Byggahus.se

jordat uttag utan jord - tillåtet?

25k läst  34 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    I vårt hus sitter jordade vägguttag men när man lossar uttagen så saknas skyddsjorden - bara två kablar och det är likadant vid brytare och i taket.

Är det tillåtet att ha det på detta viset och kan det finnas risker med det?

Häromkvällen skulle jag sätta i en dator i ett vägguttag och det small till och blixtrade och blev svart i hela lägenheten.
    Centralen ser sån ut att det sitter en huvudsäkring i en gammal dosa, skruvsäkring och sen efter det en modernare central med dvärgbrytare men utan jordfelsbrytare.
    När det blev någon form av kortis i uttaget, borde inte dvärgsäkringen gått istället för huvudsäkringen?

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Nej, det är definitivt inte tillåtet.

Se till att låta en elektriker ta en titt på anläggningen.

/Kent

3. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Låter som att en "hempulare" bytt uttagen men kanske även centralen! Så jag håller med snickarboden, låt en riktig elektriker kolla upp och fixa alla fel.

4. T
    Medlem Nivå 10
    Och undvik att koppla in datorer i ojordade uttag, eftersom det kan ge otäcka krypspänningar när man kopplar ihop dem med andra prylar, tex via nätverk eller långa ljudkablar. I längden går saker sönder.

5. A
    Medlem Nivå 2
    Jo det där med ojordade uttag och datorer är jag med på - hade inte tryckt i datorn om jag visste att det var ett ojordat uttag men när det sitter ett jordat uttag så förutsätter man ju liksom att det är sanningen..:)

6. A
    Medlem Nivå 2
    Vad tror ni om det där med att huvudsäkringen gick innan säkringen i centralen? Vad kan det bero på?

Huvudsäkringen är en skruvsäkring märkt 16A, och sen sitter det fyra dvärgbrytare i centralen märkta 10, gissar 10A då...
    Betyder det då att om man belastar de fyra säkringarna fullt så går huvudsäkringen? För 4st 10A motsvarar väl ca 8800W och det klarar väl inte 16A säkringen? Eller är det inte så det fungerar?

7. E
    Medlem Nivå 10
    I mitt hus hade man t.o.m. kopplat in jordkabeln i uttaget, men när elektrikern var där och rev lite i kablarna (för att flytta ett uttag) visade det sig att jordkabeln slutade 1 decimeter in i röret.

Skitkul... Man undrar ju hur man är funtad i huvudet om man drar el på det viset. Men å andra sidan fanns det ju en del andra märkliga saker som ljushuvudet (förra ägaren) ställt till med. Man kanske inte ska vara förvånad alla gånger?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är fullt normalt att man har ex. 16A huvudsäkring och kanske 10 - 20 10A säkringar efter det. Man belastar oftast inte alla samtidigt.

Men det är mycket skumt om din huvudsäkring löste ut, utan att automatsäkringen löste. Om båda löste så är det OK, om än inte idealt. Jag tolkar det som att det bara var huvudsäkringen som löste? Det tyder i så fall på att den gruppen inte har någon säkring utan går direkt på huvudsäkringen.

9. S
    Medlem Nivå 4
    Att en smältsäkring löser före en mindre automat är helt "normalt", vid kortslutning är smältsäkringar bättre (snabbare) och vid överlast är automater bättre (löser snabbare). Så det är vanligt att proppen går före automaten vid kortis.

10. P
    Medlem Nivå 8
    Diazeder (smältsäkringar) är normalt _långsammare_ vid kortslutning än en dvärgbrytare (automatsäkring). Man använder helst diazeder ovanför dvärgbrytare för att få full seletivitet.

11. N
    Medlem Nivå 7
    Det kan jag skriva under på.
    Har sabbat två nya tv-apparater genom att koppla ihop tv med dator, innan jag fick för mig att mäta hdmi-kabeln mot jord och hittade 230. (hdmi jobbar med 5V).

Ang. diazed vs automat kan jag också skriva under på det. Hände mig för ett tag sen, pratat om det i en tråd här. Kortslutning när köksmontören rafsade ut lite kablar genom ett skåp. Huvudsäkring gick, automat hann inte.

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, och det beror på att utlösningskurvorna för diazed och dvärg överlappar varandra.
    Det finns lite bilder i den här tråden. Dessa visar, tillsammans med Hagers produktblad att en C10 dvärg behöver uppemot en 25A diazed för att få selektivitet.
    Ofta sitter det ju 16A eller 20A huvudsäkringar, och då kommer dessa ofta att lösa före dvärgen vid kortslutning, speciellt om diazeden är gammal o "nött".

13. J
    Bannad Nivå 2
    jag var ute och besiktigade elen i ett hus för några år sedan där jorden saknades men alla uttag var jordad typ. de hadde köpt huset ett halvår före så alla kablar fick bytas på bekostnad av förra ägaren. Jag tror det är 10år på dålda fel. Att utagen var jordtyp men ej jordade var inget som ansågs höra till husköparens besiktnings skyldighet.

14. H
    Medlem Nivå 8
    Det bör ju anses som tillräckligt vid undersökning att kolla att uttagen är jordade, då det är klart otillåtet att montera dit uttag utan jorden ansluten.
    Men man ska ju inte vara helt säker, undersökningsplikten är långtgående och innefattar ju även elbesiktning. Är ju inte så svårt att mäta uttagen eller skruva loss ett och undersöka om jord finns där.

15. 3
    Medlem Nivå 6
    Ja, att mäta jordblecket, torde ju vara möjligt utan förstörande undersökning...