smurfen72 skrev:
Man kan ju undra vad som skrivits här om jobbet tagit dubbelt så lång tid mot vad som beräknats i offerten och hantverkaren ville ha extra betalt.
Det behöver du inte fundera på. Det har ThomasX redan beskrivit. Ledtråd: 10%.

Men när är priset fast? En jag talade med som är bra på avtal sade att det måste stå "fast pris" uttryckligen i avtalet. Står det inte det är priset inte fast. I vårt avtal står det "Totalt pris" med beräknad byggtid om 20 arbetsdagar. Det är skrämmande att vi hade tidsberäkningar i samma storleksordning i alla våra 4 offerter när hantverkarna mycket väl vet att 50-70 timmar är en normal byggtid för ett mindre duschrum. I offerter tripplas det vilket är mycket mer än att ta lite höjd för eventuella komplikationer. Vilken byggare skickar en offert på 60 timmar när kollegerna drar i med 155 i sina? Rådet att ta in fler offerter är verkningslöst och timpriserna i offerterna tripplas på detta sätt. Det blir billigare att ta in en snickare som tar 1500 i timmen på löpande räkning om man kan hålla koll på byggtiden än hans kollegor som tar 590 kr/timme men tripplar byggtiden istället.

När jag lämnar offert med fast pris så är det 3 delar:
X kr i arbetskostnad
Y kr i materialkostnad
Z kr i resor

Tilläggsarbeten debiteras med x kr/timme samt material + 12%
Mer än 6 timmars tilläggsarbete så tillkommer reseersättning med z kr.
Inte mer, inte mindre.

Man måste då vara tydlig med vad som ingår i priset och vad som kan bli tilläggsarbete.

Om jobbet tar 1 dag eller 1 vecka är oväsentligt.
Naturligtvis får kunden en ungefärlig tidsuppskattning men gör klart för denna att det är grovt räknat.

Tyvärr stöter man då och då på folk som blir arga och ska pruta för att det enligt dom gått fort men det är sällan, oftast stämmer tidsuppskattningarna ganska hyffsat och så länge man kommunicerar under byggtiden brukar det mesta lösa sig.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ljo002 skrev:
Men när är priset fast? En jag talade med som är bra på avtal sade att det måste stå "fast pris" uttryckligen i avtalet. Står det inte det är priset inte fast. I vårt avtal står det "Totalt pris" med beräknad byggtid om 20 arbetsdagar. Det är skrämmande att vi hade tidsberäkningar i samma storleksordning i alla våra 4 offerter när hantverkarna mycket väl vet att 50-70 timmar är en normal byggtid för ett mindre duschrum. I offerter tripplas det vilket är mycket mer än att ta lite höjd för eventuella komplikationer. Vilken byggare skickar en offert på 60 timmar när kollegerna drar i med 155 i sina? Rådet att ta in fler offerter är verkningslöst och timpriserna i offerterna tripplas på detta sätt. Det blir billigare att ta in en snickare som tar 1500 i timmen på löpande räkning om man kan hålla koll på byggtiden än hans kollegor som tar 590 kr/timme men tripplar byggtiden istället.
Av det du visat hittills om innehållet finns det inget som tyder på att detta är fast pris. Du får nog lägga upp avtalet i sin helhet för att komma längre med detta.

Hm...

Själv gör jag så här i mina offerter:

Fast pris, då ger jag bara kunden en totalsumma. Inga indikationer på hur många timmar/dagar det kommer ta.

Löpande räkning med uppskattat tak pris, då spekulerar jag i hur länge arbetet kan ta, tex 20 tim a´500kr.
Tar det bara 19 tim, då fakturerar jag det.

Frågan är vad de menar med byggtid om 20 arbetsdagar. Kan vara så att de lite otydligt menar att det kommer vara stökigt hemma hos dig i 20 dagar, inte att de är där och jobbar 7-16 varje dag.

