DeBe skrev:
[quote author=MickeM link=1139251184/0#12 date=1139768617][quote author=DeBe link=1139251184/0#10 date=1139675988]
Hmm det var faktsikt en bra fråga. Föreskrifterna säger i 1kap §6 att om en anläggning är gjord tidigare än 1 jan 1994 så behöver man inte skyddsjorda uttagen om det är en komplettering eller utvidgning, sålänge det rör sig om ett bostadsrum eller annat likvärdigt torrt rum. Men frågan är om ett kök räknas till ett torrt rum. Jag tror inte det. Så då åker man nog på att jorda allt.

Men jag är ingen jurist och att tolka juridisk text kan vara svårt. Men om en kund frågar mig och jag med min behörighet skulle göra ett jobb där så skulle jag säga "jorda allt".

/DeBe
Ett bostadskök klassas som torrt utrymme.[/quote]

Bara en liten undran då. Vad hade du rekommenderat iform av konsult då? Om det nu är så att det finns både ojordade och jordade uttag inom köket? Om vi ska stödja oss på de nya föreskrifterna och inte "blå boken".

Jag som installatör hade inte gått med på att byta de ojordade mot nya ojordade.

// DeBe
[/quote]

Fast nu tänkte jag iofs på att komplettera med flera uttag.

Frågan är ju egentligen akademisk, för om någon modifiering görs i just mitt kök så blir det antingen med nya fräschade jordade saker runt om, eller om det skulle behövas ett enda uttag så finns det redan prylar liggandes som är tillverkade på den tiden ojordade uttag var helt okej att installera, och förra ägaren är begraven sen några år :)

apersson850 skrev:
Av en gammal elektriker (som hann pensionera sig på den gula bokens tid) fick jag en gång lära mig att när man kommit utom mänskligt räckhåll från diskbänken i köket, alltså i praktiken två meter, då gick det an att ha ojordade uttag.
Det har kanske varit så, en gång i tiden.
Att man sedan kan sätta i något som har en sladd som räcker till diskbänken och ännu längre är ju en annan sak, eller borde kanske inte vara det? :-?
Eller än värre, det verkar som om det är helt okej att ha ojordat på väggen invid dörrkarmen i ett rum och jordat invid dörrkarmen på väggen i rummet på andra sidan en dörr. Hur ofta kommer det inte hänga sladdar från ojordade apparater genom den dörröppningen?...

... jag minns förresten att i matsalen på en skola jag gick i för länge sen så var det "praktiskt" gjort med ett jordat och ett ojordat väggutag invid varandra på flera ställen....

DeBe skrev:
Bara en liten undran då. Vad hade du rekommenderat iform av konsult då? Om det nu är så att det finns både ojordade och jordade uttag inom köket? Om vi ska stödja oss på de nya föreskrifterna och inte "blå boken".

Jag som installatör hade inte gått med på att byta de ojordade mot nya ojordade.

// DeBe
Jag hade rekomenderat att man byter till jordade uttag i hela köket till för att detta ger ju garanterat den bästa säkerheten, om man nu skall göra en ombyggnad eller utbyggnad av köket.
Har nu också fått lära mig att det faktiskt har varit tillåtet att blanda jordade med ojordade uttag i kök fram till 1 juli 1960. Även efter detta har man tillåtet att ha ojordade uttag vid matplatsen om de varit på tillräckligt avstånd från diskbänk och spis, ca 2,5m.
Det känns som att man måste få se kökets utformning och ta hänsyn till vad kunden vill ha innan jag bestämmer definitivt. Så det får bli något man tar från fall till fall.
:)

Visst rekommenderar man anläggningsinnehavaren att jorda upp allt, men jag har för mig att lagtexten tillåter att "byte/utökning av enskilda apparater i en anläggning får utföras i enlighet med de bestämmelser som gällde då installationen uppfördes".

PJ

PAPA_JOP skrev:
Visst rekommenderar man anläggningsinnehavaren att jorda upp allt, men jag har för mig att lagtexten tillåter att "byte/utökning av enskilda apparater i en anläggning får utföras i enlighet med de bestämmelser som gällde då installationen uppfördes".

PJ
Som jag sa jag rekommenderar anläggningsinnehavaren att jorda allt. Men som jag också sa det är från fall till fall måste se installationen innan. Är fullt medveten om att vid utvidgning, ombyggnad eller omläggning så får man använda de föreskrifter som gällde vid anläggningens utförande om förändringarna inte har väsentlig betydelse för elsäkerheten.
:)

Jag har ojordade uttag idag och funderar på att skaffa jordade....

Vilken dimension ska jordkabeln ha?
Hur många uttag kan jag belasta med "samma" jordkabel när jag parallellkopplar uttagen?
Måste även strömbrytarna ha jord?

Något annat att tänka på innan jag kontaktar elektrikern?

Mikael_L
Du behöver nog inte tänka på så mycket alls, din elektriker vet nog exakt hur han ska göra. :)

Annars ska jorden följa med gruppledningen och vara av samma area.
En jordledning får ej försörja flera grupper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.