50 906 läst ·
104 svar
51k läst
104 svar
Jobbet tog bara 1/3 av tiden i offerten, vad kan man göra?
Enligt KO finns det ingen regel på hur en offert ska vara utformad, detta kan du läsa i det du länkade till under rubriken "Kontakta fler hantverkare" (sid 4)
Man kan mycket väl skriva i en offert: bla bla bla arbetena ingår. Vi reserverar oss för bla bla bla. Fast pris för bla bla bla och bla bla bla samt bla bla bla. Totalpris XXXX kr. Och sedan en underskrift av företagets representant.
Sen har du missat en liten detalj till, detta som du påvisar (sid 17) är hantverkarformuläret och dess utformning, inte utformningen av en offert som ska godkännas (för att sedan möjligen appliceras på nämnda formulär). Så fortfarande, det finns inga regler för utformningen av en offert. Och vad jag sett i tråden så har TS godkänt en offert (vi ej än har sett utformningen på) och inte ett ord om annat påskrivet avtal.
Är du med nu då på varför jag tror TS missförstått?
Man kan mycket väl skriva i en offert: bla bla bla arbetena ingår. Vi reserverar oss för bla bla bla. Fast pris för bla bla bla och bla bla bla samt bla bla bla. Totalpris XXXX kr. Och sedan en underskrift av företagets representant.
Sen har du missat en liten detalj till, detta som du påvisar (sid 17) är hantverkarformuläret och dess utformning, inte utformningen av en offert som ska godkännas (för att sedan möjligen appliceras på nämnda formulär). Så fortfarande, det finns inga regler för utformningen av en offert. Och vad jag sett i tråden så har TS godkänt en offert (vi ej än har sett utformningen på) och inte ett ord om annat påskrivet avtal.
Är du med nu då på varför jag tror TS missförstått?
Redigerat:
Att det inte finns reglerat hur offerter ska se ut har inte med saken att göra.
Jag har inte misstokat formuläret. I exemplet är det solklart om det gäller fast pris eller löpande räkning. Är det inte solklart går lagstiftaren normalt sett efter den tolkning som gynnar konsumenten. Det finns mycket i TS beskrivning som tyder på att offerten inte är solkar. Finns offert men inget avtal lär offerten bli vägledande.
Jag har inte misstokat formuläret. I exemplet är det solklart om det gäller fast pris eller löpande räkning. Är det inte solklart går lagstiftaren normalt sett efter den tolkning som gynnar konsumenten. Det finns mycket i TS beskrivning som tyder på att offerten inte är solkar. Finns offert men inget avtal lär offerten bli vägledande.
Jo, det är väl klart det har med saken att göra då TS fått en offert som arbetet utgår ifrån och därmed debiteringen. Något övrigt avtal är det inget skrivet om. Det vi vet om offerten är att ett totalpris getts, att företaget påvisat uppskattad tid det ska ta samt vad en hantverkare kostar i timmen. Vanliga förfaranden man gör i en offert.
Dvs: Offert gällande xxxx-projektet.
I arbetet ingår bla bla bla
Vi reserverar oss för bla bla bla
Timtid övrigt för hantverkare xxx kr/h
Vi uppskattar att arbetet tar xx timmar
Totalpris xxxxx kr
Sen skrev jag inte att du misstolkat något, jag skrev att du missat en detalj och det är att formuläret du hänvisar till är hantverksformuläret och TS i det här fallet har en offert, en offert som fortfarande inte har något regelverk om hur det ska utformas. TS har ett totalpris plus div annan info och säkerligen en underskrift från företaget, TS har godkänt detta men som jag tror missförstår offerten genom att blanda ren info om uppskattad arbetstid, timkostnad för arbeten utöver vad som ingår i offerten och ett fast totalpris.
Exakt hur det ligger till vet vi inte förrän vi sett utformningen av offerten. Är det som jag tror så får TS bita i det sura äpplet att företaget var effektivare än beräknad arbetstid och att skrivet timpris gäller för extraarbeten. Visar det sig att jag har fel så kan vi ju bara gratulera TS till att ha möjlighet att inte behöva betala det som nämns som totalsumma.
Dvs: Offert gällande xxxx-projektet.
I arbetet ingår bla bla bla
Vi reserverar oss för bla bla bla
Timtid övrigt för hantverkare xxx kr/h
Vi uppskattar att arbetet tar xx timmar
Totalpris xxxxx kr
Sen skrev jag inte att du misstolkat något, jag skrev att du missat en detalj och det är att formuläret du hänvisar till är hantverksformuläret och TS i det här fallet har en offert, en offert som fortfarande inte har något regelverk om hur det ska utformas. TS har ett totalpris plus div annan info och säkerligen en underskrift från företaget, TS har godkänt detta men som jag tror missförstår offerten genom att blanda ren info om uppskattad arbetstid, timkostnad för arbeten utöver vad som ingår i offerten och ett fast totalpris.
Exakt hur det ligger till vet vi inte förrän vi sett utformningen av offerten. Är det som jag tror så får TS bita i det sura äpplet att företaget var effektivare än beräknad arbetstid och att skrivet timpris gäller för extraarbeten. Visar det sig att jag har fel så kan vi ju bara gratulera TS till att ha möjlighet att inte behöva betala det som nämns som totalsumma.
En offert som möts av en accept blir tillsammans ett avtal.
http://www.ekonomikonsulter.se/avtalslagen.asp
http://www.allt-om-avtal.se/avtalet/avtals-uppkomst/anbud-acceptmodellen/
Exemplen verkar röra företag mellan, men borde väl vara tillämpliga företag->privatperson också?
http://www.ekonomikonsulter.se/avtalslagen.asp
http://www.allt-om-avtal.se/avtalet/avtals-uppkomst/anbud-acceptmodellen/
Exemplen verkar röra företag mellan, men borde väl vara tillämpliga företag->privatperson också?
Det var bra texter, speciellt den undre och principen är ju densamma mellan företag och privatperson.
Privatperson gör en anbudsförfrågan, företaget räknar och lämnar offert där pris lämnas på för den modell som kan passa kund/företag i samförstånd, fast, löpande, tak osv.
Kunden accepterar anbudet och ska meddela detta till företaget.....det är väl här lagarna kliver in, dessa som man enkelt kan läsa och förstå i den länk injonil länkade till.
Sen om man accepterar anbudet/offerten som kund så kan man ju göra det på olika sätt, genom att skriva under utsänt anbud/offert, att applicera offerten till hantverksformuläret eller om man känner sig trygg med det hela acceptera muntligt, anbudet berättar ju vad som ska utföras efter kunds förfrågan.
I TS fall så har ju hela denna bit gjorts och då med att acceptera offerten så som den är skriven och som jag förstår det utan andra formulär. Det som kan ha hänt utan att vi vet innan vi sett offertens utformning är ju att företaget plitat ner ett pris och vad som ingår i det priset, en uppskattad tid för hur långt projektet kan ta att utföra samt ett fast pris för timmar som frångår det som avtalats genom acceptansen av offerten, men kanske varit utformat så att en lekman som inte är van vid anbudsförfarande missförstår de olika delarna och således blandar ihop offererat totalpris med uppskattad projekttid och timpenning för arbeten som avviker från offerten.
Jag har sett och skrivit mängder med offerter inom byggbranschen, dock mest till/från företag men kan mycket väl förstå att det kan vara lätt för en lekman att missförstå de olika delarnas betydelse, samanhang och vad som inte ska kombineras med varandra.
Privatperson gör en anbudsförfrågan, företaget räknar och lämnar offert där pris lämnas på för den modell som kan passa kund/företag i samförstånd, fast, löpande, tak osv.
Kunden accepterar anbudet och ska meddela detta till företaget.....det är väl här lagarna kliver in, dessa som man enkelt kan läsa och förstå i den länk injonil länkade till.
