50 906 läst ·
104 svar
51k läst
104 svar
Jobbet tog bara 1/3 av tiden i offerten, vad kan man göra?
Är man smart och vill ha mer jobb hos kunden eller dess omgivning jämkar man givetvis, annars är ju detta en del av spelets regler. Är osäkerheten så stor i en uppskattning av ett pris bör man kanske råda kunden till en leverans på löpande räkning.Andy78 skrev:
Kan TS lägga upp avtalet så att man kan läsa vad som är överenskommet?
Men är man en erfaren hantverkare så beräknar man väl i överkant så det finns marginal, det är ju lättare att juster nedåt men inte uppåt.johan ivarsson skrev:
Trod du att något tar 20 timmar beräkna 30, men visade det sig att det tog 22 så varför inte ta betaalt för 22h?
Ja absolut men jag tror inte att det är ofta samma firma stöter på problemet med kunder som missförstår eller inte fattar gång på gång.mr_bygg skrev:Men jobbar man som hantverkare i huvudsak mot lekmän och klarar av att skriva offerter utan svårighet men har problemet att kunderna inte förstår offerterna så finns det väl två enkla vägar att gå. Antingen tar man extern hjälp av någon för att skriva enkla eller begripliga offerter eller så använder man sig av färdiga mallar exempelvis hantverkarformuläret för att undvika missförstånd.
För min del hände det endast en gång att kund missförstått texten i en av mina offerter och påpekade något om det i efterhand och jag utformade mina exakt lika varje gång, förutom texter som var specifika för projektet då så klart.
De som vet med sig att det inte kan skriva/vara tydliga tror jag nog använder sig av färdiga mallar, iaf efter ett tag om problemet är återkommande.
Det är en bransch med mycket fackspråk. Därtill läggs ju info om den ekonomiska biten osv, saker som måste vara med, saker som 9 av 10 kunder (minst) förstår eller frågar för att förstå innan projektstart. Mycket sällan kunder tror sig förstå för att sedan bli helt överraskade.
MathiasS skrev:Hantverkarformuläret använder begreppen fast pris och löpande räkning vilket är det enda sättet att vara tydlig. Det är entydigt och enkelt att förstå. Totalpris är inte lämpligt för att beskriva en fast del av ett pris utan just för att tala om vad hela arbetet kostar. Ttalpriset kan då vara fast eller en uppskattning beroende på vilken leveransmodell som används.
Om man använder sig av flera prissättningstyper i samma offert och/eller har samma formulär där man kan använda båda eller något av dem så är det ju ganska klart att man bör skriva fast pris för något som är oberoende av omständigheterna och sedan löpande kostnader om något är beroende av omständigheterna.
Har man en offert där man först förklarar vad som ingår i arbetet osv och sedan skriver totalt xxxx kr så vet man att det är den totala kostnaden för vad anbudsunderlaget beskrivit. Har man sedan som företagare oklarheter som inte kommer att upptäckas förrän arbetet är igång så som konditionen på infällda befintliga rör så skrivs detta med under rubriken reservationer samt vad det kostar kund per timme för dessa ev jobb samt för ev extrabeställningar.
Men gör man en egen offert där det ingår både en del i arbetet där man kommit överens om ett pris totalt och sedan en del där man inte kan sätta en fast summa pga omständigheter utan man har kommit överens om en timkostnad, då kan man inte skriva totalt utan måste då använda sig av fast och löpande (eller timpris på övriga arbeten, hur man nu vill formulera det hela.
Som jag då tyder ut efter vad TS förklarat så ser jag en offert lämnat på ett arbete med en totalsumma. Därtill i offerten kan man utläsa vad timkostnaden är för arbeten utanför anbudsunderlaget samt vad företaget har uppskattat i tid hela projektet kan ta som ren info.
Jag menar att fast eller totalt är lika enkelt att förstå i dessa sammanhang
Det är ganska enkelt förklarat. Företaget ska ju för det första göra vinst, iaf se till att jobbet inte går i förlust. Företaget tar som sagt i överkant för att vara säkra (annars får företaget skriva reservationer till förbannelse och kunden drar öronen åt sig). Anbudet lämnas och kund godtar det, allt är klappat och klart. Arbetarna jobbar betydligt snabbare än vad beräknat (ofta beräknas tiden utefter ackordstidslistan och vad den visar att olika moment ska ta) och har gett företaget samt kanske sig själva lite extra pengar.Andy78 skrev:
Sen som tidigare nämnts så kan man ju som företagare jämka med kunden också om man tycker att det gick överdrivet bra men det är ju valfritt. Något som alltid görs (eller bör alltid göras) är att om vissa moment i projektet faller bort i jämförelse med anbudsförfrågan så faller också beräknad kostnad för detta bort innan fakturering.
Det finns ingen anledning att krångla till det. Nyckelorden är "fast" eller "löpande". Använder man dessa undanröjer man risken för missförstånd. Det finns inget skäl till att hitta på en annan skrivelse.Glufsglufs skrev:Om man använder sig av flera prissättningstyper i samma offert och/eller har samma formulär där man kan använda båda eller något av dem så är det ju ganska klart att man bör skriva fast pris för något som är oberoende av omständigheterna och sedan löpande kostnader om något är beroende av omständigheterna.
Har man en offert där man först förklarar vad som ingår i arbetet osv och sedan skriver totalt xxxx kr så vet man att det är den totala kostnaden för vad anbudsunderlaget beskrivit. Har man sedan som företagare oklarheter som inte kommer att upptäckas förrän arbetet är igång så som konditionen på infällda befintliga rör så skrivs detta med under rubriken reservationer samt vad det kostar kund per timme för dessa ev jobb samt för ev extrabeställningar.
