4 495 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Jobbar min värmepump för mycket?
Bygget blev klart i slutet av juni så jag har ingenting att jämföra med på så sätt.A Arnodt skrev:AMR74,
Hur mycket elenergi drog värmepumpsanläggningen förra året då, har du jämfört?
Är det plötsligt nu den börjar dra mer elenergi?
Alltså en byggfirma som installerat luftvattenvärmepumpen, och inte en VVS-firma som har erfarenhet av sådana anläggningar. Har verkligen en byggfirma tillåtelse av NIBE att installera deras värmepumpar, brukar de inte kräva erfarenhet och kunskap?
Det där var en diskussionspunkt under slutbesiktningen och tydligen behövs det inte någon särskild behörighet.
En liten uppdatering:
När jag kom till huset var det rätt kallt trots att jag drog upp ”börtemperaturen”.
(Första natten gick det ned till 16,5°.)
Dagen efter ringde jag till en auktoriserad Nibe-installatör och då de inte kunde komma förrän den 30:e november, fick jag tipset att byta värmekurva. Jag bytte från kurva 3 till 4 och det hjälpte, trots att det ofta kändes svalare än vad termometrarna visade.
Innan jag hade lämnat huset i somras, hade jag alltså varit i telefonkö med Nibe i 50 minuter för att under ett väldigt kort samtal få det bekräftat att börvärdet är det som styr och kurvan inte spelar någon roll.
Ja, det stämde ju inte.
Under besöket berättade teknikern för min syster att värmekurva 3 används för helt moderna, nybyggda hus som är väldigt välisolerade. Han ställde in värmekurva 5 för mitt hus (i Stockholm) och ansåg att börtemperatur via sensorn är meningslöst.
Jag har nu aktiverat koden för 3 månaders fjärrstyrning, så får vi se hur det går.
(Ändrade just vattenbehovet till ”litet” tills min dotter åker dit.)
När jag kom till huset var det rätt kallt trots att jag drog upp ”börtemperaturen”.
(Första natten gick det ned till 16,5°.)
Dagen efter ringde jag till en auktoriserad Nibe-installatör och då de inte kunde komma förrän den 30:e november, fick jag tipset att byta värmekurva. Jag bytte från kurva 3 till 4 och det hjälpte, trots att det ofta kändes svalare än vad termometrarna visade.
Innan jag hade lämnat huset i somras, hade jag alltså varit i telefonkö med Nibe i 50 minuter för att under ett väldigt kort samtal få det bekräftat att börvärdet är det som styr och kurvan inte spelar någon roll.
Ja, det stämde ju inte.
Under besöket berättade teknikern för min syster att värmekurva 3 används för helt moderna, nybyggda hus som är väldigt välisolerade. Han ställde in värmekurva 5 för mitt hus (i Stockholm) och ansåg att börtemperatur via sensorn är meningslöst.
Jag har nu aktiverat koden för 3 månaders fjärrstyrning, så får vi se hur det går.
(Ändrade just vattenbehovet till ”litet” tills min dotter åker dit.)
Värmekurvan är det som spelar störst roll på vad temperaturen blir i huset, kombinerat med förskjutningen på värmekurvan.
Det innegivaren gör är bara en liten justering på börvärdet, men ligger den faktiska temperaturen i huset helt fel från den önskade måste du ändra kurva och eller förskjutningen.
Det innegivaren gör är bara en liten justering på börvärdet, men ligger den faktiska temperaturen i huset helt fel från den önskade måste du ändra kurva och eller förskjutningen.
Hur vet man när kurvan inte duger längre?S Spopas skrev:Värmekurvan är det som spelar störst roll på vad temperaturen blir i huset, kombinerat med förskjutningen på värmekurvan.
Värmekurva 5 på -2 verkar ge en bra varm inomhustemperatur.
(Det har även funkat med -3 nu över helgen.)
Jag tänkte testa att dra ned den kurvan till -5 eller något sådant (och Borta-läge medan vi inte är där).
Då jag känner mig osäker på om Semester-läget går att justera via appen, vågar jag inte testa det i nuläget.)
Är det normalt att produktionen är mycket högre än konsumtionen?
Slösas det kWh / pengar genom det?
Vad visar grafen i Prio-tabben egentligen?
- Kan man lita på att eltillsatsen inte slår till?
Jag har driftläge "Auto" och det här är autolägesinställningen.
(Jag vågade inte be min dotter att ändra något.)
Att värma upp till 25° känns onödigt, men vad vet jag.
Betyder "Stopp av tillsats" att den är inställd att vara aktiv om temperaturen i huset (BT50 via sensorn) är under 5°?
Eller handlar det om utomhustemperaturen?
Det känns väldigt enkelt med gaspanna och radiatortermostater som vi har här hemma! 😄
Jag blir knäpp av det här. 🫨
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Betyder "Stopp av tillsats" att den är inställd att vara aktiv om temperaturen i huset (BT50 via sensorn) är under 5°?
