Det är ingen som påstått det löken säger att är fel.
Det som sagts är att man ska ha rätt verktyg om man använder hylsor.

Det har även sagts att jordfelsbrytare med högre märkström kan vara dyrare. Inget av dessa påståenden är fel.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Att inte TS beställde en på Elbutik och tog hjälp av fulpularna på BH så hela kåken verkligen brunnit ner:crysmile::crysmile::crysmile:
Nu behöver man inte vara raketforskare för att monteras en jordfelsbrytare det enda denna tråd bevisar är att vissa människor tror att dom är så jävla duktiga på saker så man skiter i att kontrollera före drifttagning genom att tex kolla att man har dragit fast allt...

E El-Löken66 skrev:
Måste ifrågasätta lite här, på vilket sätt kan denna installation bli bättre med ändhylsor?

Tar längre tid som kunden ska betala och blir mer flexibelt utan. Måhända kan något bli mätbart bättre, tveksamt, men knappast någon någon skulle uppmärksamma i tusen el centraler under trettio års tid.

Skarvning i dubbelhylsa köper jag, men mindre flexibelt som sagt.

Snyggt kan det däremot bli, detta säger jag ingenting om.

Det med jordfelsbrytarnas känslighet över märklast är lite intressant, till synes kostar 25-63A samma peng hos mången tillverkare, borde de inte skippat 25 och 40A för att slippa klistra på massa olika etiketter?
Som sagt alltid bättre om utfört av någon med rätt don och förståelse för vad man är ute efter. Sen att det i dessa fallen likt trådens tema ofta är obetydligt och marginellt hör inte dit.

Samma med om vi skulle göra en allkontroll av vad den alldaglige montören åstadkommer med eller utan hylsor. Jag är efter otaliga stickprov i den sektorn övertygad om att spåren förskräcker. Vad som räddar är att även taffliga jobb sällan belastas varesig mekaniskt, elektriskt eller miljö så att de redan väl tilltagna marginalerna äts upp. Något som redan lite rubbats när materialkrav och arbetssätt utjämnas internationellt.

Oavsett TS tror jag att det under ganska lång tid degenererat i elbranschen med färre verkligt insatta och intresserade. Det kan som i många andra sektorer löpa frihjul en tid men när hjulet stannat är det trögt att dra igång.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag har råkat ut för samma sak utan hylsor. Troligen vibrationerna från tvättmaskinen som rallst upp skruvarna med åren hos mig. Numera efterdrar jag alla skruvarna själv vartannat år för säkerhets skull.

• Wow
  • Gilla
Calle829 och 1 till
  • Laddar…
Jag har råkat ut för samma sak utan att det blev varmt. Min käre elektriker som installerade centralen hade inte jobbat med Hager Quick connect. Just jordfelsbrytaren var inte i QC utförande (jag hade köpt mate. På elbutik.se som inte hade jfb i qc utförande då för 11 år sedan).

Han tryckte in skenan även i jfb, utan att dra fast den med skruvarna. Den lade sig ovanpå skruvskallen. Upptäckte det flera år senare, det blixtrade när jag ryckte lite i centralen. Var övertygad om att den var sönderbränd. Men allt såg fint ut så jag fixade in skenan rätt och drog skruvarna. Tydligen blev det så högt tryck mot skruvskallen att kontakten ändå var bra.

• Gilla
Calle829
  • Laddar…
E
Är det någon som skulle kunna förklara vad dessa ändhylsor skulle kunna tillföra i en modern norm central av ok märke?

Om alla kontaktytor är 100% så vad skulle det tillföra ifall dessa blev 110%?

Det enda jag kan tänka mig menas är prylar som dubbelhylsa och att då allt likväl kan utföras med ändhylsor.

Å andra sidan ser jag inga problem med att koppla RQ heller.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har råkat ut för samma sak utan hylsor. Troligen vibrationerna från tvättmaskinen som rallst upp skruvarna med åren hos mig. Numera efterdrar jag alla skruvarna själv vartannat år för säkerhets skull.
Intressant faktiskt - satte in en tvättmaskin här i sommarstugan för ett halvår sedan, inte så långt från centralen. Bjälklaget är relativt klent, så det händer att det vibrerar i golvet vid tung centrifugering. Centralen sitter i en lättvägg, som står på detta golv. Det behöver inte vara den primära orsaken, men har kanskje har förvärrat situationen med dåligt dragna skruvar. Får bli en efterdragningsrutin här också - en gång i månaden till att börja med, för att dämpa paranojan :thinking:

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är det någon som skulle kunna förklara vad dessa ändhylsor skulle kunna tillföra i en modern norm central av ok märke?

