13 689 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Jordfelsbrytare haveri
Alla? I vartenda litet vägguttag/takuttag och alla eventuella skruvplintdosor också? Hatten av för dig i så fall för du är nog rätt ensam om detta. Själv brukar jag försöka känna på (efterdra) skruvarna i centralen om jag har den öppen men det är (tyvärr) betydligt mer sällan än vartannat år.pacman42 skrev:
Du ser direkt om du har lite mer belastning på något ställe.mer belastning mer värme.Alfredo skrev:
Bara i centralen då den är i tvättstugan där det är kraftiga vibrationer från tvättmaskinen. Jag har även haft "brand" i elpannan som står i samma rum. Där var det infästningen till elpatronerna som vibrerat (?) så att kontakten försämrats. Där fick jag teknikern som renoverade upp pannan att göra en bättre lösning (klämma åt kabelskorna så att de inte kan röra sig).Alfredo skrev:
Alla ställen som det blir glappkontakt utvecklar värme.pacman42 skrev:
Bara i centralen då den är i tvättstugan där det är kraftiga vibrationer från tvättmaskinen. Jag har även haft "brand" i elpannan som står i samma rum. Där var det infästningen till elpatronerna som vibrerat (?) så att kontakten försämrats. Där fick jag teknikern som renoverade upp pannan att göra en bättre lösning (klämma åt kabelskorna så att de inte kan röra sig).
Jag skulle kunna förklara varför jag körde en del ändhylsor i min central.E El-Löken66 skrev:Är det någon som skulle kunna förklara vad dessa ändhylsor skulle kunna tillföra i en modern norm central av ok märke?
Om alla kontaktytor är 100% så vad skulle det tillföra ifall dessa blev 110%?
Det enda jag kan tänka mig menas är prylar som dubbelhylsa och att då allt likväl kan utföras med ändhylsor.
Å andra sidan ser jag inga problem med att koppla RQ heller.
Mycket berodde på att det är en kompromiss av gammalt och nytt material som jag råkade ha liggandes och en begränsad plats att använda.
På en del ställen var jag tvungen att koppla RK/RQ i blindo, d.v.s. att det var trångt och apparaterna var tvungna att monteras innan koppling vilket ökade risken för spretande kardeler
Men som du säger så kanske det inte behövs i en modern central och där man har de bästa förutsättningarna, men jag vill ändå påpeka att det finns situationer som man kanske inte tänker på i första hand.
Exempelvis där något sitter 30 cm från en räl sedan kommer det en x2 i 200 och passerar på ca 4 s.pacman42 skrev:
Är dessutom underbyggnaden lite dålig så rör sig saker....
Man kan se hur kontaktledningsstolparna (på vissa ställen) vajar mot och från
Alså du behöver inte öppna med värmekameran ser du skilnad på någon grad. Passar för mest hemma bruk. Nu på sommaren så ser jag ingen sned belastning på faserna men på vintern oj oj.dom har lagt mer element på ena fasen.Alfredo skrev: