pacman42 pacman42 skrev:
Numera efterdrar jag alla skruvarna själv vartannat år för säkerhets skull.
Alla? I vartenda litet vägguttag/takuttag och alla eventuella skruvplintdosor också? Hatten av för dig i så fall för du är nog rätt ensam om detta. Själv brukar jag försöka känna på (efterdra) skruvarna i centralen om jag har den öppen men det är (tyvärr) betydligt mer sällan än vartannat år.

Alfredo Alfredo skrev:
Alla? I vartenda litet vägguttag/takuttag och alla eventuella skruvplintdosor också? Hatten av för dig i så fall för du är nog rätt ensam om detta. Själv brukar jag försöka känna på (efterdra) skruvarna i centralen om jag har den öppen men det är (tyvärr) betydligt mer sällan än vartannat år.
Du ser direkt om du har lite mer belastning på något ställe.mer belastning mer värme.

O Ohver skrev:
Du ser direkt om du har lite mer belastning på något ställe.mer belastning mer värme.
Hur menar du? :thinking: För mig ser en obelastad FK likadan ut som en belastad, om den nu inte är så belastad att det ryker om den vill säga.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? :thinking: För mig ser en obelastad FK likadan ut som en belastad, om den nu inte är så belastad att det ryker om den vill säga.
Det finns en värmekamera i telefonen. Du använder den.

Alfredo Alfredo skrev:
Bara i centralen då den är i tvättstugan där det är kraftiga vibrationer från tvättmaskinen. Jag har även haft "brand" i elpannan som står i samma rum. Där var det infästningen till elpatronerna som vibrerat (?) så att kontakten försämrats. Där fick jag teknikern som renoverade upp pannan att göra en bättre lösning (klämma åt kabelskorna så att de inte kan röra sig).

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bara i centralen då den är i tvättstugan där det är kraftiga vibrationer från tvättmaskinen. Jag har även haft "brand" i elpannan som står i samma rum. Där var det infästningen till elpatronerna som vibrerat (?) så att kontakten försämrats. Där fick jag teknikern som renoverade upp pannan att göra en bättre lösning (klämma åt kabelskorna så att de inte kan röra sig).
Alla ställen som det blir glappkontakt utvecklar värme.

O Ohver skrev:
Det finns en värmekamera i telefonen.
Gör det? :surprised: Hur får jag igång den? Har tillgång till både iPhone och Android.

Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? :surprised: Hur får jag igång den? Har tillgång till både iPhone och Android.
Mmm jag skrev cat 61 men det går med en cat 62 också. Det finns en inbyggd värmekamera i dom. Inga andra!

Har dom tagit bort den inbyggda kameran ur Cat S60? :surprised:

useless useless skrev:
Har dom tagit bort den inbyggda kameran ur Cat S60? :surprised:
Nä det har dom inte. Okej glömde att den har det också.

O Ohver skrev:
Nä det har dom inte. Okej glömde att den har det också.
OK. Missade inlägget där du skrev "jag har en cat 61 telefonen med värmekamera". Fick för mig att du menade att det gick med godtycklig telefon. :oops: Sorry.

E El-Löken66 skrev:
Är det någon som skulle kunna förklara vad dessa ändhylsor skulle kunna tillföra i en modern norm central av ok märke?

Om alla kontaktytor är 100% så vad skulle det tillföra ifall dessa blev 110%?

Det enda jag kan tänka mig menas är prylar som dubbelhylsa och att då allt likväl kan utföras med ändhylsor.

Å andra sidan ser jag inga problem med att koppla RQ heller.
Jag skulle kunna förklara varför jag körde en del ändhylsor i min central.

Mycket berodde på att det är en kompromiss av gammalt och nytt material som jag råkade ha liggandes och en begränsad plats att använda.

På en del ställen var jag tvungen att koppla RK/RQ i blindo, d.v.s. att det var trångt och apparaterna var tvungna att monteras innan koppling vilket ökade risken för spretande kardeler

Men som du säger så kanske det inte behövs i en modern central och där man har de bästa förutsättningarna, men jag vill ändå påpeka att det finns situationer som man kanske inte tänker på i första hand.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
O Ohver skrev:
Alla ställen som det blir glappkontakt utvecklar värme.
Ja, men där det är vibrationer ökar risken för glapp.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men där det är vibrationer ökar risken för glapp.
Exempelvis där något sitter 30 cm från en räl sedan kommer det en x2 i 200 och passerar på ca 4 s.
Är dessutom underbyggnaden lite dålig så rör sig saker....
Man kan se hur kontaktledningsstolparna (på vissa ställen) vajar mot och från

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Alså du behöver inte öppna med värmekameran ser du skilnad på någon grad. Passar för mest hemma bruk. Nu på sommaren så ser jag ingen sned belastning på faserna men på vintern oj oj.dom har lagt mer element på ena fasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.