Det känns väldigt enkelt med gaspanna och radiatortermostater som vi har här hemma! 😄
Konsumtion är ett annat namn för 'elförbrukning' - du har ju konsumerat elström, precis som att konsumera ved eller brännolja med en panna.
produktion är mängden varmvatten som har producerats av insatt konsumtion - är det ved eller olja så är det lite mindre än energimängden i ved/brännolja för att pannan inte har 100% verkningsgrad och en del av värmen försvinner ut i skorstenen, medans är det elvärmt är det nära 1:1
I ditt fall har du fått 5 ggr mer värmemängd räknat i kWh (produktion) gentemot insatt energi (konsumtion) också räknat i kWh.
Det är inte några siffror du behöver vara ledsen över (tom. att de är riktigt bra) då om du hade eluppvärmt så hade konsumtionen varit 5 ggr högre för samma värmemängd ut och följdaktligen minst lika mycket större elräkning - kanske mer med effektavgifter och annat.
produktion är mängden varmvatten som har producerats av insatt konsumtion - är det ved eller olja så är det lite mindre än energimängden i ved/brännolja för att pannan inte har 100% verkningsgrad och en del av värmen försvinner ut i skorstenen, medans är det elvärmt är det nära 1:1
I ditt fall har du fått 5 ggr mer värmemängd räknat i kWh (produktion) gentemot insatt energi (konsumtion) också räknat i kWh.
Det är inte några siffror du behöver vara ledsen över (tom. att de är riktigt bra) då om du hade eluppvärmt så hade konsumtionen varit 5 ggr högre för samma värmemängd ut och följdaktligen minst lika mycket större elräkning - kanske mer med effektavgifter och annat.
När det är för varmt eller för kallt inne, och det är uppvärmningssäsong, vet man om kurvan duger eller inte...A AMR74 skrev:Hur vet man när kurvan inte duger längre?
Jag tänkte testa att dra ned den kurvan till -5 eller något sådant (och Borta-läge medan vi inte är där).
Då jag känner mig osäker på om Semester-läget går att justera via appen, vågar jag inte testa det i nuläget.)
Aha!X xxargs skrev:Konsumtion är ett annat namn för 'elförbrukning' - du har ju konsumerat elström, precis som att konsumera ved eller brännolja med en panna.
Jag tänkte åt andra hållet (producerad oanvänd energi).
Hur du förklarade det låter det ju som att jag borde kunna sluta nojja om att pannan / pumpen inte skulle vara rätt inställda och att systemet skulle förbruka för mycket el. 😄
Tack för det! 🙏
Bara att prova dra ner det till du hittar rätt temperatur för dig. Ibland måste även kurvan ändras, men det kräver lite tid för att testa sig fram.A AMR74 skrev:Hur vet man när kurvan inte duger längre?
Angående producerad och konsumerad energi är den konsumerade bara teoretiskt framräknat av maskinen, så ta den siffran med en nypa salt. Producerad energi mäts via flödesmätare så den är hyffsat korrekt iaf.
Min värmepump slutar värma vid 16grader. Det är alltså genomsnittstempersturen ute under filtrerings tiden, du har inställt 24h.A AMR74 skrev:Är det normalt att produktionen är mycket högre än konsumtionen?
[bild]
[bild] [bild]
[bild]
Elpatronen är blockerad och kommer inte användas om det är varmare än 5 grader ute. Denna bör du inte ändra på, för blockerar du elpatronen till minusgrader finns det en risk att värmepumpen inte kan avfrosta, dvs ingen värme kommer skickas ut i huset alls och din värmepump kan frysa sönder
Tack. Vad bra att veta att det handlar om utomhustemperaturen. 👍S Spopas skrev:Min värmepump slutar värma vid 16grader. Det är alltså genomsnittstempersturen ute under filtrerings tiden, du har inställt 24h.
Elpatronen är blockerad och kommer inte användas om det är varmare än 5 grader ute. Denna bör du inte ändra på, för blockerar du elpatronen till minusgrader finns det en risk att värmepumpen inte kan avfrosta, dvs ingen värme kommer skickas ut i huset alls och din värmepump kan frysa sönder
Så du tycker att jag kan dra ned temperaturen för värmepumpen?
Vilken filtreringstid tycker du är bäst att ha?
Det är olika från hus till hus vad som fungerar bäst.A AMR74 skrev:
Ett hus med mycket termisk massa, tex timmer/sten hus eller gjutenplatta med golvvärme, kan man ofta ha längre filtreringstid än äldre hus som är sämre isolerade. Är filtreringstiden för lång kanske huset hinner kylas ner när ute temperaturen sjunker ner på 10° på hösten, men pga att att dagarna är varma så är genomsnittstempen fortfarande för hög, dvs ingen värme kommer skickas ut.
Ställ det på fabriksinställningen (som jag tror är 16° och 24h) och se till att hitta rätt värmekurva innan du börjar fundera på detta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden