11 492 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Jordad sladd in i gammal lykta
Klass II är inte en "högre" skyddsklass än Klass I.Glufsglufs skrev:
Både Klass I och Klass II har isolation mellan nätspänning och berörbara metalldelar.
För klass II är kravet att det skall vara MINST dubbel eller förstärkt isolation (ex. 3 mm luftavstånd).
För klass I räcker det med grundisolation (ex. 1,5 mm luftavstånd). MEN det finns inget som helst krav att isolationen inte får vara bättre (ex. 4 mm luftavstånd).
Det kryllar alltså av Klass I-apparater som har dubbel/förstärkt isolation mellan nätspänning och berörbara (jordade) metalldelar. De behöver inte ha det, men det får ha det. Det finns inga "maximumkrav" på isolationen, bara "minimumkrav".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Va? Menar du att jag inte får bygga min egen utrustning och ansluta den till nätet? Skulle alla de projekt (nåja, något enstaka som skulle ha mer än 9V likspänning blev det väl i alla fall) som jag byggde ihop i Elektor Elektronik på 80-talet varit olagliga? Blev de olagliga någon gång mellan då och nu?Glufsglufs skrev:Nja, egentligen får du inte, om du kan uppfylla regelverken som tillverkare så ja men annars får du inte. Nu är det ju så att varje normalt funtad person vet ju att man (så länge det görs rätt) att man höjer standarden på en klass 0 armatur om man ser till att få den jordad. Inget elsäkerhetsverket påbjuder öppet men.....
Som jag har förståt det så är det ju i stort sett det enda jag som obehörig privatperson får göra; något vi ofta tar upp i behörighetsdiskussionen som exempel på inkonsekvensen i uppdelningen mellan den fasta installationen och ansluten utrustning, (men låt oss inte göra det här till en diskussion om det). Som jag har förstått så är CE-märkningen bara till då man vill importera/försälja utrustning i EU, och det pratar vi inte om här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, fast det här resonemanget slutar ju i att vi *inte* skall ha jordade uttag någonstans utom möjligen i köket (dvs som det var fram till mitten på nittiotalet). Och det är det numer krav på att vi ska. Ja, visst, man *får* koppla in brödrosten i en ojordad miljö, men att *rekommendera* att det är så det alltid borde vara, är väl ändå att gå lite långt?yxis skrev:Till exempel så anses en bordslampa med E27/E14-sockel kunna vara dubbelisolerad, trots att varenda person kan trycka in ett finger i lampsockeln. Om man sitter i tygsoffan som står på parkettgolvet och just trycker in fingret i lamphållaren så får man som värst en stöt mellan fas och nolla på samma finger men troligtvis händer inget alls för att man inte når båda kontakterna samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Kan du peka på var jag skriver det? Jag sa (dvs min uppfattning är) tvärtom att klass I är sämre än klass II, oberoende av nätets kvalité.Nerre skrev:
Det handlar inte om det...jag har aldrig pratat om skyddsjordens kvalité i denna tråd. Jag anser fortfarande att klass I är sämre än klass II d^_^bNerre skrev:Alla elsäkerhetsregler förutsätter att skyddsjordens integritet i installationen är intakt (annars skulle man ju inte kunna tillåta klass I). För stickproppsansluten utrustning räknar man i vissa fall lossnad jord som ett felfall som behöver beaktas, men för fast installerad utrustning anser man att skyddsjorden normalt inte kan lossna.
Om du läser inläggen igen så ser du att det handlar om att ändra en redan befintlig färdigtillverkad apparat, inte nytillverkning.lars_stefan_axelsson skrev:Va? Menar du att jag inte får bygga min egen utrustning och ansluta den till nätet? Skulle alla de projekt (nåja, något enstaka som skulle ha mer än 9V likspänning blev det väl i alla fall) som jag byggde ihop i Elektor Elektronik på 80-talet varit olagliga? Blev de olagliga någon gång mellan då och nu?
Som jag har förståt det så är det ju i stort sett det enda jag som obehörig privatperson får göra; något vi ofta tar upp i behörighetsdiskussionen som exempel på inkonsekvensen i uppdelningen mellan den fasta installationen och ansluten utrustning, (men låt oss inte göra det här till en diskussion om det). Som jag har förstått så är CE-märkningen bara till då man vill importera/försälja utrustning i EU, och det pratar vi inte om här.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, jag förstår precis. Jag hävdar att jag nytillverkar en jordad lyktstolpe mha halvfabrikat. (Nämligen en ojordad dubbelisolerad lyktstolpe, samt en bit gul-grön ekk, skruv och brickor). Att jag då *tar på mig* producentansvaret, exv. inte kan sälja den hur som helst, det är jag också bered att acceptera.
