Hej!

Jag har en fundering kring mitt mediaskåp. Huset är uppfört 2010 med jordfelsbrytare och automatsäkringar osv. I mediaskåpet när jag flyttade in så fanns det i skåpet en fiber-till-tp-konverter (Telia FiberLan) installerad samt ett jordat 220V uttag.

Jag har satt in en kk-plint (i plåt) för datanätverket (som är UTP, inte shielded), och blev då fundersam till om inte själva plåtskåpet bör vara jordat? Om detta är fallet, är det okej att ansluta jorden från eluttaget till plåtskåpets hölje? Se bifogad bild.

Mediaskåp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om detta besvarats tidigare ber jag så mycket om ursäkt. Jag har sökt, läst och letat men inte hittat något svar på just denna fråga.

Skyddsjordning av skåpet krävs om det finns enkelisolerade 230 V-ledare där, vilket jag inte ser. Jag ser bara dubbelisolerade kablar av olika slag. Skåpet skulle därmed vara vilken "metallbit" som helst i huset som inte kan orsaka en farlig potential varken mot skyddsjord eller sann jord. Det är väl inte direkt fel att jorda det i alla fall, men det saknas motiv. Ett helt annat motiv skulle i och för sig kunna vara avstörning.

Skåpet kan ju också vara indirekt (oavsiktligt) jordat av någon apparat, och då kan man fundera på om inte skåpet borde skyddsjordas ordentligt. Om du har en multimeter, mät mellan skyddsjordsblecket i uttaget och skåpet. Har du ingen kontakt så tycker jag inte skåpet ska jordas.

Och trådar finns det gott om här :). Om det för övrigt krävs skyddsutjämning av något slag behandlades ganska ingående här: http://www.byggahus.se/forum/el/198337-gora-en-jordpunkt-i-ett-skap.html

Du vill ju veta om det är kontakt, ställ därför lämpligen instrumentet på kontaktmätning med ljudsignal vid kontakt, ser ut att sitta vid "kl 4 - kl 5".

Annars kan du ställa det på ohm-mätning på lägsta skalan, det bör vara väldigt låg resistans om du har kontakt.

Eller ohmlägena till vänster, börja på 200 strax nedanför "klockan nio" och om mätaren visar oändligt (ofta en konstig etta till vänster och inget mer) så vrid ett steg uppåt i taget till du eventuellt får utslag.

Det är väl å andra sidan nästan uppenbart att oskärmade nätverkskablar och en fiberkabel inte inför någon främmande jord.

Frågan är väl vad som händer i skåpet under? Sitter det en switch/rooter där, eller?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.