Du gör som du vill men jag skulle inte lägga några skivor det finns ingen fördel med skivor det kommer inte droppa under jag vet.

• Gilla
JeanetteO
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Du gör som du vill men jag skulle inte lägga några skivor det finns ingen fördel med skivor det kommer inte droppa under jag vet.
Tack för engagemanget! Jättebra med flera synvinklar när man planerar och klurar!

Skivor kan ju även vara bra för eventuellt skräp som annars kan droppa igenom. Men blir det verkligen blött på balkonggolvet när det regnar? I så fall köper jag att man kanske vill ha något skydd. Men tanke på hu länge tidigare lösning med masonit funkat så verkar det inte bli nämnvärt blött då hade den lösts upp, eller så är det någon annan typ av skiva. Så det behöver troligen inte vara så tåligt material. Vanlig plywood tål fukt bättre än masonit. Så jag hade nog bara kört på det och oljat ovansidan, marinplywood är tåligare men dyrt.

• Gilla
JeanetteO
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Skivor kan ju även vara bra för eventuellt skräp som annars kan droppa igenom. Men blir det verkligen blött på balkonggolvet när det regnar? I så fall köper jag att man kanske vill ha något skydd. Men tanke på hu länge tidigare lösning med masonit funkat så verkar det inte bli nämnvärt blött då hade den lösts upp, eller så är det någon annan typ av skiva. Så det behöver troligen inte vara så tåligt material. Vanlig plywood tål fukt bättre än masonit. Så jag hade nog bara kört på det och oljat ovansidan, marinplywood är tåligare men dyrt.
Ja lite så tänker man givetvis, att masoniten ändå var i hyfsat skick, så som du skriver är det nog högst osannolikt att det kommer att stå vatten i stora mängder under längre perioder. Ibland vid riktigt ruskväder och vind som ligger på åt fel håll kan det bli regn mot rutan och så, men detta är väldigt sällan. Oftast är det kanske lite stänk längst ut på balkongen som mest. Sett till detta låter det kanske rimligt med skiva, men att inte "krångla till det" med tjärpapp eller liknande upptill som kanske är lite väl överambitlöst givet hur låg sannolikheten är att regn ska sippra in i bakkant av balkongen så att säga...

Det är troligtvis inte vanlig masonit utan oljehärdad. Den tål en viss mängd fukt.

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Det är troligtvis inte vanlig masonit utan oljehärdad. Den tål en viss mängd fukt.
Så var det absolut, det stod typ oil tempered el. något i den stilen på skivorna så någon slags preparering var det ju (som på det mesta i byggväg från 70-talet 😅).

Eftersom det har funkat förut så skulle jag byggt upp på samma sätt igen.

Men jag hade sett över tätningen av själva elinstallationen mot vattendroppar uppifrån så det inte läcker in vatten om det droppar ner och så det kan komma ut nedåt om det av olycka ändå kommer in.

• Gilla
JeanetteO
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.