Se till att i vart fall värmesystemet inte går på samma JFB som något annat. Fånigt med sönderfrusna vattenledningar på grund av en trasig mobilladdare.

Varför är elektrikern så korkad att han tar 1000 spänn för en grunka som kostar 600? 400 kr bakbonus kan ju bytas mot 400 mer i arbetskostnad, samma peng in, men kunden sparar 200 på ROT.

Müssli skrev:
En kund som ska ha ett pris med specificerat tid och material för att jämföra på nätet hade jag inte brytt mig om att lämna pris till när det gäller såna småsummor.
Då lägger jag hellre tid på sånt som ger mig lön.
...och om inte en installatör inte kan ge mig tillräckligt bra underlag för att fatta ett informerat beslut lägger jag hellre mina pengar på en annan installatör.

• Gilla
slurppe99 och 2 till
  • Laddar…
R
Det jag kan tillägga är att i köket så byggde förra ägaren om (rev en vägg osv) och i köket sitter det uttag som är jordade. Det verkar därmed som man från början jordat alla uttag i köket men inte resten av huset. Kan det låta rimligt för ett modulhus som byggts på 90-talet eller kan de ha gjort detta i samband med renoveringen?

KungAnka skrev:
Se till att i vart fall värmesystemet inte går på samma JFB som något annat. Fånigt med sönderfrusna vattenledningar på grund av en trasig mobilladdare.

Varför är elektrikern så korkad att han tar 1000 spänn för en grunka som kostar 600? 400 kr bakbonus kan ju bytas mot 400 mer i arbetskostnad, samma peng in, men kunden sparar 200 på ROT.
För att elektrikern tycker att hans kunder ska betala eventuella överpriser istället för att sno pengarna från staten? :mad:

Roland112 skrev:
Det jag kan tillägga är att i köket så byggde förra ägaren om (rev en vägg osv) och i köket sitter det uttag som är jordade. Det verkar därmed som man från början jordat alla uttag i köket men inte resten av huset. Kan det låta rimligt för ett modulhus som byggts på 90-talet eller kan de ha gjort detta i samband med renoveringen?
Det låter rimligt då allmänt krav på jordade uttag kom 1996 om jag minns rätt. Före dess krävdes jordade uttag bara där det behövdes, dvs i icke torra rum. Det inkluderade halva köket.

Carl_Elvis skrev:
För att elektrikern tycker att hans kunder ska betala eventuella överpriser istället för att sno pengarna från staten? :mad:
Spelar det nån roll för kunden om överpriset betalas som bakbonus eller som timlön? Enda skillnaden är ju att man i det ena fallet snor pengar från staten. Jag betalar gärna för väl utfört arbete, med bakbonus känner man sig lurad oavsett hur bra jobbet är gjort.

Det kan väl knappast vara elektrikern som är korkad för att han tar betalt, det måste väl vara kunden som är korkad om han betalar 1000:- för en sak han kan köpa för 600:- Nu beror det även lite på vilken typ av JFB som ska användas, det finns dom som kostar över 3000:- NETTO i inköp för en elfirma.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Tyvärr, sagan slutade inte så lyckligt. Den korkade elektrikern med bakbonus-upplägget fick inte något tillfälle att ta betalt eftersom det bara var en offert. Kunden såg att totalpriset i offerten blev dyrare efter rot än vad elektriker 2 erbjöd, trots att priset före rot var det samma.

Men då slutade allt lyckligt, elektrikern 1 slapp göra ett jobb för en kund som han troligen inte ville ha och elektriker två fick göra jobbet och blev (förhoppningsvis) nöjd som även kunden (troligen) blev.

KungAnka skrev:
Spelar det nån roll för kunden om överpriset betalas som bakbonus eller som timlön? Enda skillnaden är ju att man i det ena fallet snor pengar från staten. Jag betalar gärna för väl utfört arbete, med bakbonus känner man sig lurad oavsett hur bra jobbet är gjort.
Du säger att du gärna betalar för väl utfört arbete, men skillnaden är ju att med ditt upplägg är det ju inte du som betalar, utan jag och alla andra skattebetalare.

Müssli skrev:
Det håller jag med om.

