41 222 läst ·
33 svar
41k läst
33 svar
jordat i ojordat uttag
Det är klart att du vet det. Med det namnet ; )Pen skrev:
Största vitsen med att köra jordat till datorn är att det nätavstörningsfilter som sitter på ingången får någonstans att leda ut transienter och spikar så att de inte går vidare in i datorn. Samt givetvis också EMI/EMC (som ju egentligen är högfrekventa störningar) och avledning av övriga störningar någonstans. Det är detta nätfilter som gör att man kan mäta halva nätspänningen på höljet/jorden (dock med ytterst låg ström) om den ansluts ojordat.
Vidare får man en potentialutjämning för allt annat datorn är inkopplad metalliskt till - nätverkskabel, modem, TV......o.s.v. Det är här den statiska elektriciteten kan komma in i bilden och spöka om datorn inte är ansluten jordat men har metallisk koppling till fler saker än elnätet, och därmed kan få en nivåreferens via dessa kablar.
Att skärmen kanske strålar lite mindre tycker jag är sekundärt, den strålar nog rätt lite i alla fall. Jag är istället rädd om datorn ;-).
Men ETT jordat uttag i rum med ojordade är inget alternativ. Det är både olagligt och farligt. Då är det förnuftigare att byta samtliga uttag i det rummet till jordade, vilket väl inte borde vara så svårt ? Finns skyddsledare framme till ett av uttagen borde det inte vara så svårt att dra till de övriga.
Vidare får man en potentialutjämning för allt annat datorn är inkopplad metalliskt till - nätverkskabel, modem, TV......o.s.v. Det är här den statiska elektriciteten kan komma in i bilden och spöka om datorn inte är ansluten jordat men har metallisk koppling till fler saker än elnätet, och därmed kan få en nivåreferens via dessa kablar.
Att skärmen kanske strålar lite mindre tycker jag är sekundärt, den strålar nog rätt lite i alla fall. Jag är istället rädd om datorn ;-).
Men ETT jordat uttag i rum med ojordade är inget alternativ. Det är både olagligt och farligt. Då är det förnuftigare att byta samtliga uttag i det rummet till jordade, vilket väl inte borde vara så svårt ? Finns skyddsledare framme till ett av uttagen borde det inte vara så svårt att dra till de övriga.
Om det av någon anledning är svårt att dra fram jord till övriga uttag i ett rum, finns alltid möjligheten att montera uttag som endast passar för europastickpropp i stället för övriga uttag i rummet. Den risken som finns då är att någon i framtiden byter tillbaka till vanliga ojordade uttag och på så åter igen möjliggör att jordade apparater ansluts ojordat.
/m
/m
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jorda ALLA uttag i rummet i fråga. Den extrakostnad du får nu har du igen när du jordar resten av lägenheten i framtiden! Be iaf om ett pris från en elinstallatör!
Oj här har det blivit en bra diskussion, tack för det!
Om jag sammanfattar så kommer jag fram till att det är så här jag borde göra:
När stunden är kommen så får det självklart bli jordat i hela rummet och inte bara ett uttag. Fram till dess så kopplar jag allt i en jordad grendosa som jag sätter i det ojordade uttaget. Eventuellt via en portabel JFB för personskyddet. Och för att skydda elektroniken så ser jag till att när saker ansluts så är spänningen avslagen och kanske kan köra en urladdning typ mot en radiator innan jag ansluter. Och CRT är inte aktuellt ändå utan det är platt som gäller.
Om jag sammanfattar så kommer jag fram till att det är så här jag borde göra:
När stunden är kommen så får det självklart bli jordat i hela rummet och inte bara ett uttag. Fram till dess så kopplar jag allt i en jordad grendosa som jag sätter i det ojordade uttaget. Eventuellt via en portabel JFB för personskyddet. Och för att skydda elektroniken så ser jag till att när saker ansluts så är spänningen avslagen och kanske kan köra en urladdning typ mot en radiator innan jag ansluter. Och CRT är inte aktuellt ändå utan det är platt som gäller.
Nja radiatorn behöver inte vara lika med att du får en urladdning....
Vad gäller jord så finns det väl inte en enda tillverkare av konsumentprodukter som skeppar produkter som måste vara anslutna till jord, dvs produktens funktion är lika även om den inte ansluts till jord. Antalet produket som faktiskt har jordad stickpropp är ju väldigt få (om vi bortser från kök och tvätt utrusting). Att dator skulle skadas är högst osannolikt, titta bara på alla bärbara datorer, där är endast nätagreggatet jordat, själva datorn har inte jordanslutning. Det vanligaste är att starkstömsdelen i produkterna är dubbelisolerad och därmed krävs inte jord.
Man skall inte lura sig och tro att det är mer säkert med jordade uttag när de i praktiken ftylls med eurouttag.