Sen om man accepterar anbudet/offerten som kund så kan man ju göra det på olika sätt, genom att skriva under utsänt anbud/offert, att applicera offerten till hantverksformuläret eller om man känner sig trygg med det hela acceptera muntligt, anbudet berättar ju vad som ska utföras efter kunds förfrågan.
I TS fall så har ju hela denna bit gjorts och då med att acceptera offerten så som den är skriven och som jag förstår det utan andra formulär. Det som kan ha hänt utan att vi vet innan vi sett offertens utformning är ju att företaget plitat ner ett pris och vad som ingår i det priset, en uppskattad tid för hur långt projektet kan ta att utföra samt ett fast pris för timmar som frångår det som avtalats genom acceptansen av offerten, men kanske varit utformat så att en lekman som inte är van vid anbudsförfarande missförstår de olika delarna och således blandar ihop offererat totalpris med uppskattad projekttid och timpenning för arbeten som avviker från offerten.
Jag har sett och skrivit mängder med offerter inom byggbranschen, dock mest till/från företag men kan mycket väl förstå att det kan vara lätt för en lekman att missförstå de olika delarnas betydelse, samanhang och vad som inte ska kombineras med varandra.
Det finns ju lite regler som styr hur avtalstexter ska tolkas.
Ordningen på paragrafer styr lite hur det ska tolkas, jag kan inte detta men vill minnas att det som står först är huvudkrav och det som kommer sedan är undantag, och sånt ...
Ska man hålla på och författa anbud/offerter så är det nog bra om man kan lite sådan formalia. Ska man ge en accept på en offert är det ju också givetvis bra, men kanske lite för mycket begärt för en privatperson.
Undrar om det är något som lärs ut i skolan?
edit:
Här finns det lite mer om offerter ...
http://www.drivhuset.se/sites/default/files/page/pdf_files/offerter_och_anbud_-13_ud.pdf
Ordningen på paragrafer styr lite hur det ska tolkas, jag kan inte detta men vill minnas att det som står först är huvudkrav och det som kommer sedan är undantag, och sånt ...
Ska man hålla på och författa anbud/offerter så är det nog bra om man kan lite sådan formalia. Ska man ge en accept på en offert är det ju också givetvis bra, men kanske lite för mycket begärt för en privatperson.
Undrar om det är något som lärs ut i skolan?
edit:
Här finns det lite mer om offerter ...
http://www.drivhuset.se/sites/default/files/page/pdf_files/offerter_och_anbud_-13_ud.pdf
Redigerat:
Glufsglufs, om timmarna dragit iväg och arbetet tagit längre tid, då hade du sagt att offerten bara var en uppskattning av tid och kostnader och att TS självklart skulle betala för den tid som är nedlagd. Det finns inget i offerten som tydligt säger att det handlar om fast pris och därmed skulle TS vinna en rättstvist. Så funkar det när företagare inte är tydliga med vad som gäller mot en konsument; tolkning görs till konsumentens favör.
Nja Mikael, jag är tveksam på att det lärs ut något speciellt om företagande på skolan då 95% säkert kommer förbli anställda hela arbetslivet av elektrikerna.
En väl skriven offert innehåller ju precis som du säger, vad som ingår i offerten, vad man byggt offerten på (dvs kundens förfrågningsunderlag), totalpris, ev separerade fasta priser för möjliga tillval (om sådant diskuterats vid anbudsförfrågan och kan komma på tal), ev reservationer och kostnad per timme för ev avvikelser från vad offerten bygger på.
Det finns inget som reglerar hur man utformar detta anbud/offert, bara att vissa saker ska vara med som tex det pris som kund ska betala för den tjänst offerten är lämnad på utefter kundens underlag och vad det kan kosta för ev extra timmar.
Du som kund kan ju tjäna bra på en slarvigt skriven offert, en som bara påvisar vad som ska göras och vad det kommer att kosta, skulle det sedan dra ut på tiden och inget är skrivet om avvikelser/reservationer osv så har ju firman gjort bort sig och har därmed bevisansvaret för att påvisa att det var helt oförutsagda problem....vanlig miss bland nystartade skuttar.
