1 015 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Jordfel orsakad av elvertyg
Hej,
Jag skulle uppskata er hjälp för att lösa ett jordfel som uppstår när jag startar min borrmaskin (Makita). Borrmaskinen är inkopplad till en förlängningssladd inkopplad till ett uttag i huset. Det visar grönt på borrmaskinen inan jordfelet uppstår, dvs det finns stök till den. Så snart jag trycker på start knappen på borrmaskinen slår ut JFB.
Jag provade med en annan borrmaskin: sama problem.
Jag provade med borrmaskinen inkopplad direkt till eluttaget (ingen förlängningssladd): sama problem.
Jag har använt den borrmaskinen med sama setup förut utan problem.
JFB är Hager 25A 30mA.
Borrmsakin modell: https://www.makita.se/product/hr5212c.html
Jag läste i andra trådar på forumet att man ska göra en isolationsmättning. Ska jag göra en isolationsmättning av borrmaskinen eller nånting annat? Hur kan det vara att jordfelet uppstår nu och inte förut?
Jag skulle uppskata er hjälp för att lösa ett jordfel som uppstår när jag startar min borrmaskin (Makita). Borrmaskinen är inkopplad till en förlängningssladd inkopplad till ett uttag i huset. Det visar grönt på borrmaskinen inan jordfelet uppstår, dvs det finns stök till den. Så snart jag trycker på start knappen på borrmaskinen slår ut JFB.
Jag provade med en annan borrmaskin: sama problem.
Jag provade med borrmaskinen inkopplad direkt till eluttaget (ingen förlängningssladd): sama problem.
Jag har använt den borrmaskinen med sama setup förut utan problem.
JFB är Hager 25A 30mA.
Borrmsakin modell: https://www.makita.se/product/hr5212c.html
Jag läste i andra trådar på forumet att man ska göra en isolationsmättning. Ska jag göra en isolationsmättning av borrmaskinen eller nånting annat? Hur kan det vara att jordfelet uppstår nu och inte förut?
Testa ett annat uttag?
Låter som att du har ett fel i din elanläggning då och inte i maskinerna.
Hur många grupper är skyddade av denna jordfelsbrytare? Vilken typ är jordfelsbrytaren? Har något jobb utförts på elanläggningen inom närtid? Har det regnat nyligen? Kanske fukt letat sig in något på utsidan? Det är nog värt att syna själva uttaget du har problem med först. Slå av jordfelsbrytaren och öppna upp locket och se så allt är bra där.
Om det finns en liten överledning någonstans mellan neutral och jord så kan det lösa ut jfb av nog hög ström i neutral där en viss del av returströmmen då går tillbaka via jord (fel väg). Felet kan då finnas på annat ställe.
Hur många grupper är skyddade av denna jordfelsbrytare? Vilken typ är jordfelsbrytaren? Har något jobb utförts på elanläggningen inom närtid? Har det regnat nyligen? Kanske fukt letat sig in något på utsidan? Det är nog värt att syna själva uttaget du har problem med först. Slå av jordfelsbrytaren och öppna upp locket och se så allt är bra där.
Om det finns en liten överledning någonstans mellan neutral och jord så kan det lösa ut jfb av nog hög ström i neutral där en viss del av returströmmen då går tillbaka via jord (fel väg). Felet kan då finnas på annat ställe.
Är det inte servicelampan som lyser?
Servicelampa tänds då kolborstarna bör bytas samt vid funktionsstörningar i anslutningen.
Maskinen är ju dubbelisolerad så någon jordanslutning finns ju inte så jordfel kan inte ske i maskinen.
Servicelampa tänds då kolborstarna bör bytas samt vid funktionsstörningar i anslutningen.
Maskinen är ju dubbelisolerad så någon jordanslutning finns ju inte så jordfel kan inte ske i maskinen.
Ja, det låter rimligt att vad som hänt är att kolborstarna har blivit så dåliga att strömspikarna triggar jordfelsbrytaren. Byt kol och prova igen.
