Müssli Müssli skrev:
Jodå, det kan ha varit en elektriker eftersom de är människor. Ett riktigt allvarligt fel som i värsta fall kan döda någon så felet är riktigt farligt och som tur är väldigt ovanligt.
Det är många punkter i egenkontrollprogrammet som har hoppats över här. 😮
Jag håller med övriga, anmäl.
Visst händer det att man t.ex. kopplar fel fasföljd och nån motor går baklänges, men fas på PE känns nästan osannolikt att koppla så fel. En praktikant kanske kan göra sådant misstag

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Och det är ett typiskt fel som kan uppstå när någon kompletterar lägenhet efter lägenhet, dag efter dag. Så det är tur att man innan man lämnar lägenheten gör proven som ska göras.
Det händer att man ibland hittar fel som verkar omöjliga. Troligen är det beroende på att, trots allt, elektriker är vanliga människor som, hör och häpna, kan göra fel en dålig dag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Så det är tur att man innan man lämnar lägenheten gör proven som ska göras.
Är ju just det som gör felet så "omöjligt". Eftersom elektrikern provmätt - hur är det möjligt?

• Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är ju just det som gör felet så "omöjligt". Eftersom elektrikern provmätt - hur är det möjligt?
När jag var lärling så fick jag höra av en äldre elektriker att vi inte behövde provmäta en VU installation eftersom det var han som kopplat. Så helt omöjligt är det inte.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
C
K karkka skrev:
När jag var lärling så fick jag höra av en äldre elektriker att vi inte behövde provmäta en VU installation eftersom det var han som kopplat.
Var lite dit jag ville komma. Sånt här kan i princip bara hända den som har bristande rutiner. Vilket förvisso också är en mänsklig faktor, men ändå en systematisk brist.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med, lite som att om man går på grund med båten är det där man är van att köra. En nyutexaminerad elektriker är troligtvis mycket mer noggrann med sina kontroller än en gammal räv. Tyvärr.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Var lite dit jag ville komma. Sånt här kan i princip bara hända den som har bristande rutiner. Vilket förvisso också är en mänsklig faktor, men ändå en systematisk brist.
Det här var väl 20 år sen kanske. Så att följa ev rutiner när man redan var expert på rutiner behövdes inte tydligen.

K karkka skrev:
När jag var lärling så fick jag höra av en äldre elektriker att vi inte behövde provmäta en VU installation eftersom det var han som kopplat. Så helt omöjligt är det inte.
Och jag tycker mig se att dom yngre har svårare att hålla fokus på det dom sysslar med. På "mina" jobb har jag alltid utfört kollen av installationen själv oavsett vem som defakto har skruvat och jag tycker mig se att dom yngre oftare gör missar än dom äldre.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
C
K karkka skrev:
Så att följa ev rutiner när man redan var expert på rutiner behövdes inte tydligen.
Nä, och det är nog inte helt ovanligt tyvärr. Risken, tänker jag, är att det finns fler "spännande" fel gömda där en sådan elektriker varit framme.

E elmont skrev:
Och jag tycker mig se att dom yngre har svårare att hålla fokus på det dom sysslar med. På "mina" jobb har jag alltid utfört kollen av installationen själv oavsett vem som defakto har skruvat och jag tycker mig se att dom yngre oftare gör missar än dom äldre.
Fler missar gör säkert de yngre, där håller jag med med jag pratar om efterkontrollen.
De som fått följa med mig från skolan har alla varit mycket noga med efterkontrollen, det är mer än jag kan säga om de äldre jag har hjälp ibland.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Och lite "bakgrund" till mitt påstående #23.
Det enda som dom unga kan "tävla" med dom äldre med är sin snabbhet. Och dom allra flesta vill ju visa hur duktiga dom är.
Det är bara det att den gamla naturlagen "fort men fel" ofelbart träder i kraft.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, och det är nog inte helt ovanligt tyvärr. Risken, tänker jag, är att det finns fler "spännande" fel gömda där en sådan elektriker varit framme.
Han var väldigt duktigt som elektriker, vem vet han kanske mätte ändå, när jag inte var där.

Det finns betydligt värre fel från äldre elektriker som man jobbat med, som jobbat länge och inte riktigt verkar ta elsäkerheten på allvar.

Farstatjej90
Erfarenhet är en chans att bli kompetent men inte en garanti för kompetens. Det finns gott om erfarna personer som är mycket sämre på sitt jobb än yngre. Begåvning en del såklart, ambition också. Men kanske framförallt det senare. Motivation. Vilja att bli bättre.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det enda som dom unga kan "tävla" med dom äldre med är sin snabbhet.
Så det existerar inga äldre elektriker som är trötta på sitt jobb, slarvar och tar genvägar, inväntande pensionsdagen som snart ska befria dem? Det måste i så fall vara den enda yrkeskåren utan den kategorin av personal.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.