Melpho skrev:
Kanske därför att i en bostad med synlig snygg eldragning och snygga jordade uttag så förutsätter man att det ska vara i sin ordning, speciellt eftersom det är mot lag att ha jordade uttag utan framdragen jord t ex.
Vad gäller dolda fel finns det ingenting som heter att man kan "förutsätta att allt är i sin ordning eftersom det ser ordentligt gjort ut".

Undersökningsplikten är mer långtgående än så. Du bör i princip kunna bevisa att du inte hade kunnat upptäcka felet utan att göra förstörande ingrepp.

Detta innebär enkelt uttryckt att man skall mäta i varje dosa. Sedan kommer man sannolikt inte att göra detta i praktiken (såvida man inte misstänker att elen är dåligt dragen). Besiktningen innebär ju en kostnad och hur djupt man väljer att gå är därför en avvägning som köparen får göra.

Man kan givetvis låta en eller flera besiktningsmän undersöka husets allra minsta beståndsdelar. Då är man naturligtvis nästan helt säker, men kostnaden överstiger i de flesta fall den kostnad det innebär att åtgärda bristerna.

Att dra jord till ett uttag är ju t.ex. gjort på en grisblink och kostar alltså inte en förmögenhet. En fördjupad besiktning av elen hade varit dyrare.

Melpho skrev:
Jag har inte hört någon besiktningsman som besiktigat elen. Det var tre olika och kollade min förra grannes hus, och ingen kollade elen.
Nej, detta ingår inte i en vanlig överlåtelsebesiktning. Misstänker man att eldragningarna är dåliga brukar man däremot göra en fördjupad besiktning av elsystemet.

Redigerat:
Jag vet inte om jag är ute och reser men man får väl inte blanda jordade och ojordade utag i samma rum, eller?

Helt korrekt ToA

O
Det låter inte som det varit någon smart människa i farten i den lägenheten. Men tyvärr dolt fel är det inte, dessutom finns inte dolt fel som uttryck när man köper en lägenhet. Men din undersökningsplikt är väldigt långtgående, att upptäcka att ett uttag inte var jordat hade varit enkelt att hitta.
I en vanlig undersökning så kollas inte elen, men det innebär inte att du inte ska göra det.

Du kan naturligtvis försöka att anmäla honom för att han fixat med elen själv, men det ger ingenting för dig...

En ide kan vara att kontakta honom och diskutera frågan. Leder inte den diskussionen någon vart. Då kan det vara läge att "hota" med en anmälan till elsäkerhetsverket. Många människor vill inte få trubbel med myndigheter när dom själva inser att dom har gjort fel. Låt honom förstå att han har brutit mot grundläggande elsäkerhetsbestämmelser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.