32 404 läst ·
94 svar
32k läst
94 svar
Jolmande brunnsborrare
Brev till borrfirman...
Begäran om att färdigställa entreprenad
Härmed begär vi att x Borr snarast färdigställer påbörjad entreprenad på fastigheten x. x Borr har sedan den 7:e mars haft uppdraget att borra en brunn för dricksvatten på vår fastighet. Sedan den 7:e mars så har borrhålet tryckts två gånger för att få tillrinning, båda dessa försök har misslyckats. Entreprenaden har enligt vår mening tagit alldeles för lång tid och väntetiden för att ågärder för att få tillrinning i borrhålet har varit alldeles för långa.
Protokoll som x Borr har skickat in till SGU anger att tillrinningen är 80l/h, detta stämmer inte. Tillrinningen har aldrig varit tillräcklig för att anse att entreprenaden är avslutad. SGU är tilltalade och vill ha korrekta protokoll när entreprenaden avslutas.
Egna mätningar av tillrinningen visade i Maj 0l/h efter den första åtgärden och i Juli 1,5l/h efter den andra åtgärden. En egen mätning har även gjorts i augusti som visar 0,4l/h i tillrinning. Egna mätningar har gjorts genom att stoppa pumpen i en timme efter att brunnen varit helt torr och sedan mäta upp pumpad volym med ett decilitermått.
x borr har i sin offert garanterat ett flöde på 75l/h, eftersom flödet ej varit i närheten av detta under hela entreprenaden så anser vi inte entreprenaden avslutad. x borr garanterar även att detta flöde ska vara konstant under 12 månader (garantitiden). Eftersom entreprenaden inte är avslutad så har heller inte garantitiden påbörjats utan det sker först när en mätning görs som påvisar ett flöde på minst 75l/h. Då x borrs mätningar av tillrinningen inte har visat sig vara tillförlitliga så ska en mätning göras på plats tillsammans med beställaren för att entreprenaden ska anses avslutad.
Senast den 2016-09-30 skall entreprenaden vara avslutad, sker inte det så skall hela beloppet för entreprenaden återbetalas samt Skattemyndigheten kontaktas för att korrigera ROT avdrag.
Denna begäran skickas via email till x samt med rekommenderad post till ovan adress eftersom email till x borr av någon anledning inte besvaras.
Begäran om att färdigställa entreprenad
Härmed begär vi att x Borr snarast färdigställer påbörjad entreprenad på fastigheten x. x Borr har sedan den 7:e mars haft uppdraget att borra en brunn för dricksvatten på vår fastighet. Sedan den 7:e mars så har borrhålet tryckts två gånger för att få tillrinning, båda dessa försök har misslyckats. Entreprenaden har enligt vår mening tagit alldeles för lång tid och väntetiden för att ågärder för att få tillrinning i borrhålet har varit alldeles för långa.
Protokoll som x Borr har skickat in till SGU anger att tillrinningen är 80l/h, detta stämmer inte. Tillrinningen har aldrig varit tillräcklig för att anse att entreprenaden är avslutad. SGU är tilltalade och vill ha korrekta protokoll när entreprenaden avslutas.
Egna mätningar av tillrinningen visade i Maj 0l/h efter den första åtgärden och i Juli 1,5l/h efter den andra åtgärden. En egen mätning har även gjorts i augusti som visar 0,4l/h i tillrinning. Egna mätningar har gjorts genom att stoppa pumpen i en timme efter att brunnen varit helt torr och sedan mäta upp pumpad volym med ett decilitermått.
x borr har i sin offert garanterat ett flöde på 75l/h, eftersom flödet ej varit i närheten av detta under hela entreprenaden så anser vi inte entreprenaden avslutad. x borr garanterar även att detta flöde ska vara konstant under 12 månader (garantitiden). Eftersom entreprenaden inte är avslutad så har heller inte garantitiden påbörjats utan det sker först när en mätning görs som påvisar ett flöde på minst 75l/h. Då x borrs mätningar av tillrinningen inte har visat sig vara tillförlitliga så ska en mätning göras på plats tillsammans med beställaren för att entreprenaden ska anses avslutad.