Fast pris blir alltid dyrare iaf i 99,9% av fallen.
Fast pris är det bästa för mig som hantverkare för då kan jag jobba, istället för att känna mig övervakad.
Tror inte många skulle vilja jobba framför en kamera, oavsett om man är seriös eller inte.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Fast pris blir alltid dyrare iaf i 99,9% av fallen.
Ja, för hantverkaren innan jobbet startar är det säkert så i 100% av fallen.
För kunden när jobbet är klart är jag långt ifrån övertygad om att utfallet är detsamma eller ens nära 99,9%
Det är ju inte bara TS i denna tråden som upplever att rapporterade timmar är långt fler än vad som faktiskt arbetats, fast pris eller inte.

thomasx skrev:
Ja, för hantverkaren innan jobbet startar är det säkert så i 100% av fallen.
För kunden när jobbet är klart är jag långt ifrån övertygad om att utfallet är detsamma eller ens nära 99,9%
Det är ju inte bara TS i denna tråden som upplever att rapporterade timmar är långt fler än vad som faktiskt arbetats, fast pris eller inte.
Jag talar bara för mig själv, hur andra räknar och resonerarar är upp till dem...

Kan tänkas att jag missat något matnyttigt i kommentarerna då jag snabbläste men nog är det väl som så att en offert lämnas antingen på totalpriset (fast pris med ev reservationer) eller på timpris (löpande).
I det fallet "beräknade" timmar står med och dess betydelse i sammanhanget beror ju helt på om offerten är för ett fast pris eller för löpande timersättning.
Har man fått ett fast pris och godkänt denna offert så spelar det ju ingen roll, beräknad tid är bara en ren info. Har man pris för löpande så har man genom att ta med uppskattad tid satt ett "tak" som företagare på hur lång tid det ska ta och vad man kommer att ungefärligen maxa i pris när arbetet är klart.
Vid godkännande av en offert som påvisar ett totalpris och med ev reservationer för ev tillkommande arbete som ligger utanför det som ingår i offerten så har man ett pris att betala + det ev extra, det spelar ingen roll om arbetet enligt offerten tog 10 timmar eller 100 timmar, man har gått med på priset och att betala X antal kronor för extraarbeten som ligger utanför offerten (reservationer, extrabeställningar osv).
Har man däremot en offert på löpande plus en uppskattad tidsangivelse så ska man inte betala för något extra om detta jobb ryms i den uppskattade tiden (förutom ev fördyrande material då). Om det däremot görs extrabeställningar så kan ju företaget under projektets gång tro att det kommer att öka den uppskattade tiden och därmed fördröja eller påkalla extra arbetskraft så att tidsplanen hålls. Detta ska ju så klart förklaras för kunden direkt då det ev "problemet" uppstår.

Jag kan inte tolka det hela på annat vis än att TS godkänt en offert med totalpris där info getts om hur företaget uppskattar tidsaspekten på projektet, priset är vad priset är, sen kan man ju som företagare ändå vara hygglig och inte ta betalt för timmar som ev extrabeställningar/avvikelser medför om det ryms inom den uppskattade tidsramen men det är som sagt upp till företagaren.

Sen såg jag att det nämndes något om karteller och liknande. Detta är inte troligt då man som företagare vid lämnande av offert på fast summa måste ge lite spelrum för ev saker som kan fördröja, sådant som man inte kan avsäga sig genom reservationer (om man inte som kund vill ha 3 st A-4 med reservationer uppradade). Går jobbet bra så tjänar företagaren på det, går det dåligt som tex att det är slöa hantverkare så tjänar kunden på det.
Så att "utrymme" räknas in är mer eller mindre så det går till, hos alla, i de flesta branscher.

Då tycker jag att du ska läsa tråden lite noggrannare!

Varför.....har du sett kontraktets/offertens utförande mer än hörsägen från TS? Jag tror på ett klassiskt missförstånd mellan kund och utförare där det kommer att visa sig att offerten/kontraktet påvisar en offert med fast pris/totalpris, info "för vänlighetens skull" på projekttiden samt reservationer för tillkommande arbeten.