I slutändan handlar det ju om oftast (i synnerhet vid en elrenovering) lite ge och ta från både kund och företag.
En väl skriven offert innehåller ju precis som du säger, vad som ingår i offerten, vad man byggt offerten på (dvs kundens förfrågningsunderlag), totalpris, ev separerade fasta priser för möjliga tillval (om sådant diskuterats vid anbudsförfrågan och kan komma på tal), ev reservationer och kostnad per timme för ev avvikelser från vad offerten bygger på.
Det finns inget som reglerar hur man utformar detta anbud/offert, bara att vissa saker ska vara med som tex det pris som kund ska betala för den tjänst offerten är lämnad på utefter kundens underlag och vad det kan kosta för ev extra timmar.
Du som kund kan ju tjäna bra på en slarvigt skriven offert, en som bara påvisar vad som ska göras och vad det kommer att kosta, skulle det sedan dra ut på tiden och inget är skrivet om avvikelser/reservationer osv så har ju firman gjort bort sig och har därmed bevisansvaret för att påvisa att det var helt oförutsagda problem....vanlig miss bland nystartade skuttar.
I slutändan handlar det ju om oftast (i synnerhet vid en elrenovering) lite ge och ta från både kund och företag.
Nu måste jag bestämt kräva att du börjar läsa vad som skrivs, hur många gånger har jag inte nu påtalat att:injonil skrev:Glufsglufs, om timmarna dragit iväg och arbetet tagit längre tid, då hade du sagt att offerten bara var en uppskattning av tid och kostnader och att TS självklart skulle betala för den tid som är nedlagd. Det finns inget i offerten som tydligt säger att det handlar om fast pris och därmed skulle TS vinna en rättstvist. Så funkar det när företagare inte är tydliga med vad som gäller mot en konsument; tolkning görs till konsumentens favör.
1. Vi har inte sett utformningen på offerten.
2. Offerten enligt TS påvisar ett totalpris för arbetet...PUNKT!
3. Offerten påvisar ETT PRIS för arbetet, ETT PRIS för mantimmar och EN UPPSKATTNING av tidsåtgång i projektet.
4. Offerten/anbudet är lagt och accepterat av TS. Företaget gjorde jobbet snabbare än uppskattad tid (vilket kunder brukar gilla).
5. Det finns inget som påvisar att nämnda timpris ska appliceras på nämnda timmar firman varit i arbete.
Jag har sett (och för den delen skrivit) så pass många offerter att jag enkelt efter TS resonemang (då jag inte sett offertens utformning) direkt tänker att TS har missförstått infon i offerten. Jag kan sätta en peng på att om vi ser offerten så är det solklart att TS fått en offert/anbud som påvisar ett slutligt totalpris grundat på det underlag firman fått och ev reservationer. Vi kan säkert solklart se att företaget uppskattat projektets längd (vilket de arbetare snabbare än). Slutligen kan man säkert solklart utläsa att den nämnda timkostnaden påvisar vad det kostar per timme för avvikande arbeten och extrabeställningar (inte att det är löpande jobb).
Skulle jag ha fel (vilket jag inte tror efter TS inlägg) så är jag den förste att gratta för möjligheten att kunna komma undan billigare.
I detta fall behövs inte mycket till tolkning, antingen är det som jag skriver eller inte...det finns inget utrymme där emellan.
Det är som sagts tidigare meningslöst att spekulera ytterligare av den enkla anledningen att vi inte ha all information som krävs för att avgöra vad som offererats.
Ett arbete utförs till fast pris, löpande räkning eller en kombination av de båda. Man kan ju fråga sig hur jäkla svårt det kan vara att skriva en offert där ifrågavarande upplägg framgår tydligt. Eller, man behöver inte fråga sig detta för svaret är att det är fruktansvärt enkelt och klarar man inte det borde man ta en kurs i grundläggande affärsmannaskap.