Men gör man en egen offert där det ingår både en del i arbetet där man kommit överens om ett pris totalt och sedan en del där man inte kan sätta en fast summa pga omständigheter utan man har kommit överens om en timkostnad, då kan man inte skriva totalt utan måste då använda sig av fast och löpande (eller timpris på övriga arbeten, hur man nu vill formulera det hela.
Som jag då tyder ut efter vad TS förklarat så ser jag en offert lämnat på ett arbete med en totalsumma. Därtill i offerten kan man utläsa vad timkostnaden är för arbeten utanför anbudsunderlaget samt vad företaget har uppskattat i tid hela projektet kan ta som ren info.
Jag menar att fast eller totalt är lika enkelt att förstå i dessa sammanhang
"Totalt pris" istället för fast pris är som att prata om äpplen och bananer. Ett arbete levereras till fast pris eller på löpande räkning. I båda fallen har arbetet ett totalpris som i ett fall är väldefinerat vid arbetets start, i det andra fallet är det en uppskattning.
Om du själv har tagit för vana att skriva offerter utan att ange på vilken kommersiell bas arbetet levereras och istället göra som du beskriver ovan tycker du ska sluta med det. Det är en affärsrisk både för dig och din kund i och med att missförstånd kan uppstå.
Och ja, jag förstår vad du menar och beskriver men nej, det finns inget skäl till att inte nämna om arbetet utförs fast eller löpande.
Redigerat:
Så totalt betyder inte längre totalt alltså? Förklara gärna vad svårigheten med att förstå vad ordet totalt i sammanhanget betyder.
Jag har ännu inte sett en enda offert från något företag vilken bransch det än gäller förutom där man skriver på för någon typ av löpande abonnemang där man använt sig av formuleringen fast pris. Antingen totalt eller bara pris (för tjänsten) utefter anbudsunderlaget.
Frågan är om branscherna ska ändra sina formuleringar eller om de fåtal bland allmänheten som inte förstår ska lära sig att totalt betyder just totalt. (enligt SAOL så betyder det: "fullständig, hel, i sin helhet", mycket enkelt i mina ögon.
Att hantverksformuläret använder sig av just fast pris är ju pga att man på samma formulär har olika alternativ som kan användas ihop eller separeras.
Formuleringen bara för att det står i just det formuläret kan ju inte vara riktgivande för en hel bransch. Så totalpris/totalt (följt av summan) är inget hittepå.
Jag har ännu inte sett en enda offert från något företag vilken bransch det än gäller förutom där man skriver på för någon typ av löpande abonnemang där man använt sig av formuleringen fast pris. Antingen totalt eller bara pris (för tjänsten) utefter anbudsunderlaget.
Frågan är om branscherna ska ändra sina formuleringar eller om de fåtal bland allmänheten som inte förstår ska lära sig att totalt betyder just totalt. (enligt SAOL så betyder det: "fullständig, hel, i sin helhet", mycket enkelt i mina ögon.
Att hantverksformuläret använder sig av just fast pris är ju pga att man på samma formulär har olika alternativ som kan användas ihop eller separeras.
Formuleringen bara för att det står i just det formuläret kan ju inte vara riktgivande för en hel bransch. Så totalpris/totalt (följt av summan) är inget hittepå.
Men man kan ju inte blanda uppskattade priser med fastslagna priser i vilket fall som helst i samma anbud. Då är det ju inte offererat i sin helhet och vem accepterar detta anbud då?injonil skrev:
Däremot i det exempel som du påvisar, uppskattade materialpriser och uppskattad tid ger då en uppskattad slutsumma, inget kan ju vara fast pris utan man får ett uppskattat totalpris. Men som sagt, vad skulle detta vara för typ av anbud?
Oj vad du snurrar till det. En offert som tydligt talar om vad som ingår i arbetet och sedan påvisar en summa är grunden. Om det i samband med summan står bara pris så vet man att det är priset för tjänsten som beskrivs. Står det totalt så påvisar det priset för vad som beskrivs och står det fast så påvisar det priset för vad som beskrivs. Offerten är ett dokument med information om vad som ingår och ibland vad som reserveras emot. Denna skrivs under och har en summa skriven någonstans, var är problemet att förstå att det totala priset för tjänsten är det som påvisas i siffror och grundar sig i övrig text i offerten?
Det är just så TS offert är formulerad! Beräknad tid 20 arbetsdagar, total kostnad 137' varav arbetskostnad 91' med en timpenning på 590:- (vilket ger 154 timmar och 20x8 = 160 så det stämmer). Det är alltså uppskattade kostnader för arbete och material till ett totalt pris på 137'.Glufsglufs skrev:Men man kan ju inte blanda uppskattade priser med fastslagna priser i vilket fall som helst i samma anbud. Då är det ju inte offererat i sin helhet och vem accepterar detta anbud då?
Däremot i det exempel som du påvisar, uppskattade materialpriser och uppskattad tid ger då en uppskattad slutsumma, inget kan ju vara fast pris utan man får ett uppskattat totalpris. Men som sagt, vad skulle detta vara för typ av anbud?
Ok, då lever vi på olika planeter antagligen. En offert rörande mantidstjänster som inte definierar på vilken kommersiell grund arbetet levereras är bristfällig, så enkelt är det. Vad det totala priset är är egentligen en helt annan sak även om det påståendet blir lite svartvitt.Glufsglufs skrev:
Detta är grundkurs 1A i att skriva offerter så jag lägger ner här, vidare diskussion leder garanterat ingen vart.