Mikael_L
OK, till fröberg då, som säkert börjar bli alltmer frustrerad över vad tråden avhandlar.

Själv har jag inte (PUS-)jordat vare sig skorstenen eller någon annan till kaminen tillhörande del.
Som Mathias påpekade så tas det inte upp i några monterings-instruktioner.

Sen finns det ett lite halvflytande reglemente inom elinstallation att berörbara byggnadsdelar ska PUS-jordas.
Detta krav blir ju väldigt snabbt löjligt om man vill hårddra det, och elektriker verkar delvis bli lite stressade över tolkningssvårigheten.
Om nu detta är så viktigt så borde vi väl märkt av att det var så oerhört många dödsfall förut. :x
Jag tycker detta är ännu ett utslag över att nu när nästan allt viktigt är åtgärdat så börjar man "åtgärda" det som inte är viktigt, eller rent av helt betydelselöst.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Erkänn att du har jordat armeringen fastän den inte är åtkomlig! ;):p
Japp, det har jag gjort, bara för att se till att den skulle bli åtkomlig. :x

Fast i garaget sket jag i det. (glömde...!)

Mikael_L skrev:
Fast i garaget sket jag i det. (glömde...!)
Samma här.. :o

Anyway, det finns goda skäl att potentialutjämna. Lite läsning.

Göran.W
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det är tvärtom mycket *säkrare* att sätta sig i bilen när det åskar. :D
Var lite otydlig menade så klart att sätta sig och köra bilen.

Skulle rökgasröret mot förmodan ha kontakt med sann jord via en inkommande ledning, då ska den redan vara skyddsutjämnad vid centralen.

Och skulle röret ha kontakt med plåttaket så vill man inte att åskan ska ta den vägen med till jord i vilket fall, oberoende av om det finns åskskydd eller inte.

Skulle röret ha kontakt med både plåttak och sann jord i varsin ände, då är det inte mycket mer att göra. Röret ska väl tåla lite värme från åskströmmen ;)

Sakfrågan är väl utredd redan så en utsvävning kan kanske tillåtas. Om man hade ett plåttak skulle rimligtvis rökröret få anses ha kontakt med detta. Rökröret avslutas med en liten hatt som i svalt tillstånd ligger an mot skorstenshuven som i sin tur är skruvad i plåttaket.

Bo.Siltberg skrev:
Skulle rökgasröret mot förmodan ha kontakt med sann jord via en inkommande ledning, då ska den redan vara skyddsutjämnad vid centralen.

Och skulle röret ha kontakt med plåttaket så vill man inte att åskan ska ta den vägen med till jord i vilket fall, oberoende av om det finns åskskydd eller inte.

Skulle röret ha kontakt med både plåttak och sann jord i varsin ände, då är det inte mycket mer att göra. Röret ska väl tåla lite värme från åskströmmen ;)
Vill åskan följa skorstenen ner så kommer den att göra det oavsett om man jordar eller ej. Betänk att blixten redan överbryggat ett par kilometer luft så en meter till gör varken till eller från.

Därmed så skulle jag inte vilja stå nära en icke-potentialutjämnad kamin när det slår i närheten, då det är stor risk att man då blir en del av urladdningens väg mot jord.

Du har nog en poäng där. Det är väl bara ett rejält åskskydd som skulle ge ett personskydd då. Faktum är att en riskparameter i standarden för åskskydd är om nedledarna är beröringsskyddade - det ger tydligen ett litet plus i kanten.

Kanske skulle man jorda bilen också för den är det mycket plåt på och om jag krockar vi åskoväder fungerar nog inte "buren" i alla fall.

Vid en direktträff i skorstenen skulle en pusjordning på sin höjd klara av att hjälpa till att leda in åskan i huset, vilket knappast är önskvärt. PUS ledaren kommer att vara förgasad på någon millisekund. Därefter är det fritt fram för blixten att härja i huset.
Ska man jorda skorstenen ska den jordningen gå utomhus och ha en betydligt grövre area än det som krävs för en pusjordning. Men då är man inne på nått helt annat nämligen åskskydd.

Göran.W
Redigerat:
Antenn eller inte antenn spelar absolut ingen roll. Bilen blir en Farydays bur och skyddar den som sitter inuti bilen.

Göran.W
Länken funkade vist inte gör ett nytt försök.
http://www.youtube.com/watch?v=skRUFSV-Mho&feature=player_embedded
Tittar man noga slår det gnistor inne i bilen på passagerar sidan.
Passageraren klagar på att han har ont i benet.
Blixten slog ner i backluckan på bilen.
Så var det med den Farydays buren.
Troligen har den letat sig in i skarven till backluckan och följt kablarna fram till passagerar sidan där troligen säkringsboxen sitter.

elmont skrev:
Vid en direktträff i skorstenen skulle en pusjordning på sin höjd klara av att hjälpa till att leda in åskan i huset, vilket knappast är önskvärt. PUS ledaren kommer att vara förgasad på någon millisekund. Därefter är det fritt fram för blixten att härja i huset.
Ska man jorda skorstenen ska den jordningen gå utomhus och ha en betydligt grövre area än det som krävs för en pusjordning. Men då är man inne på nått helt annat nämligen åskskydd.
Självklart går det åt pepparn vid en direktträff, men det är inte vad PU handlar om, och inte heller vad jag skrev om.

mycke_nu skrev:
Därmed så skulle jag inte vilja stå nära en icke-potentialutjämnad kamin när det slår i närheten, då det är stor risk att man då blir en del av urladdningens väg mot jord.

Och den här tråden handlade väl om rädsla för vad som händer med åska i skorstenen eller har jag missuppfattat nått.
Och som jag uppfattar filmen fungerar "buren" perfekt, och det är väl det som han säger i slutet av klippet. Att det ryker lite inne i bilen efter an så stor "energitransport" genom plåten är inte så konstigt. Plåten blir så het att färgen skulle kunna ta eld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.