Om alla kontaktytor är 100% så vad skulle det tillföra ifall dessa blev 110%?

Det enda jag kan tänka mig menas är prylar som dubbelhylsa och att då allt likväl kan utföras med ändhylsor.

Å andra sidan ser jag inga problem med att koppla RQ heller.
Låt säga att vi klonar dig och Grizzly helt i Maxwells apors anda sen fördelas dessa A-montörer slumpvis i två grupper om några miljoner individer som likt Sisyfos varje morgon vaknar upp med i ena fallet tång och hylsor i andra utan. Anvisningar och övrig nutida CBS följs av alla till punkt och pricka och normkomponenter monteras hela skiftet annars inget bröd.

Bo, Mikael_L m.fl och kanske undertecknad gör sen årliga stickprov där integriteten av hentverkarnas flit synas enligt en snävt uppställd systematik. Resultatet redovisas med hylsgruppen satt som normerad till 1 och andra då sannolikt < 1.

Visst kan det bli underbart om gentekniken kommer lite längre eller vad tror du Löken. :)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Calle829 Calle829 skrev:
Intressant faktiskt - satte in en tvättmaskin här i sommarstugan för ett halvår sedan, inte så långt från centralen. Bjälklaget är relativt klent, så det händer att det vibrerar i golvet vid tung centrifugering. Centralen sitter i en lättvägg, som står på detta golv. Det behöver inte vara den primära orsaken, men har kanskje har förvärrat situationen med dåligt dragna skruvar. Får bli en efterdragningsrutin här också - en gång i månaden till att börja med, för att dämpa paranojan :thinking:
Ska du ge dig in på att efterdra räcker det med en gång om du samtidigt synar hur anslutningarna är utförda och vilken typ osv. Rätt bedömt av det och hur mycket du ev kan dra går det att vara mycket säker på att det inte ska uppstå problem likt dina i en anläggning av bostadstyp.

Finns ingen anledning att snöa in och överdriva som bara ger onödig oro om man ligger åt det hållet. Lite som resonemangen här om hylsor mm det rör sig i normalfall om de sista bråkdelarna kanske bäst nämnda som promille där det kan vara skillnad. Eller som det verkar i ditt fall då en försämring pga fel arbetssätt och verktyg.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Måste ifrågasätta lite här, på vilket sätt kan denna installation bli bättre med ändhylsor?

Tar längre tid som kunden ska betala och blir mer flexibelt utan. Måhända kan något bli mätbart bättre, tveksamt, men knappast någon någon skulle uppmärksamma i tusen el centraler under trettio års tid.

Skarvning i dubbelhylsa köper jag, men mindre flexibelt som sagt.

Snyggt kan det däremot bli, detta säger jag ingenting om.

Det med jordfelsbrytarnas känslighet över märklast är lite intressant, till synes kostar 25-63A samma peng hos mången tillverkare, borde de inte skippat 25 och 40A för att slippa klistra på massa olika etiketter?
Trafikverket exv ställer krav på ändhylsor för kabeln mellan skåpet och ett växeldriv men även uppsamlingen för likströmsmatningen i reläkedjorna i signalställverken.
50 enkelplintar med 4 kvmm mellan varje, 49 st 4kvmm och 98 st hylsor att klämma tar en stund. Orsaken är naturligtvis att grejorna inte får börja glappa inom de närmaste 25 åren - ett glapp på fel ställe så har man trafikstörningar i Stockholm i 6 timmar framåt....

• Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ska du ge dig in på att efterdra räcker det med en gång om du samtidigt synar hur anslutningarna är utförda och vilken typ osv. (...) Finns ingen anledning att snöa in och överdriva som bara ger onödig oro om man ligger åt det hållet.
Tack, nejdå - så illa orolig är jag inte, var mest galghumor. Enig i att det får hålla med en ordentlig genomgång av elektrikern nu och sedan någon sporadisk kontroll av mig när skåpet ändå ska öppnas, med exponentiell backoff ju längre tiden går. :D:seenoevil:

Redigerat:
Calle829 Calle829 skrev:
Tack, nejdå - så illa orolig är jag inte, var mest galghumor. Enig i att det får hålla med en ordentlig genomgång av elektrikern nu och sedan någon sporadisk kontroll av mig när skåpet ändå ska öppnas, med exponentiell backoff ju längre tiden går. :D:seenoevil:
Jag kan ju även nämna att hissklämmor är konstruerade för att man ska kunna "koppla" en eller fler trådar i dom. Dom gånger man måste vara lite extra uppmärksam är då det är flera grövre enkardeliga ledningar under samma hissklämma, är det mångtrådiga behöver man bara vara uppmärksam ;).

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rimligen borde den lösa vid angiven felström upp till märkströmmen. Det verkar konstigt om en JFB inte skulle uppfylla kraven om man inte belastar den max hela tiden.
Oj, kan det misstolkas så. Förutom detta test vid märkströmmen så görs ett test vid belastningsströmmen 0 A. Det görs inga tester av felströmmen vid högre belastningsströmmar än märkströmmen vad jag kan se. Men det görs en massa andra typtester också...

Stort tack för respons och många nyttiga kommentarer på tråden. (y) Imorgon kommer elektrikern på kontroll och jag uppsummerar klokskapen från tråden här:

• Orsak till fel: Mest sannolikt dålig anslutning. Undersöker med @GK100 om det kan vara något annat vajsing internt i jf och uppdaterar eventuellt här.
  • Anslutning: Om hylsa används, måste den pressas med verktyg för ändamålet, helst använda dubbelhylsa. Det funkar utan hylsa, speciellt om korrekt pressverktyg saknas. Oavsett anslutning - kontrollera, evt efterdra.
  • Dimensionering av jordfelsbrytare: 25A märkström räcker vanligtvis, men ingen nackdel med 40A för att undvika överbelastning och därmed reduserad känslighet.
  • Elcentralen: Diverse konstigheter, tex flera blå fasledare, plintar osv. Troligtvis gammalt arv från 70-talet. Efterfrågar hos elektrikern.

Något jag har glömt eller missförstått?

Annars har det varit en del kommentarer om dåliga elektriker, prissättning osv. Måste säga att jag inte delar intrycket, på trots för att detta felet uppstod. Har samarbetat med samma elektriker flera år, som verkar kunna sina saker, även om han är lite gammaldags och inte gillar nymodigheter, som trådlösa grejer osv. Han slängde sig i bilen på nationaldagen och rättade upp felet omedelbart - tvivlar på att han kommer ta en krona for det. Men som många hantverkare är han pratglad och lite disträ (glömsk) - kanske inga bra egenskaper för en elektriker :D

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Calle829 Calle829 skrev:
Har GE jordfelsbrytare (4p 40A/30mA) i elcentralen, som blev installerade av elektriker ifm ny elcentral sommaren 2017.

På nationaldagen upplevde vi plötsligt lukt och rök från centralen. Stängde av matningen och skruvade upp skåpet - se bilder nedanför.

Som jag kan bedöma har det i okänd följd varit värmeutveckling, smältning och kortslutning 400V mellan fas 2 och 3 matning. När detta kulminerade var det ingen säkring som slog ifrån. Till förhistorien hör att huvudsäkring 2 och 3 löste för någon vecka sedan av då okänd anledning och att vi vid ett par tillfällen hört ett diffust "elektriskt oljud" någonstans ifrån.

Hur bedömer ni erfarna vad som har hänt här? Är detta normalt eller tecken på något annat fel på dimensionering, installation, produkt eller förbrukare - på samma grupp sitter bla en induktionshäll 2f 16A, ugn 16A: Är jf 40A för klen för dessa förbrukare?

GE JORDFELSBRYTARE/A 4P 40A 30mA

[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag kan ge ett tips jag har en cat 61 telefonen med värmekamera. Med den ser du överbelastning direkt och du behöver inte pilla i skåpet.

• Gilla
Calle829
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.