1 007 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Jordfelsbrytare går pga byte elmätare
Flyttade in i radhus med ett 3-fas 400V uttag i tvättstugan men båda mina tvätt/torkmaskiner var ju med 1-fas schuko-kontakt. Så behövde bygga om uttaget till Schuko.
Tog bort 400V-uttaget, virade eltejp på två faser jag inte behövde och bara använde en fas, jord och nolla, och satte in ett nytt schuko jordat uttag i väggen. Kopplade in torktumlaren och allt fungerade bra i ca 12 år.
För ett par år sedan ville jag byta ut de båda vitvarorna mot nya maskiner och kopplade därför in den nya torktumlaren i samma ombyggda uttag som tidigare torktumlare.
Jag använde inte den nya torktumlaren så ofta men den fungerade bra utan problem ett par år de gånger den användes. Plötsligt sedan ca ett år tillbaka går Jordfelsbrytaren i säkringscenttalen varje gång jag använder torktumlaren när den är inkopplad i det ombyggda uttaget. Använder jag ett annat schuko-uttag, samma som tvättmaskinen använde, så fungerar den bra. Det är alltså inget fel på torktumlaren. Och själva det ombyggda eluttaget har ju fungerat i många år.
Jag misstänker starkt att problemet kan ha orsakats av att mitt elbolag bytte ut min elmätare strax innan problemet med torktumlaren började.
Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag tror ändå det borde vara något i kombination med nya smarta elmätaren och min elcentral.
Ska jag prova byta ut fasen mot någon av de andra två faserna som är urkopplade nu i schuko-uttaget?
Tog bort 400V-uttaget, virade eltejp på två faser jag inte behövde och bara använde en fas, jord och nolla, och satte in ett nytt schuko jordat uttag i väggen. Kopplade in torktumlaren och allt fungerade bra i ca 12 år.
För ett par år sedan ville jag byta ut de båda vitvarorna mot nya maskiner och kopplade därför in den nya torktumlaren i samma ombyggda uttag som tidigare torktumlare.
Jag använde inte den nya torktumlaren så ofta men den fungerade bra utan problem ett par år de gånger den användes. Plötsligt sedan ca ett år tillbaka går Jordfelsbrytaren i säkringscenttalen varje gång jag använder torktumlaren när den är inkopplad i det ombyggda uttaget. Använder jag ett annat schuko-uttag, samma som tvättmaskinen använde, så fungerar den bra. Det är alltså inget fel på torktumlaren. Och själva det ombyggda eluttaget har ju fungerat i många år.
Jag misstänker starkt att problemet kan ha orsakats av att mitt elbolag bytte ut min elmätare strax innan problemet med torktumlaren började.
Är det någon som vet vad felet kan vara? Jag tror ändå det borde vara något i kombination med nya smarta elmätaren och min elcentral.
Ska jag prova byta ut fasen mot någon av de andra två faserna som är urkopplade nu i schuko-uttaget?
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tror förr att det är fel på ditt shukko än att det har med elmätarbytet att göra
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vi kan bortse från mätarbytet.
Det är ca 1000 gånger mer sannolikt att du har ett begynnande isolationsfel i TT.
Naturliga läckströmmar kan göra att det skiljer vilken fas du belastar med TT.
Prova att vända på stickproppen och se vad som händer. Ena uttaget kanske ger fas på ena stiftet medan det andra uttaget ger fas på det andra stiftet med stickproppen vänd åt samma håll.
Det är ca 1000 gånger mer sannolikt att du har ett begynnande isolationsfel i TT.
Naturliga läckströmmar kan göra att det skiljer vilken fas du belastar med TT.
Prova att vända på stickproppen och se vad som händer. Ena uttaget kanske ger fas på ena stiftet medan det andra uttaget ger fas på det andra stiftet med stickproppen vänd åt samma håll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
