1 004 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
jordad resp ojordade
Hej. Fråga 1: Hur vet man om ett uttag verkligen är jordat? Kan man ha satt dit en kontakt som ser jordad ut, utan att jorden är där?
fråga 2: Jag har (vad det då ser ut) blandade jordade och ojordade uttag i vissa rum. Kan/ Får man dra de nya ledningarna själv om en elektriker kopplar ihop alltihop? (Detta isåfall för att slippa lite´billigare undan då det är ett stort hus)
fråga 2: Jag har (vad det då ser ut) blandade jordade och ojordade uttag i vissa rum. Kan/ Får man dra de nya ledningarna själv om en elektriker kopplar ihop alltihop? (Detta isåfall för att slippa lite´billigare undan då det är ett stort hus)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
1. Ja, det kan vara fel, någon kan felaktigt ha monterat jordade uttag där det saknas jordledare eller tvärtom.T TOIJA skrev:Hej. Fråga 1: Hur vet man om ett uttag verkligen är jordat? Kan man ha satt dit en kontakt som ser jordad ut, utan att jorden är där?
2. Nej
Medlem
· Blekinge
· 12 172 inlägg
Fråga 1: Det finns teststickpropp för någon hundralapp som diagnosticerar dina uttag.
Fråga 2: Nej. Det är inte lagligt och du finner ingen seriös elektriker som går med på det. Alternativt svar: Vi känner inga exempel där någon har blivit straffat för eget kopplingsarbete. I vilket fall som helst är det du som anläggningsägare som har det fulla ansvaret. Händer det (elstöt, brand, olycka) är du rökt..
Fråga 2: Nej. Det är inte lagligt och du finner ingen seriös elektriker som går med på det. Alternativt svar: Vi känner inga exempel där någon har blivit straffat för eget kopplingsarbete. I vilket fall som helst är det du som anläggningsägare som har det fulla ansvaret. Händer det (elstöt, brand, olycka) är du rökt..
Klicka här för att svara