Byggahus.se

Jordfelsbrytare haveri

1. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Alla? I vartenda litet vägguttag/takuttag och alla eventuella skruvplintdosor också? Hatten av för dig i så fall för du är nog rätt ensam om detta. Själv brukar jag försöka känna på (efterdra) skruvarna i centralen om jag har den öppen men det är (tyvärr) betydligt mer sällan än vartannat år.

2. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Du ser direkt om du har lite mer belastning på något ställe.mer belastning mer värme.

3. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Hur menar du? :thinking: För mig ser en obelastad FK likadan ut som en belastad, om den nu inte är så belastad att det ryker om den vill säga.

4. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Det finns en värmekamera i telefonen. Du använder den.

5. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 683 inlägg

pacman42

Medlem
    Bara i centralen då den är i tvättstugan där det är kraftiga vibrationer från tvättmaskinen. Jag har även haft "brand" i elpannan som står i samma rum. Där var det infästningen till elpatronerna som vibrerat (?) så att kontakten försämrats. Där fick jag teknikern som renoverade upp pannan att göra en bättre lösning (klämma åt kabelskorna så att de inte kan röra sig).

• Laddar…
  6. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Alla ställen som det blir glappkontakt utvecklar värme.

7. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Gör det? :surprised: Hur får jag igång den? Har tillgång till både iPhone och Android.

8. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Mmm jag skrev cat 61 men det går med en cat 62 också. Det finns en inbyggd värmekamera i dom. Inga andra!

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 317 inlägg

useless

Lök.
    Har dom tagit bort den inbyggda kameran ur Cat S60? :surprised:

10. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Nä det har dom inte. Okej glömde att den har det också.

11. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    OK. Missade inlägget där du skrev "jag har en cat 61 telefonen med värmekamera". Fick för mig att du menade att det gick med godtycklig telefon. :oops: Sorry.

12. samlarpådetmesta
    Medlem · 342 inlägg

samlarpådetmesta

Medlem
    Jag skulle kunna förklara varför jag körde en del ändhylsor i min central.

Mycket berodde på att det är en kompromiss av gammalt och nytt material som jag råkade ha liggandes och en begränsad plats att använda.

På en del ställen var jag tvungen att koppla RK/RQ i blindo, d.v.s. att det var trångt och apparaterna var tvungna att monteras innan koppling vilket ökade risken för spretande kardeler

Men som du säger så kanske det inte behövs i en modern central och där man har de bästa förutsättningarna, men jag vill ändå påpeka att det finns situationer som man kanske inte tänker på i första hand.

• Laddar…
  13. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 683 inlägg

pacman42

Medlem
    Ja, men där det är vibrationer ökar risken för glapp.

14. S
    Medlem · 300 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Exempelvis där något sitter 30 cm från en räl sedan kommer det en x2 i 200 och passerar på ca 4 s.
    Är dessutom underbyggnaden lite dålig så rör sig saker....
    Man kan se hur kontaktledningsstolparna (på vissa ställen) vajar mot och från

• Laddar…
  15. O
    Medlem · 30 inlägg

Ohver

Medlem
    Alså du behöver inte öppna med värmekameran ser du skilnad på någon grad. Passar för mest hemma bruk. Nu på sommaren så ser jag ingen sned belastning på faserna men på vintern oj oj.dom har lagt mer element på ena fasen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.