T tergo skrev:
jag har oxså en betongmur i tomtgränsen, de tryckte in fibern till huset med hjälp av en stor kompressor (6-7meter) och grävdes endast ett litet hål vid husgrunden
Okej, alltså tryckte den in i/genom jorden??
Men fibern ligger fortfarande i rör?

Låter ju som lösningen på mitt problem annars...

A AndersS skrev:
Du menar att sätta en stolpe vid fastighetsgräns i gata/trottoar där
"Fiber finns i gatan så vi ska in till huset bara".
Hur beställer man det eller får det utfört?😇
Ev. så kan man redan vid utrullning av fiberduct ha tunnlat in den under muren så den kan nås från fastigheten med en grop. Var krav från "vissa" kommuner för att på nytt inte behöva ta asfalt igen efter utrullning av stam/accessnät.
Ja, många möjligheter finns.
Vet inte hur man beställer det. I mitt område går fibern i luften på de gamla telestolparna och sen in till respektive hus. Hos mig går kabeln in på vinden och sen ner till boendeplanet där fiberconvertern sitter.

H Hans G2 skrev:
Vet inte hur man beställer det. I mitt område går fibern i luften på de gamla telestolparna och sen in till respektive hus. Hos mig går kabeln in på vinden och sen ner till boendeplanet där fiberconvertern sitter.
Stämmer bra.
I Stor-Stockholmsområdet, tror det var någonstans i de södra delarna som man drog, i fiberns begynnelse, i stolpar som gamla kopparnätet använde.
Senare har det funnits planer på att gräva ned men har nog inte kommit längre än till "tankar", ingen vill ta den kostnaden 😉
Vet att man nyttjat elstolpar på landsbygd för stamnät, inte vanligt, men inte till fastigheter.

B
B Bandvagn skrev:
Men fibern ligger fortfarande i rör?

Låter ju som lösningen på mitt problem annars...
hur tjock är muren? bär den lär det vara bättre att gräva, alternativt är att gräva ner på varje sida och sen borra igenom, men det lär nog inte följa Robust fibers anvisningar..... ;)

men det går ju skära en sträng i asfaltsuppfarten och lägga ner slangen,

B Bandvagn skrev:
Hej,

Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att det är klokt att framtidssäkra med fiber.

Men att gräva kommer bli meckigt pga deras tomgräns mot gatan som består av en påkostad stenmur med rabatter innanför, samt asfalterad uppfart. Inget man vill gräva upp! 😱

Jag har ingen aning om sånt här men året är ändå 2025 och man fångar ju för fasen raketer i enorma ätpinnar nuförtiden så jag tycker att teknikens under borde ändå möjliggöra andra alternativ än att gräva ett dike för att få in en fibertåt till huset!?

Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden in till huset? Vilka kan göra sånt?

Tacksam för input i frågan.
Fiber är gammelteknik 2025 om man kan ta emot 5G med bra hastighet
Du har väl wifi hemma? Eller kör du med kabel där också. Gäller att hänga med i tiden.

• Haha
  • Gilla
Wittlock och 2 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Fiber är gammelteknik 2025 om man kan ta emot 5G med bra hastighet
Du har väl wifi hemma? Eller kör du med kabel där också. Gäller att hänga med i tiden.
nja fiber blir aldrig gammalt. Trådlöst är förvisso ett alternativ men har ändå en begränsad kapacitet om många delar på samma.

• Gilla
mgranbom och 3 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
"Självklart" både kabel och trådlöst, det ena utesluter inte det andra, men man bygger sitt nätverk utifrån behov och möjlighet. Gäller även fiber kontra mobil kommunikation.
Vi som "arbetat" med tekniken ser möjligheter med olika alternativ utifrån funktion och behov, fuskade i arbetet lite med utveckling av NMT en gång i tiden och avslutade i området med fiber/5G.

• Gilla
NiklasEng och 1 till
  • Laddar…
B Bandvagn skrev:
JA de grävde så de kom under muren sen använde något som liknade en vibrostav och en kompressor

• Gilla
arktos och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
JA de grävde så de kom under muren sen använde något som liknade en vibrostav och en kompressor
Intressant! Tack för infon!

• Gilla
tergo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer bra.
I Stor-Stockholmsområdet, tror det var någonstans i de södra delarna som man drog, i fiberns begynnelse, i stolpar som gamla kopparnätet använde.
Senare har det funnits planer på att gräva ned men har nog inte kommit längre än till "tankar", ingen vill ta den kostnaden 😉
Vet att man nyttjat elstolpar på landsbygd för stamnät, inte vanligt, men inte till fastigheter.
Ja överallt i där det fanns telefonstolpar kvar har man hängt upp kanalisation, så man fick in fibern samma väg som telefonen kom tidigare, ungefär. Det var på vippen att det blev nedgrävt i samband med att Ellevio grävde ner elen som också hängde i stolparna, men i sista stund klev man av det projektet (det var projekterat och klart for området här). Nu hänger således endast fibern i stolparna, allt annat är borta.....:) Förutom där man hängt kanalisationen för lågt har det fungerat bra.

B Bandvagn skrev:
Hej,

Som flera andra här så har mina föräldrar nu fått information om att kopparnätet läggs ner och man hamnar då i frågan 5G eller fiber. 5G funkar för dom men jag tänker att det är klokt att framtidssäkra med fiber.

Men att gräva kommer bli meckigt pga deras tomgräns mot gatan som består av en påkostad stenmur med rabatter innanför, samt asfalterad uppfart. Inget man vill gräva upp! 😱

Jag har ingen aning om sånt här men året är ändå 2025 och man fångar ju för fasen raketer i enorma ätpinnar nuförtiden så jag tycker att teknikens under borde ändå möjliggöra andra alternativ än att gräva ett dike för att få in en fibertåt till huset!?

Man får ju en anslutningspunkt på tomten utsedd av Fibra i vårt fall. Kan man inte "borra" sig därifrån i jorden in till huset? Vilka kan göra sånt?

Tacksam för input i frågan.
Eller luftledning? Hade liknande problem eftersom det var för långt att gräva och dyrt. Så det blev inget.

Jag föreslog luftledning, såsom många av de gamla teleledningarna var. De gick ju milsvis i luften.
Men "det går inte" sa de. Jag frågade varför, men fick inget svar.

Undrar fortfarande hur det kommer sig att man inte kan ha luftledning sista biten? Det är frågan om någon/några km, beroende på vilken utgångspunkt.

L L Jan skrev:
Undrar fortfarande hur det kommer sig att man inte kan ha luftledning sista biten? Det är frågan om någon/några km, beroende på vilken utgångspunkt.
Det kan man, men om det behövs stolpar på allmän mark som inte finns, så blir ju det alternativet inte så smidigt längre. Fult är det också, men det är ju en annan fråga.

Minns jag rätt har Robust fiber en anvisning för "luftfiber". Men där det förekommit så är det med befintliga stolpar för el.

MathiasS MathiasS skrev:
Det kan man, men om det behövs stolpar på allmän mark som inte finns, så blir ju det alternativet inte så smidigt längre. Fult är det också, men det är ju en annan fråga.
Privat mark är det i mitt fall. Flera gamla telestolpar står kvar. 100 m emellan knappt.
Föreslog det. Men "det går inte"

När de skulle byta elledningarna för antal år sedan, luftledningar, föreslog jag att man sätter upp fiberkabel samtidigt. Men "det gick inte" Vet inte varför?
Kontrade med att de gamla teleledningarna drogs utmed samma stolpar förr, som luft- elledningarna. Inget svar fick jag.

Går utvecklingen framåt eller bakåt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.