Senast den 2016-09-30 skall entreprenaden vara avslutad, sker inte det så skall hela beloppet för entreprenaden återbetalas samt Skattemyndigheten kontaktas för att korrigera ROT avdrag.
Denna begäran skickas via email till x samt med rekommenderad post till ovan adress eftersom email till x borr av någon anledning inte besvaras.
Vad är det för OSMOS aggregat du köpt för 5000 kr. Det kan inte vara något som fungerar för en villa eller vanligt hushåll utan måste vara ett enkelt som om du har tur kan producera 1 liter i timmen med normalt vattentryck.jonnyf skrev:Köpte omvänd osmos systemet för att se om det kan filtrera bort saltsmaken ur vattnet nu under hösten. Det är klart att jag ska göra en vattenanalys. Ville dock testköra filtret nu för att slippa gå och oroa mig för att det inte går att få bort saltet hela vintern. Inga stora pengar att förlora i sammanhanget. Att det smakar salt räcker som analys för mig i nuläget.
Ett riktigt OSMOS aggregat med semipermerabeltmembran från tex duPont, riktig högtryckspump och med bakspolningssystem som fungerar så kommer det att kosta många tiotusentalskronor. Likaså kräver ett sådant system underhåll och skötsel samt ibland byte av membran som kostar skjortan.
Detta måste du ta i beaktan när du planerar för ett avsaltningsaggregat som skall fylla ett normalt behov av vatten vid permanentboende.
Kostade 1,700kr för en enkel modell som renar vattnet till en 4l cistern. Det räcker gott för ett test. 9 stegs rening och 2 stegs tillsatser av salter och nåt annat som var bra för smaken. Ska kunna producera 200l per dygn.
Då är det inte ett "riktigt" OSMOS aggregat......utan enbart ett filter av någon sort du köpt och jag kan garantera att man då har skrivit något lurigt som "reducerar salter" eller "minskar på salter" för att få köparen att tro att dom har köpt ett OSMOS aggregat.jonnyf skrev:
Bara membranet till ett litet OSMOS aggregat (watermaker) kostar många gånger ditt pris kanske bortåt 10-20 000 kronor och ett helt sådant aggregat med pump och övrig utrustning och som kan prestera 500 liter per dag får du betala minst 50 000 kronor för. Ett aggregat för en villa tror jag kostar långt över 100 000 kronor.
Detta mest skrivet så att du verkligen vet vad du ger dig in på och har klart för dig att priserna för avsaltat vatten inte är så små som du kanske tror. Och så att du tänker på detta när du nu ska besluta om hur du hanterar brunnsborrarna.
Om det var så enkelt att man kunde lösa saltvatten problemet med ett 1700 kronors filter skulle inte vattenproblemet i världen behöva finnas. Tyvärr kostar det och är svårt att göra rent vatten av saltvatten så är det bara.
Vad krävs för att det ska vara "riktigt"? Det marknadsförs som reverse osmosis och innehåller ett RO membram. Kan inte se att det skulle vara så stor skillnad på RO och RO.
Men, det är ett test så även om mitt RO system är litet och klent så kommer det att ge en fingervisning, och det är allt jag är ute efter.
Men, det är ett test så även om mitt RO system är litet och klent så kommer det att ge en fingervisning, och det är allt jag är ute efter.
Alla är vi olika
. Jag hade inte investerat något alls i en anläggning som inte uppfyller de garantier man fått av entreprenören.
Jag är ingen jurist, men jag hade noga kollat upp att din inkoppling av reningen inte kan hållas emot dig vid en eventuell tvist (vilket det ju riskerar att det blir här). Typ att du accepterat saltvatteninträngningen.
Jag är ingen jurist, men jag hade noga kollat upp att din inkoppling av reningen inte kan hållas emot dig vid en eventuell tvist (vilket det ju riskerar att det blir här). Typ att du accepterat saltvatteninträngningen.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
För det ska vara ett "äkta" ro filter krävs det att det drivs med el väger 20-30 kg och kostar minst 18000 kr.