Fast varför ska jag lägga dyrbar tid på att ta fram exakt det material som behövs så att kunden kan googla själv efter bästa pris? Kunden får självklart ett pris om han/hon vill men att speca material har jag slutat med.
Gäller det på allt? Att ni elektriker föredrar olika märken förstår jag. Men berättar du inte heller varför en kund ska ha viss varmvattenberedare eller viss golvvärme (som ger 10 års garanti) och förklarar. Så skulle du inte få mig som kund. Jag överlåter det mesta till hantverkaren eftersom de ska kunna sitt område. Vill jag ha viss sak säger jag det och förväntar mig få förklarat varför inte. Sedan vet jag tyvärr att vissa kan åka miltals för att få en vara billig men det finns hantverkare som suger ut kunden också.

slurppe99 skrev:
Gäller det på allt? Att ni elektriker föredrar olika märken förstår jag. Men berättar du inte heller varför en kund ska ha viss varmvattenberedare eller viss golvvärme (som ger 10 års garanti) och förklarar. Så skulle du inte få mig som kund. Jag överlåter det mesta till hantverkaren eftersom de ska kunna sitt område. Vill jag ha viss sak säger jag det och förväntar mig få förklarat varför inte. Sedan vet jag tyvärr att vissa kan åka miltals för att få en vara billig men det finns hantverkare som suger ut kunden också.
Nej, det gäller inte allt. I fallet med pris på en jordfelsbrytare hade jag inte skrivit märke på den. Om jag hade fått frågan att detaljspecifisera hade jag inte gjort det eftersom jag förstår varför.
Känns det fel som kund ska man självklart inte anlita mig, vilket jag har full förståelse för. 😊
Det ska ju kännas bra både för kunden och mig.

Carl_Elvis skrev:
Du säger att du gärna betalar för väl utfört arbete, men skillnaden är ju att med ditt upplägg är det ju inte du som betalar, utan jag och alla andra skattebetalare.
Ja. Det är det som kallas ROT-avdrag. Hur trodde du det fungerade? Snälle Reinfeldt betalar ur egen ficka? :)

Det finns 2 sätt att se det:
Du och alla andra skattebetalare står för att folk med lyxiga villor som inte orkar renovera sjäva får det gjort lite billigare. Värdeökningen av genomförd renovering blir även mindre (eftersom renoveringen kostar mindre) och den duktige gör det självaren gör mindre vinst.

Alternativt: Hus blir renoverade på rätt sätt. Inga glipande geringar, ojämna kalelsättningar och konstiga eldragningar. Hantverkare slipper jobba svart, ingen vill ha det svart för det är dyrare än vitt.

Visst är det bra med bakbonus, jag har också hållt på med sånt. Men om jag kan ge lägre pris till kunden men ändå dra in samma peng så gör jag väl det. Sådan är kapitalismen. Och små skitjobb under 20.000 är i alla fall bara välgörenhet.

Redigerat:
:banghead:

//Patrik

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
KungAnka skrev:
Visst är det bra med bakbonus, jag har också hållt på med sånt. Men om jag kan ge lägre pris till kunden men ändå dra in samma peng så gör jag väl det. Sådan är kapitalismen. Och små skitjobb under 20.000 är i alla fall bara välgörenhet.
Jag är inte hundra på uttrycket bakbonus, men jag tolkar det du skrivit om det som ett sätt att ta ut överpris. Samt att du tycker det ÄR ett överpris på komponenten i fråga.
Sen vill du istället att överpriset ska läggas som arbetskostnad, så att staten får betala hälften av det. Det blir ju lik förbannat att ta för mycket betalt.
Att staten subventionerar något och att det därför är möjligt att ta ut ett högt pris kan knappast vara en del av definitionen av en hälsosam och fungerande marknad. Däremot kan jag hålla med om att det är kapitalism.
I en ful form, där företag utnyttjar enskilda individer för att pungslå staten på mer pengar än vad man kunnat få ut om individen själv betalat, dvs om marknaden hade satt priset (något som lovordas ofta).
Det blir ju lite bisarrt om man jämför med en situation där staten själv ska köpa en tjänst. Då måste de ta det anbud som är lägst och företagen tävlar om att vara billigast.
ROT-avdraget kan absolut ha ett värde för samhället och jag har själv nyttjat det. Dock stör jag mig på sådana upplägg som uppenbart tillkommer endast för att "lura till sig" pengar från staten.
Angående det där med välgörenheten, är du elektriker så har jag några småjobb i huset som du kan få fixa gratis, så slutar jag sura... ;););)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.