I så fall:
En normal jordfelsbrytare känner av obalans i strömmen genom att summera alla ledares ström i en magnetkärna, så när man överskriver i detta fall 25A tillräckligt mycket så kommer magnetkärnan och bli delvis mättad (och därmed inte fungera som tänkt) och lösa ut. (En jordfelsbrytare med högre märkström tål högre strömspikar, vilket gör systemet mindre känsligt, att tänka på när man bygger nytt.)
Ett snabbt överslag indikerar att motorn i sig bör vara kapabel att ge korta strömspikar uppåt 100A om det inte vore för att varvtalsstyrningen begränsar - men ju mer slitna kolen är ju sämre kommer varvtalsbegränsningens att fungera för att begränsa strömspikarna.
Detta rör sig då inte alls om ett jordfel i borrmaskinen, utan att man är utanför jordfelsbrytarens arbetsområde.
I så fall:
En normal jordfelsbrytare känner av obalans i strömmen genom att summera alla ledares ström i en magnetkärna, så när man överskriver i detta fall 25A tillräckligt mycket så kommer magnetkärnan och bli delvis mättad (och därmed inte fungera som tänkt) och lösa ut. (En jordfelsbrytare med högre märkström tål högre strömspikar, vilket gör systemet mindre känsligt, att tänka på när man bygger nytt.)
Ett snabbt överslag indikerar att motorn i sig bör vara kapabel att ge korta strömspikar uppåt 100A om det inte vore för att varvtalsstyrningen begränsar - men ju mer slitna kolen är ju sämre kommer varvtalsbegränsningens att fungera för att begränsa strömspikarna.
Detta rör sig då inte alls om ett jordfel i borrmaskinen, utan att man är utanför jordfelsbrytarens arbetsområde.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Fast med två olika maskiner, samma sak. Låter mer som ett fel i anläggningen. Typ att neutral är ihopkopplad med jord någonstans.
OM det är neutral som är i kontakt med jord, så kan man mäta fram det med en vanlig multimeter. Bryt jordfelsbrytaren, Ohm mät mellan jord och neutral. Om jordfelsbrytaren är bruten så skall det vara oändlig resistans mellan jord och neutral.
OM det är neutral som är i kontakt med jord, så kan man mäta fram det med en vanlig multimeter. Bryt jordfelsbrytaren, Ohm mät mellan jord och neutral. Om jordfelsbrytaren är bruten så skall det vara oändlig resistans mellan jord och neutral.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hmm, är du helt hundra på det här? I min värld mättas inte en kärna som har balanserade magnetfält, då dessa tar ut varandra innan de påverkar kärnan. Dessutom är märkströmmen på apparaten den ström som kontakten kan säkert bära eller bryta utan felfunktion på grund av påverkan från hög ström.D dan_norstedt skrev:En normal jordfelsbrytare känner av obalans i strömmen genom att summera alla ledares ström i en magnetkärna, så när man överskriver i detta fall 25A tillräckligt mycket så kommer magnetkärnan och bli delvis mättad (och därmed inte fungera som tänkt) och lösa ut. (En jordfelsbrytare med högre märkström tål högre strömspikar, vilket gör systemet mindre känsligt, att tänka på när man bygger nytt.)
Är det inte snarare så att den typen av störningar stör elektroniken i själva apparaten så att den får tuppjuck och löser ut trots att inga utlösningsvillkor är uppfyllda?
(Fast I just det här fallet är det inte högfrekventa störningar som är problemet, det är felkoppling i anläggningen eftersom två oberoende laster löser ut)
Problemet är att trådarna (lindningarna) inte ligger på exakt samma ställe, så du får lokal mättning i delar av kärnan. I teorin så kan du göra detta helt symmetriskt (som med oändligt tunn koaxialkabel).
Men det fungerar inte så i verkligheten, du måste klara överslagsavstånd och ha isolation mellan kablarna och det är lättare att dimensionera upp kärnan så den klarar tillräckliga avstånd - det ska gå att tillverka också.