Detta är det enda jag har kunnat utläsa från vad TS skriver.

En offert med "totalpris" visar totalpris, sen brukar man i offerter speca timkostnaden så kund vet vad det kostar per timme för ev avikelser/extraarbeten samt att företaget nu också lagt till vad de uppskattar att det ska ta i tid. Jag tyder det som i stycket ovan och vidhåller tills jag ser offerten/kontraktet att TS missförstått det hela och blandar ihop den info denne fått från företaget. Företaget har ju i det fallet gjort en lite onödig miss att inte tydligt separera uppskattad tid med timkostnad för extraarbeten och totalpriset för projektet. En klassiker helt enkelt, fast nu företaget gav info av god vilja.

Jag kan ha fel men tolkar det inte så innan jag sett offerten/kontraktets utförande.

Redigerat:
Det finns inget i TS beskrivning av offerten som tyder på att det skulle handla om fast pris, så varför spekulera om att det i själva verket skulle vara en korrekt utformad offert för fast pris?

Det finns mycket som tyder på det, faktiskt allt när man vidare läser TS texter/tolkningar, i just detta fall formuleras det som totalpris.

Har du belägg för att formuleringen "totalt pris" juridiskt är att betrakta som fast pris?

Exakt hur juridiken är utformad vet jag ej men TOTALT betyder det totala, dvs allt (med undantag för ev reservationer). Men om jag ska tolka det hela efter alla offerter jag själv skrivit samt mottagit så skulle jag anse att om det står FAST så är det samma sak som total men för en löpande återkommande del. TAK är vad man max kommer att uppnå och LÖPANDE är rullande timmar. Däremot är jag mer tveksam om det finns ett juridiskt belägg för att det måste stå fast pris på offerten då det inte finns några regler om hur en offert ska vara utformad (vilket ger fler upphov till missförstånd som jag tror gäller detta fall).
En offert är inget kontrakt/avtal i den bemärkelsen utan ett komplement som bör förklara vad som kommer att utföras och till vilket pris. Sen hur man godkänner detta underlag till arbetet, genom underskrift på offerten, muntligt eller annan typ av avtalshandling bestämmer ju då kund och företag. Offerten däremot är ju då underlaget för det överenskomna, hur det än är utfört, med vilken info och/eller bilagor som finns.
Företagets representant har ju skrivit under offerten så de kan ju inte komma undan det de själva har lämnat.
Sen om kund inte förstår all info i offerten är ju en helt annan sak.

Sen i övrigt, FAST pris används väl bara som uttryck när man skriver på avtal som tex mobilabbonemang och liknande, dvs ett FAST pris per månad löpande. De kan ju inte skriva totalpris då de inte vet vad den löpande kostnaden för telefonerandet går på medans man för en bestämd tjänst som ska utföras med ett färdigt mål har kostnader i både begränsad arbetstid och begränsat med material och man får då fram ett totalpris för projektet.

Skulle TS däremot vilja ha hantverkaren löpande som fastighetsskötare eller liknande under ett år så lämnar troligen företaget ett FAST pris som ska betalas per månad för en förutbestämd tjänst och sedan tillkommer ju extra arbeten som inte ingår i det överenskomna som innefattas av det fasta priset. Man kan inte förutsäga ett totalpris alltså, men förbinder sig för ett återkommande fast pris.

Är du med på hur jag tänker och tror med största sannolikhet att TS missuppfattat offerten genom att blanda ihop totalpriset med övrig info gällande projektet?

Se t ex Konsumentverkets broschyr om avtal med hantverkare: http://www.omboende.se/Global/Bygga/Dokument/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf

På sid 17 finns förslag på avtalstexter om pris. Mycket tydligt, kan ej missförstås eller missuppfattas.

Om inte avtalet eller offerten är så tydligt utformad att det omöjligen kan tolkas som att handlar om fast pris skulle jag säga hantverkaren juridiskt har en mycket lång uppförsbacke framför sig.

Svensk lagstiftning ställer höga krav på företag i sin kommunikation med konsumenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.