54 967 läst ·
34 svar
55k läst
34 svar
jordat uttag utan jord - tillåtet?
Men vad ända in i h-e, rent ut sagt...helt klar har någon gett sig på att göra något vederbörande varken haft kunskaper eller förstånd till.Arkitekten2 skrev:I vårt hus sitter jordade vägguttag men när man lossar uttagen så saknas skyddsjorden - bara två kablar och det är likadant vid brytare och i taket.
Är det tillåtet att ha det på detta viset och kan det finnas risker med det?
Häromkvällen skulle jag sätta i en dator i ett vägguttag och det small till och blixtrade och blev svart i hela lägenheten.
Centralen ser sån ut att det sitter en huvudsäkring i en gammal dosa, skruvsäkring och sen efter det en modernare central med dvärgbrytare men utan jordfelsbrytare.
När det blev någon form av kortis i uttaget, borde inte dvärgsäkringen gått istället för huvudsäkringen?
Ta dit någon som vet vad han/hon håller på med och gå igenom elinstallationen!
läste igenom detta och nu en fundering-bor i en gammal kåk som inte har på vissa ställen jordat uttag,men sätter jag i en jordfelsbrytare av enkel modell som man stoppar i kontakten och sen pluggar i dator kabeln eller dylikt, blir det då som ett jordat uttag eller???.hoppas att ni förstår frågan....
Nej, någon skyddsjord får du inte ut av det, men jfb'n fungerar ändå, oavsett jord eller inte. Klart säkerhetshöjande blir det iaf.
Jag har precis köpt en bostadsrätt där alla uttag förutom i ett rum är jordade. När jag undersökte tre ledare i ett takuttag (blå, brun, grå) där grå var fas och brun urkopplad i andra änden kopplade jag mätinstrumentet till jordblecket på ett uttag för att lokalisera fas, men det gav inget utslag. Det visade sig att uttaget saknade jordledare. Bredvid centralen sitter en jordfelsbrytare.
Det är inte förra ägaren (som bodde där 3½ år) som bytt uttagen. Det måste väl räknas som ett dolt fel? Vill samla på mig lite information innan jag ev kontaktar mäklare och säljare om det här. Vill t ex inte koppla in hemelektronik för flera tusen och koppla in det på ett uttag som saknar jord.
Vad ska jag göra?
Det är inte förra ägaren (som bodde där 3½ år) som bytt uttagen. Det måste väl räknas som ett dolt fel? Vill samla på mig lite information innan jag ev kontaktar mäklare och säljare om det här. Vill t ex inte koppla in hemelektronik för flera tusen och koppla in det på ett uttag som saknar jord.
Vad ska jag göra?
Låta en elektriker dra fram skyddsjord till dom vägguttag som saknar gulgrön och byta till jordat i det sista rummet. Det är typiskt ett dolt fel som dessutom bryter mot viktiga regler i starkstromsföreskrifterna där bl.a. korrekt jordning är huvudpunkter
. Har tyvärr själv sett sådana fuskmontage för syns skull. I detta fall var det bl.a ett uttag placerat vid altandörren. Där hade mycket väl elgrillen kunnat anslutas samt att jfb saknas.
. Har tyvärr själv sett sådana fuskmontage för syns skull. I detta fall var det bl.a ett uttag placerat vid altandörren. Där hade mycket väl elgrillen kunnat anslutas samt att jfb saknas.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skulle inte tro att det räknas som dolt fel då man troligen upptäckt det vid en besiktning av elen
Att bara mäta mot jordblecket räcker ju inte, det kan ju vara fuljordat. Så länge det inte finns JFB så kan det finnas hur mycket fuljordning som helst utan att det märks. Man måste helt enkelt öppna och titta, både bakom uttag och i dosor. Om det ingår i undersökninsplikten eller inte vågar jag inte svara på.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tvivlar på att det ingår i undersökningsplikten. Gör man en besiktning så gör man ju stickkontroller i dosor och uttag och så. Går ju inte att gå och lossa på alla installationsapparater och kolla hur de är kopplade.Glufsglufs skrev:Att bara mäta mot jordblecket räcker ju inte, det kan ju vara fuljordat. Så länge det inte finns JFB så kan det finnas hur mycket fuljordning som helst utan att det märks. Man måste helt enkelt öppna och titta, både bakom uttag och i dosor. Om det ingår i undersökninsplikten eller inte vågar jag inte svara på.
//Patrik
Jag gjorde en okulär besiktning innan köpet och tyckte det kändes bra att alla uttag jag kunde se var jordade. Det enda ojordade var dolt bakom en möbel så det såg jag inte förrän jag flyttat in.
Men det är en del hempuleri med elen i lägenheten. Dolt bakom en bokhylla på visningen fanns en stickkontakt som försvann in bakom golvsockeln. Stoppade jag in den i vägguttaget så fick jag ström till ett utanpåliggande uttag i klädkammaren vägg i vägg. Jordat uttag och stickkontakt med likväl ojordat eftersom uttaget i andra rummet också saknar framdragen jord.
Men det är en del hempuleri med elen i lägenheten. Dolt bakom en bokhylla på visningen fanns en stickkontakt som försvann in bakom golvsockeln. Stoppade jag in den i vägguttaget så fick jag ström till ett utanpåliggande uttag i klädkammaren vägg i vägg. Jordat uttag och stickkontakt med likväl ojordat eftersom uttaget i andra rummet också saknar framdragen jord.
Ja troligtvis. Men det är ju egentligen livsfarligt om det skulle bli fel på en apparat jag kopplar in i uttaget.
Det brukar ju även stå i bruksanvisningen till tv-apparater och datorer att de ska anslutas till ett jordat uttag. Om det blir fel på dem pga att uttagen är ojordade så gäller ju inte garantin eller så får man sig en riktig jäkla stöt.
Det brukar ju även stå i bruksanvisningen till tv-apparater och datorer att de ska anslutas till ett jordat uttag. Om det blir fel på dem pga att uttagen är ojordade så gäller ju inte garantin eller så får man sig en riktig jäkla stöt.
Dolt fel kommer det inte att räknas som så spara in tid och pengar på att försöka dra det till en sån tvist.
Lägg pengarna på att åtgärda felen istället.
/Kent
Lägg pengarna på att åtgärda felen istället.
/Kent
Rörande vad undersökningsplikten omfattar så beskrivs det rätt bra i tråd nedan, kinglolle jobbar på försäkringsbolag och har sammanfattat det bra där.
http://www.byggahus.se/forum/juridik/159461-overlatelsebesiktning-vs-jordabalksbesiktning.html
Kort sagt så ingår elbesiktning defintivt i undersökningsplikten, varför folk sen inte gör en sådan övergår mitt förstånd.
/Kent
http://www.byggahus.se/forum/juridik/159461-overlatelsebesiktning-vs-jordabalksbesiktning.html
Kort sagt så ingår elbesiktning defintivt i undersökningsplikten, varför folk sen inte gör en sådan övergår mitt förstånd.
/Kent
Kanske därför att i en bostad med synlig snygg eldragning och snygga jordade uttag så förutsätter man att det ska vara i sin ordning, speciellt eftersom det är mot lag att ha jordade uttag utan framdragen jord t ex.
Jag har inte hört någon besiktningsman som besiktigat elen. Det var tre olika och kollade min förra grannes hus, och ingen kollade elen.
Jag har inte hört någon besiktningsman som besiktigat elen. Det var tre olika och kollade min förra grannes hus, och ingen kollade elen.