Här finns äkta ro filter http://www.aquamasterwater.co.uk/dometic-reverse-osmosis-systems.html
Lämpligt filter kan vara System Four - Dometic RO400B NOW CALLED THE BLUEWATER PRO 400B-HR som klara upp till 7,5% salt.
Vattnet blir rent men smakar typ destillerat vatten dvs äckligt för det blir just destillerat vatten.
Här finns äkta ro filter http://www.aquamasterwater.co.uk/dometic-reverse-osmosis-systems.html
Lämpligt filter kan vara System Four - Dometic RO400B NOW CALLED THE BLUEWATER PRO 400B-HR som klara upp till 7,5% salt.
Vattnet blir rent men smakar typ destillerat vatten dvs äckligt för det blir just destillerat vatten.
Det är som att jämföra en tesil med ett melitta filter.jonnyf skrev:Vad krävs för att det ska vara "riktigt"? Det marknadsförs som reverse osmosis och innehåller ett RO membram. Kan inte se att det skulle vara så stor skillnad på RO och RO.
Ett membran som används för ett "rktigt" avsaltningsaggregat ser helt annorlunda ut och har helt andra egenskaper än det du har köpt vilket gör att det bla krävs högre tryck för att osmos skall ske och för att få ett vatten med låg salthalt. Därför krävs det energi för att bla driva högtryckspumpen och helt andra inneslutningar kring membranen som tål höga tryck.
Vattenkvalitén blir helt olika på de olika typerna av aggregat och det du använder skulle jag inte tro klarar bräckt vatten utan kan kanske ta salter från ett ganska rent kommunalt vatten.
Du bör ta reda på salthalten i ditt vatten och skaffa dig kunskap om vad olika aggregat klarar av att avsalta. Har inte hittat något billigt aggregat, typ ditt, där man ens omtalar avsaltningsförmågan utan enbart talar om allt annat som filtret kan ta bort.
Jag försöker inte övertyga dig om att dit aggregat är dåligt utan försöker mest att ge dig lite information om att om salthalten är något hög i vattnet så börjar det kosta pengar att avsalta ett sådant vatten. Bara så att du inte förväntar dig att det är billigt eller sitter med ett vatten som du sen får lägga väldigt mycket pengar på för att avsalta.
Önskar dig allt väl i kampen mot brunnsborrarna.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Värt att notera är med att om man avsaltar vattnet med omvänd osmos så tar man bort inte bara salt utan alla mineraler med som är livsviktiga för kroppen.
Så man måste se till att få i sig mineralerna genom kosten istället eller kost tillskott.
Här finns en bra skiss på vad man behöver för att få en fungerande anläggning.
http://www.affluxwater.com/produkter/lilla-ostersjopaketet
Som synes är det mycket mer än ett filter som behövs.
Jag vet inget om firman i fråga utan tyckte bara skissen var bra.
Så man måste se till att få i sig mineralerna genom kosten istället eller kost tillskott.
Här finns en bra skiss på vad man behöver för att få en fungerande anläggning.
http://www.affluxwater.com/produkter/lilla-ostersjopaketet
Som synes är det mycket mer än ett filter som behövs.
Jag vet inget om firman i fråga utan tyckte bara skissen var bra.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Dom avsaltningsanläggningarna som dom använder i arab världen skiljer sig lite jämfört med ett "billigt" för 18-20 tusen.
När dom avsaltat vattnet så tillsätter dom div mineraler som kroppen behöver.
I inlägget ovan nämns det avlopps problem och då kom jag att tänka på att när man avsaltar vatten så har man retur vatten som innehåller en stor mängd salt typ salt lake och massor med mineraler och det ska man leda bort någonstans.
När dom avsaltat vattnet så tillsätter dom div mineraler som kroppen behöver.
I inlägget ovan nämns det avlopps problem och då kom jag att tänka på att när man avsaltar vatten så har man retur vatten som innehåller en stor mängd salt typ salt lake och massor med mineraler och det ska man leda bort någonstans.