17 491 läst ·
18 svar
17k läst
18 svar
Jordade taklampor
Förenklat kan man säga att JFB mäter summan av ström som går ut i en fas och tillbaka i nollan. Jorden ligger utanför denna mätning för att JFB skall fungera.
* Om en ojordad apparat ansluts till ett ojordat uttag och strömmen går via mig till jord så löser JFB ut: Summan av ström i nolla och fas diffar
* Om en ojordad apparat ansluts till ett jordat uttag. Se tidigare.
* Om en jordad apparat ansluts till ett jordat uttag och något ligger an mot höljet sä löser JFB ut direkt: Summan av ström i nolla och fas diffar
//edit
Glömde sista caset
* Jordad apparat i ojordat uttag. JFB löser ut på samma sätt som tidigare.
Slutsummering: tar strömmen en annan väg än den tänkta så löser JFB ut eller en säkring flyger.
* Om en ojordad apparat ansluts till ett ojordat uttag och strömmen går via mig till jord så löser JFB ut: Summan av ström i nolla och fas diffar
* Om en ojordad apparat ansluts till ett jordat uttag. Se tidigare.
* Om en jordad apparat ansluts till ett jordat uttag och något ligger an mot höljet sä löser JFB ut direkt: Summan av ström i nolla och fas diffar
//edit
Glömde sista caset
* Jordad apparat i ojordat uttag. JFB löser ut på samma sätt som tidigare.
Slutsummering: tar strömmen en annan väg än den tänkta så löser JFB ut eller en säkring flyger.
Hoppsan, jag drog visst en lite för snabb slutsats av att man brukar ha både jordat och JFB. Ber om ursäkt.
Enbart JFB funkar ju om det inte är en ny anläggning med krav på jordade uttag.
För att återgå till ursprungsfrågan. Är det inte lite överdrivet att jorda en taklampa i vardagsrummet?
Byt kontakten så går vi vidare till nästa diskussion.
Enbart JFB funkar ju om det inte är en ny anläggning med krav på jordade uttag.
För att återgå till ursprungsfrågan. Är det inte lite överdrivet att jorda en taklampa i vardagsrummet?
Byt kontakten så går vi vidare till nästa diskussion.
Klicka här för att svara