller bli alldeles jätteförvånad ifall det visar sig vara något fel på den elektriska golvvärmen, eller kanske något annat i badrummet.
Det är i så fall troligen rätt allvarliga fel.
Felet skulle faktiskt också kunna vara något helt annat, som skapar vagabonderande strömmar, som sen påverkas av att det kommer vatten i avloppsrören, eller annan konstruktionsdetalj i badrummet, eller dess närhet.
Då kommer det inte bli så lätt att finna felet.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det är ju enkelt att testa, spola bara kallvatten i duschen. Dock det väldigt idiotiskt att hålla på att testa på det sättet. Bättre att ta dit en elektriker som får mäta upp det istället.
Har haft fullt upp med annat så har inte spolat vatten för att testa om det löser utan bara tvättat händerna osv så det har inte gått några direkta mängder varmvatten så vvb har inte gått på högvarv direkt. Men tvättmaskinen har gått några timmar så det har ju runnit en del vatten i avloppsrören iaf utan att det löst.Mikael_L skrev:
Men VVB får väl jobba lika mycket ifall du spolar VV i köket som ifall du duschar ...?
VVB skulle kunna vara boven, men det är inte helt logiskt. Jag skulle inte heller bli alldeles jätteförvånad ifall det visar sig vara något fel på den elektriska golvvärmen, eller kanske något annat i badrummet.
Det är i så fall troligen rätt allvarliga fel.
Felet skulle faktiskt också kunna vara något helt annat, som skapar vagabonderande strömmar, som sen påverkas av att det kommer vatten i avloppsrören, eller annan konstruktionsdetalj i badrummet, eller dess närhet.
Då kommer det inte bli så lätt att finna felet.
Kontakta behörig elektriker!
Sluta ge massa förslag.
Detta kan vara livsfarligt.
TS använd inte badrummet före elektriker åtgärdat.
Jag blir så jäkla trött på alla "goda råd" för sådant här,
Javisst kan jordfelsbrytare skydda men det finns ändå en risk att någon avlider.
Sluta ge massa förslag.
Detta kan vara livsfarligt.
TS använd inte badrummet före elektriker åtgärdat.
Jag blir så jäkla trött på alla "goda råd" för sådant här,
Javisst kan jordfelsbrytare skydda men det finns ändå en risk att någon avlider.
Vill du ta livet av en elektriker istället?optimum skrev:
Elaking.
Men prova att spola varmvatten i 10 min i typ köket för att simulera en dusch. Vid kraftig uppvärmning (som inte sker den korta stund man använder t.ex. bidén) så expanderar elementen något, det kan leda till läckströmmar. Löser JFB då så har du felet i VVB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Och det är inte alls idiotiskt eller livsfarlig att prova sig fram för att hitta orsaken till att JFBn läcker. Eftersom JFBn löser så sker en läckström mot (skydds)jord, dvs den passerar inte igenom någon person.
En elektriker bryter strömmen till området och mäter först. Inte "trial an error" som föreslås här.Mikael_L skrev:
Om man i sin egna undersökning får ett fel mellan fas och nolla där kroppen är emellan löser inte jordfelsbrytaren.
Folk verkar tro att allt löses med en jordfelsbrytare.
TS har uppgivit att det finns elektriska värmeslingor i golvet. Även att det finns en nyligen installerad varmvattenberedare och dessutom osäkert hur status är med övriga elinstallationen.
Till denna okunniga person ger man här tips om att leta fel.
NEJ NEJ NEJ.
Till TS, det är måndag idag och ring en elfirma istället så är chansen större du och andra som bor i lägenheten får fira jul.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
OK, och det är du säker på?optimum skrev:
Vad ska elektrikern mäta för något, tänker du? Jag är lite nyfiken på hur du tänker att det skulle gå till rent praktiskt om det t.ex. är jag som blir kallad till TS hus ...
Säker kan ingen vara men mer säker än att pilla med spänning påslagen.Mikael_L skrev:
Med de misstänkta delarna som TS angett skulle jag börjat med isolationsmätning av golvvärmen. Därefter varmvattenberedaren. Även undersökt hur de var kopplade så inte någon amatör varit i farten.
Vad hade du gjort?
(öppen för förslag då man kan lära sig mer)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Om en JFB löser för att det går en felström genom kroppen, då kan jag lova dig att han skulle ha sagt det för det sker inte obemärkt. Utan här har vi en läckström mot skyddsjord eller jord som får JFBn att lösa, ibland, vilket tyder på en svag läckström. Det finns alltså inga indikationer på att det skulle finnas en personfara. Så lite grundläggande observationer och provning tycker jag är på sin plats för att utesluta fåniga fel som är självförvållade. Visst, man kan ta hem en elektriker som gör lite mätningar vilket kanske direkt påvisar felet. Men ibland är det inte så tydligt och då är kan det vara värdefullt med lite uteslutande provning.
Om det är isolationsfel i slingorna till golvvärmen kan man få det riktigt kul om man provar duschen.Bo.Siltberg skrev:
Om en JFB löser för att det går en felström genom kroppen, då kan jag lova dig att han skulle ha sagt det för det sker inte obemärkt. Utan här har vi en läckström mot skyddsjord eller jord som får JFBn att lösa, ibland, vilket tyder på en svag läckström. Det finns alltså inga indikationer på att det skulle finnas en personfara. Så lite grundläggande observationer och provning tycker jag är på sin plats för att utesluta fåniga fel som är självförvållade. Visst, man kan ta hem en elektriker som gör lite mätningar vilket kanske direkt påvisar felet. Men ibland är det inte så tydligt och då är kan det vara värdefullt med lite uteslutande provning.
Passa på att håll i vattenkranen samtidigt så kittlar det gott.
Eller elfel i varmvattenberedaren och den inte är jordad korrekt samt rören inte funkar som jordning.
Antag att felet utvecklas så jordfelsbrytaren inte löser kan det bli riktigt spännande.
Jag själv är lite fegis för sådant då jag avser att leva många år till.
Väntar på Mikaels svar som troligen är snäppet bättre än vad vi kan komma på eftersom han arbetar som elektriker om jag inte har helt fel.