2 063 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Jobbigt läge i Partille
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Ett antal villägare tvingas betala upp till en miljon till kommunen för upprustning av väg.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.650089-villaagare-rasar-mot-vagkostnader
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.650089-villaagare-rasar-mot-vagkostnader
Rent spontant och enbart efter att ha tagit del av informationen i artikeln tycker jag att det där låter väldigt fel. Utifrån mitt sätt att se det är detta enbart en följd av att kommunerna dragit på sig kostnader de inte klarar av att hantera. Då tar man till stora avgiftklubban och slår till där man vet att det finns pengar - nämligen på husägare eller blivande husägare.
Många resonerar ju som så att bygglovsavgift, gatuavgift, anslutningsavgift et cetera är ett nödvändigt ont som helt enkelt bara måste få kosta pengar.
Det är dessutom en engångsavgift vilket gör att när man väl betalt finns inget vidare incitament för att engagera sig i att få till stånd en ändring.
Grundproblemet är att Sveriges kommuner går på knäna på grund av oansvarig politik!
Många resonerar ju som så att bygglovsavgift, gatuavgift, anslutningsavgift et cetera är ett nödvändigt ont som helt enkelt bara måste få kosta pengar.
Det är dessutom en engångsavgift vilket gör att när man väl betalt finns inget vidare incitament för att engagera sig i att få till stånd en ändring.
Grundproblemet är att Sveriges kommuner går på knäna på grund av oansvarig politik!
Var det inte något liknande på lidingö för några år sedan?
Det är något liknande på gång i Landvetter, söder om samhället, där man klår fastighetsägarna på dels gatukostnad och dels anslutningsavgift för VA, summa flera hundra tusen per fastighet. Det är ju i och för sig rimligt att var och en betalar för sig men att det blir så mycket pengar, utan att den enskilde kan göra något åt kostnadsnivån, är mycket tråkigt.
Det här med vägar är ett jädra oskick. Det är ju inte precis så att man som fastighetsägare blir himlastormande glad över att det längre bort på vägen skall byggas en massa nytt, och att trafiken utanför ens hus kommer öka ordentligt samt köra snabbare eftersom vägen är ny, fin och bred. När det sedan ramlar ned ett inbetalningskort på allt från några hundratusen till miljonbelopp känner man sig som om man levde i en Kafka-roman.
Kommunalt VA kan jag ha lite större förståelse för. Svenska fritidshus och bostäder på landsbygden står för en rätt stor del av övergödningen i våra vattendrag, och inte sällan har vattnet anmärkningar med för höga halter av bakterier, mikroorganismer eller skadliga ämnen som fällts ut. Ändå är det ju lite väl magstarkt med kostnader som omfattar kanske halva fastighetens värde i trakter där prisuppgången på hus inte ägt rum.
Kommunalt VA kan jag ha lite större förståelse för. Svenska fritidshus och bostäder på landsbygden står för en rätt stor del av övergödningen i våra vattendrag, och inte sällan har vattnet anmärkningar med för höga halter av bakterier, mikroorganismer eller skadliga ämnen som fällts ut. Ändå är det ju lite väl magstarkt med kostnader som omfattar kanske halva fastighetens värde i trakter där prisuppgången på hus inte ägt rum.
Klicka här för att svara