Vad gäller jord så finns det väl inte en enda tillverkare av konsumentprodukter som skeppar produkter som måste vara anslutna till jord, dvs produktens funktion är lika även om den inte ansluts till jord. Antalet produket som faktiskt har jordad stickpropp är ju väldigt få (om vi bortser från kök och tvätt utrusting). Att dator skulle skadas är högst osannolikt, titta bara på alla bärbara datorer, där är endast nätagreggatet jordat, själva datorn har inte jordanslutning. Det vanligaste är att starkstömsdelen i produkterna är dubbelisolerad och därmed krävs inte jord.
Man skall inte lura sig och tro att det är mer säkert med jordade uttag när de i praktiken ftylls med eurouttag.
Ett jordat uttag fyller bara sin funktion då man ansluter nånting som ska jordas, exvis nånting med plåthölje och ett icke dubbelisolerat nätagg. tex en stationär dator. Antalet apparater med sk 'utsatta delar' minskar dock stadigt vilket får väl betraktas som en bra utveckling.Carvmeister skrev:
Ja eftersom det mesta ändå inte har jordkontakt så tänkte jag tanken att bara ha ett jordat uttag för stationär dator + projektor men det visade sig ju inte vara någon bra idé. Men hade jag bara använt min bärbara dator, som ju inte är jordad, och inte hade haft någon projektor så hade det varit fullständigt meningslöst med jordning i vardagsrummet.
Testade några olika originaladaptrar till bärbara datorer med jordad kontakt:Carvmeister skrev:
Dell: Jord genomkopplad till datorchassiet.
Compaq: Jord genomkopplad till datorchassiet.
IBM: Jord inte genomkopplad till datorchassiet.
Dellen har klassiskt nätfilter och skickar därmed 115V till chassiet om man ansluter till ojordat uttag. De andra två har jag inte mätt på, men lösningen på nätfilter brukar vara identiskt.
Pen
Håller inte med just med tanke på nätfilter och EMC. Jag skulle säga att många apparater först uppfyller kompatiblitetskraven när de är skyddsjordade.Carvmeister skrev:Nja radiatorn behöver inte vara lika med att du får en urladdning....
Vad gäller jord så finns det väl inte en enda tillverkare av konsumentprodukter som skeppar produkter som måste vara anslutna till jord, dvs produktens funktion är lika även om den inte ansluts till jord. Antalet produket som faktiskt har jordad stickpropp är ju väldigt få (om vi bortser från kök och tvätt utrusting). Att dator skulle skadas är högst osannolikt, titta bara på alla bärbara datorer, där är endast nätagreggatet jordat, själva datorn har inte jordanslutning. Det vanligaste är att starkstömsdelen i produkterna är dubbelisolerad och därmed krävs inte jord.
Man skall inte lura sig och tro att det är mer säkert med jordade uttag när de i praktiken ftylls med eurouttag.
Njae, håller inte riktigt med!pefo skrev:
Jordade uttag med JFB och apparater med plåthölje är mycket bättre än dubbelisolerade i plast ur brandskyddshänseende.
Det är många värmefläktar av plast och t.ex. tv-apparater som börjat brinna där en JFB hade skyddat om höljet hade varit i plåt och varit jordat.
Vad det gäller tv:n så kan det vara lite olika åsikter beroende på vart i apparaten felet uppstår.
Fel av mig! kollade HP också och även där fanns jorden fram till chassi.Pen skrev:Testade några olika originaladaptrar till bärbara datorer med jordad kontakt:
Dell: Jord genomkopplad till datorchassiet.
Compaq: Jord genomkopplad till datorchassiet.
IBM: Jord inte genomkopplad till datorchassiet.
Dellen har klassiskt nätfilter och skickar därmed 115V till chassiet om man ansluter till ojordat uttag. De andra två har jag inte mätt på, men lösningen på nätfilter brukar vara identiskt.
Pen
Från de båda polerna ligger avstörningskondensatorer mot skyddsjord. Störningen kan ju komma in på vilken av dem som helst, och dessutom kan man ju vända stickproppen - därav att de båda polerna in (fas/nolla) behandlas likvärdigt på en sladdansluten apparat.
Kondensatorerna leder höga frekvenser väldigt bra, och är tänkta att släcka ut högfrekventa störningar och transienter/spikar som ju är snabba förlopp. Däremot leder de väldigt dåligt vid 50Hz, vilket ju är tanken. Men eftersom det ligger en likadan från nolla som från fasen och den oanslutna jorden s.a.s. hänger halvvägs emellan, så hamnar halva spänningen i denna punkt (230/2=115V). Förutsatt att man mäter med en högohmig voltmeter som t ex en digitalmultimeter förstås.
Kondensatorerna leder höga frekvenser väldigt bra, och är tänkta att släcka ut högfrekventa störningar och transienter/spikar som ju är snabba förlopp. Däremot leder de väldigt dåligt vid 50Hz, vilket ju är tanken. Men eftersom det ligger en likadan från nolla som från fasen och den oanslutna jorden s.a.s. hänger halvvägs emellan, så hamnar halva spänningen i denna punkt (230/2=115V). Förutsatt att man mäter med en högohmig voltmeter som t ex en digitalmultimeter förstås.