Så i praktiken får olika delar av kärnan olika flöde du måste bara välja tillräckligt stor kärna för att obalansen inte ska mätta (eller överhetta) upp till märkströmmen samtidigt som du måste få tillräcklig effekt i sensorlindningen för att lösa ut jordfelsbrytaren vid rätt felström.
Vad det rör sig om är effekten av kvoten mellan huvudinduktans och läckinduktans, det är kvoten av induktanserna utan och med ena lindningen kortsluten. Det är dock svårt att mäta så låga induktanser som man har här eftersom anslutningarna kommer att vara i samma härad.
En normal trafo ligger mellan 1000 til 10000 i kvot (och i fallet audiotransformatorer bestämmer kvoten även frekvensomfånget) vilket antyder vad man kan räkna med.
Men det fungerar inte så i verkligheten, du måste klara överslagsavstånd och ha isolation mellan kablarna och det är lättare att dimensionera upp kärnan så den klarar tillräckliga avstånd - det ska gå att tillverka också.
Så i praktiken får olika delar av kärnan olika flöde du måste bara välja tillräckligt stor kärna för att obalansen inte ska mätta (eller överhetta) upp till märkströmmen samtidigt som du måste få tillräcklig effekt i sensorlindningen för att lösa ut jordfelsbrytaren vid rätt felström.
Vad det rör sig om är effekten av kvoten mellan huvudinduktans och läckinduktans, det är kvoten av induktanserna utan och med ena lindningen kortsluten. Det är dock svårt att mäta så låga induktanser som man har här eftersom anslutningarna kommer att vara i samma härad.
En normal trafo ligger mellan 1000 til 10000 i kvot (och i fallet audiotransformatorer bestämmer kvoten även frekvensomfånget) vilket antyder vad man kan räkna med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Försöker du beskriva ett reellt problem med JFBer som TS är drabbad av? JFBer är inte direkt ett mätinstrument med någon noggrannhet att tala om, och det behövs inte heller så den tillåts ha generösa toleranser.
Är det verkligen så att du får lokal mättning med den mängd varv som går att få i och vid de obalansströmmarna det handlar om? Jag har en ryggmärgsreflex att det behövs betydligt större obalans för att mätta en kärna än några få hundratals ampere. Men du kanske designar jfb:er? Vore mycket intressant att höra vilka avvägningar man måste göra…
Som jag ser det skulle jag inte kalla det problem med JFB i sig, det är bara att kraftiga strömspikar som gör att man kör dem utanför spec. Om man kör stora elmotorer utan elektronik emellan (som äldre industriutrustning) så kan man lösa man det hela genom att stoppa dit en JFB som har högre märkström så man inte kör dem utanför spec, en JFB med 40A märkström kostar obetydligt mer än en med 25A, och 63A är också överkomliga.Bo.Siltberg skrev:
Med små motorer samt moderna motorer som har frekvensomriktare är detta inget problem, så ett normalhushåll behöver egentligen inte bekymra sig.
När du får mättning beror på vilka kärnor (storlek och material), eventuellt luftgap och hur man använder dem, men framför allt om det rör sig om vanliga induktanser eller common-mode filter. Och sannolikt så sätter man inte i en större kärna i en 25A jordfelsbrytare än vad som behövs, eftersom avkänningskärnan (typiskt en toroid utan luftgap) troligen är den dyraste enskilda delen i jordfelsbrytaren. Inne i en DIN-monterad jordfelsbrytare bygger man visserligen strömavkänningen från komponentnivå, men här är ett datablad på kapslade strömtransformatorer (inklusive sådana avsedda just för denna tillämpning) där man kan få en uppfattning om storleken på lämpliga kärnor: https://www.crmagnetics.com/Assets/ProductPDFs/CR8400 Series Specification Page.pdfM Millox skrev:Är det verkligen så att du får lokal mättning med den mängd varv som går att få i och vid de obalansströmmarna det handlar om? Jag har en ryggmärgsreflex att det behövs betydligt större obalans för att mätta en kärna än några få hundratals ampere. Men du kanske designar jfb:er? Vore mycket intressant att höra vilka avvägningar man måste göra…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
