Göran.W
Glöm inte ringa SGU med för dom har koll på vad som är borrat och var.
Och kan oftast tala om hur möjligheten att få vatten och ibland med kvalitén på det.
Passa på och fråga om den aktuella firman skickar in brunnsprotokoll till dom brunnarna dom borrat för det är dom skyldiga till enl lag.
Brunnsarkivet tar emot och lagrar information om brunnar enligt lagen om uppgiftsskyldighet (SFS 1975:424, SFS 1985:245).
SGU är opartiskt så dom kan säkert ge dig tips och råd.

Redigerat:
J
Tack Göran! Ska prata med SGU.

Var i kontakt med "hallå konsument" som min kommun hänvisar till. Enligt dem så kan man juridiskt inte se att betalning av en faktura är ett godkännande av entreprenaden. Reklamationen ska göras skriftligt och jag ska tydligt ange när problemen ska vara åtgärdade för att inte kräva återbetalning. Fick även tips att det är bra att motivera klardatum med till exempel att de har hållit på sedan i påskas och att det därför inte finns så stora marginaler.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det är väl endast att det kommer vatten borrarna garanterar sen vilken kvalite det är ?

Det är därför det är bra att hantera problem med saltvatten och hur det ska avsaltas renas?

J
Kvalitén på vattnet är väldigt viktig, men viktigast just nu är att få vatten överhuvudtaget. Pratade med SGU och det finns inte direkt något de kan göra, de beklagade att vattnet var salt men menade att det var väntat eftersom de borrat så djupt. Kanske en sprängning är vettig ändå om de kan gjuta igen botten på hålet där saltvattnet kommer in?

byggarätt skrev:
Det är därför det är bra att hantera problem med saltvatten och hur det ska avsaltas renas?
Jo visst ska det lösas men inget brunnsborraren har ansvar för så länge dom fixar vatten i brunnen har dom nog uppfyllt sitt åtagande.

jonnyf skrev:
Kvalitén på vattnet är väldigt viktig, men viktigast just nu är att få vatten överhuvudtaget. Pratade med SGU och det finns inte direkt något de kan göra, de beklagade att vattnet var salt men menade att det var väntat eftersom de borrat så djupt. Kanske en sprängning är vettig ändå om de kan gjuta igen botten på hålet där saltvattnet kommer in?
Borrade brunn för 3 år sedan,borrfirman garanterade minst 3600l/dygn och om kloridhalten översteg 300 mg/l skulle brunnen bli gratis. Har inte du någon garanti alls?

J
Jodå, de garanterar 75liter per timme i tillrinning.

Min erfarenhet kring brunnar är begränsad men jag lät borra en energibrunn som jag fick självtryck i 1atm.
Hålet var 180m och lyckligtvis var vattnet inte salt. Jag byggde en hydrofor med bevattning och använde vattnet till trädgård pool bil etc...
Brunnen var +6 grader med yttertemperatur -20 så det var en fantastisk tillgång.

Jag fick strömmande överskottsvatten som jag fick skicka som dagvatten och då kom frågan om salthalt upp..det är ett jätteproblem om man borrar i geo vatten med självtryck som är salt.

Bodde i ett hus för en MASSSSA år sedan (70-talet) där vi sprängde i brunnen (nyborrad) för att den skulle ge mer vatten. Det funkade, vattentillströmningen blev bra, men smaken av dynamit var väldigt stark. Det tog ett bra tag med mycket spolning innan man kunde använda det till dricksvatten.

När vi flyttade från huset efter ca 8 år kunde man fortfarande ana (dock mycket svagt) smaken av dynamit om man använt ovanligt mycket vatten en dag!

J
Har beställt ett omvänd osmos filter för att få bort saltet i vattnet, vill hinna testköra det innan snön kommer annars får jag fundera på det hela vintern sen.

Jag skulle väntat med alla åtgärder tills brunnen ger det den ska och är urspolad några gånger sen kan man se vad för typ av filter som ev behövs.

vattenanalysen måste vara det som ger om vad för filter o utrustning som ska användas...

J
Köpte omvänd osmos systemet för att se om det kan filtrera bort saltsmaken ur vattnet nu under hösten. Det är klart att jag ska göra en vattenanalys. Ville dock testköra filtret nu för att slippa gå och oroa mig för att det inte går att få bort saltet hela vintern. Inga stora pengar att förlora i sammanhanget. Att det smakar salt räcker som analys för mig i nuläget.

Bra tänkt hålla fokus på fungerande brunn o lösning 👍

• Gilla
parom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.