Ett arbete utförs till fast pris, löpande räkning eller en kombination av de båda. Man kan ju fråga sig hur jäkla svårt det kan vara att skriva en offert där ifrågavarande upplägg framgår tydligt. Eller, man behöver inte fråga sig detta för svaret är att det är fruktansvärt enkelt och klarar man inte det borde man ta en kurs i grundläggande affärsmannaskap.
Min erfarenhet är inte att det är svårt att skriva, svårigheten ligger oftast i att lekman ska förstå. Vissa företag skriver väldigt enkelt och tydligt, ungefär som jag gav exempel på tidigare och så som det ser ut i hantverksformuläret. Andra skriver mer formellt och drar in på tok för mycket info (fast de tror att det gör det i all vänlighet för att göra sig tydligare) och där blir det mest krångel för lekman att förstå fullt ut vad som ingår, vad man reserverar sig för, vad man utgår från för grundförutsättningar utöver anbudsförfrågan osv.
Och sen har vi varianten som jag påstår att TS troligen råkat ut för, en offert som för mig är hur tydlig som helst som delar upp totalpris, uppskattad tid för projektet och timkostnad för avvikande arbete men är utformad så att lekmannaögon (som också självklart vill komma billigare undan om det går) missuppfattat och blandar alla dessa delar genom att bortse från det offererade totala priset och därmed räkna på ungefärligt jobbade timmar i kombination med den separerade timkostnaden. TS är inte den förste att tolka på det viset och säkert inte den siste heller.
Sen håller jag med dig, man bör få se offerten för att bedöma till 100%.
Och sen har vi varianten som jag påstår att TS troligen råkat ut för, en offert som för mig är hur tydlig som helst som delar upp totalpris, uppskattad tid för projektet och timkostnad för avvikande arbete men är utformad så att lekmannaögon (som också självklart vill komma billigare undan om det går) missuppfattat och blandar alla dessa delar genom att bortse från det offererade totala priset och därmed räkna på ungefärligt jobbade timmar i kombination med den separerade timkostnaden. TS är inte den förste att tolka på det viset och säkert inte den siste heller.
Men oavsett lagar.
Finns det ingen heder och yrkesstolthet längre?
Att tex i en offert beräkna 20 timmar och ett pris, men när arbetet visade sig ta 10 (kankse pga kund valde enklare lösning, annat kakel etc) bara ta betalt för 10h trots att det beräknades 20?
Finns det ingen heder och yrkesstolthet längre?
Att tex i en offert beräkna 20 timmar och ett pris, men när arbetet visade sig ta 10 (kankse pga kund valde enklare lösning, annat kakel etc) bara ta betalt för 10h trots att det beräknades 20?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vad händer när det beräknades 10h men tar 20h då får firman ta förlusten då kan väl firman ta vinsten när det gå bra eller?Andy78 skrev:
Men jobbar man som hantverkare i huvudsak mot lekmän och klarar av att skriva offerter utan svårighet men har problemet att kunderna inte förstår offerterna så finns det väl två enkla vägar att gå. Antingen tar man extern hjälp av någon för att skriva enkla eller begripliga offerter eller så använder man sig av färdiga mallar exempelvis hantverkarformuläret för att undvika missförstånd.Glufsglufs skrev:
Hantverkarformuläret använder begreppen fast pris och löpande räkning vilket är det enda sättet att vara tydlig. Det är entydigt och enkelt att förstå. Totalpris är inte lämpligt för att beskriva en fast del av ett pris utan just för att tala om vad hela arbetet kostar. Ttalpriset kan då vara fast eller en uppskattning beroende på vilken leveransmodell som används.Glufsglufs skrev:Min erfarenhet är inte att det är svårt att skriva, svårigheten ligger oftast i att lekman ska förstå. Vissa företag skriver väldigt enkelt och tydligt, ungefär som jag gav exempel på tidigare och så som det ser ut i hantverksformuläret. Andra skriver mer formellt och drar in på tok för mycket info (fast de tror att det gör det i all vänlighet för att göra sig tydligare) och där blir det mest krångel för lekman att förstå fullt ut vad som ingår, vad man reserverar sig för, vad man utgår från för grundförutsättningar utöver anbudsförfrågan osv.