MEN, om man skulle skilja på "bygga" kontra "reparera" kontra "ändra" så skulle jag i så fall vilja få förklarat för mig hur man dra de gränserna. När övergår jag från att "bygga" till att "ändra" till att "reparera". Jag bytte exv. termostat i mitt kylskåp i våras; det har jag förstått som att jag får utan behörighet, var det en "reparation", eller "ändring?" osv, osv.
MEN, om man skulle skilja på "bygga" kontra "reparera" kontra "ändra" så skulle jag i så fall vilja få förklarat för mig hur man dra de gränserna. När övergår jag från att "bygga" till att "ändra" till att "reparera". Jag bytte exv. termostat i mitt kylskåp i våras; det har jag förstått som att jag får utan behörighet, var det en "reparation", eller "ändring?" osv, osv.
Gränsdragningen är svår. Det blev rätt mycket diskussioner kring det där när MDD kom och sjukhusen plötsligt blev "tillverkare" bara för att de inte använde leverantörens orginalslangar till dialysmaskinerna.
Det beror alltså väldigt mycket på vilka regler man tittar på och vad tillverkaren säger.
Det är tyvär inte så enkelt att bara för att du byter ut termostaten mot en likadan så är ok. Du måste följa tillverkarens servicemanual, det kan finnas föreskrivet monteringsdetaljer där som du kanske inte tänkt på.
Det kan ofta vara såna grejer som att det krävs ett buntband på ett visst ställe för att en lossnad ledarändes fria rörlighet inte ska bli för stor eller att det en en specifik skruv som måste bytas mot en ny för att säkerställa skyddsjordsförband (eftersom skruven som använts räknas som ett "engångsförband").
Det beror alltså väldigt mycket på vilka regler man tittar på och vad tillverkaren säger.
Det är tyvär inte så enkelt att bara för att du byter ut termostaten mot en likadan så är ok. Du måste följa tillverkarens servicemanual, det kan finnas föreskrivet monteringsdetaljer där som du kanske inte tänkt på.
Det kan ofta vara såna grejer som att det krävs ett buntband på ett visst ställe för att en lossnad ledarändes fria rörlighet inte ska bli för stor eller att det en en specifik skruv som måste bytas mot en ny för att säkerställa skyddsjordsförband (eftersom skruven som använts räknas som ett "engångsförband").
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, jag var inblandad i den debatten (jobbade med medicinsk teknik), MEN, vi går fortfarande som katten kring den berömda gröten; frågan är fortfarande; FÅR jag som privatperson bygga egen utrustning (med fullt producentansvar) och ansluta den till det allmänna elnätet, eller inte?Nerre skrev:
Jag hävdar med bestämdhet att jag får det.
Att de av er som är yrkesverksamma elektriker inte *vill/kan* ta på er producentansvaret för tvättmaskinen med klippt stickpropp (eftersom den är/inte är CE märkt när ni gjort förändringen) som ni kopplar in åt någon annan är en annan sak. Det är inte det jag är ute efter här (eller trådskaparen heller för den delen). Det handlar om att göra det *själv,* för eget bruk (dvs i det egna hemmet). Inte åt någon annan någon annanstans.
Du får med all säkerhet både bygga och använda utrustning för privat bruk.
Producentansvar (återvinning) behöver du inte heller bekymmra dej för eftersom du i lagens mening inte är en producent.
Om din utrustning emellertid skulle störa elnätet utanför din anslutningspunkt (övertoner, radiostörningar, reaktiv effekt, etc) kan man nog vara förvissad om att elbolaget med stöd av lagar och förordningar kan vidta åtgärder.
Producentansvar (återvinning) behöver du inte heller bekymmra dej för eftersom du i lagens mening inte är en producent.
Om din utrustning emellertid skulle störa elnätet utanför din anslutningspunkt (övertoner, radiostörningar, reaktiv effekt, etc) kan man nog vara förvissad om att elbolaget med stöd av lagar och förordningar kan vidta åtgärder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja, ok, jag menade mer att jag inte CE-märker, inte kan sälja den osv. Men visst "producentansvar" är redan upptaget. (Jag lovar att lämna in min lyktstope till återvinning på tippen om det blir aktuellt istället för försäljningsstället.mycke_nu skrev:Du får med all säkerhet både bygga och använda utrustning för privat bruk.
Och jag känner mig trygg vad gäller störningar också, risken borde om något minskat iom min extra jordning.
Men, bra! Det var det jag ville höra. Ingen däremot?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Nä, bygga egna apparater får man så länge det inte utsätter någon för fara.
Om din lyktstolpe är så bristfälligt isolerad så borde den kanske bytas? Dvs, man bör kunna lita på dubbelisoleringen.
Men att skyddsjorda stolphuset är väl inte fel så länge som man uppfyller utlösningsvillkoret med god marginal.
Om din lyktstolpe är så bristfälligt isolerad så borde den kanske bytas? Dvs, man bör kunna lita på dubbelisoleringen.
Men att skyddsjorda stolphuset är väl inte fel så länge som man uppfyller utlösningsvillkoret med god marginal.
Klicka här för att svara