Hej,

Jag har en Nibe VVM S320 för vattenbaserad golvvärme i mitt fritidshus. Den installerades av byggfirman som renoverade huset.
Jag har ställt börvärdet på 18° men det är fortfarande ofta varmare än så i huset. (I somras var det väldigt varmt!)
Jag trodde att allt var okej, tills min syster och jag jämförde vår elförbrukning och hennes är lägre - trots att hon har en stor villa och elbil!

Förutom värmepumpen är det bara kyl, frys, avfuktare, internetmodem, (Plejd) och utebelysning som är igång.

Jag vet inte vad det är man ska titta på för att få klarhet i om värmepumpen överproducerar, så här är några olika bilder för september…

När jag åker därifrån igen tänker jag väl testa ”borta”-läget (och Nibes 3 månaders gratis fjärrstyrning).

• Skärmbild av Nibe VVM S320 värmepumpens kontrollpanel med temperaturdata för framledning och returledning, inklusive grafer för september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar temperaturdata för BT50 i september; temperaturen ligger ofta över 18°C med flera toppar runt 28°C.
    Skapa konto
  • Graf som visar total drifttid för kompressorn i en Nibe värmepump under september 2024.
    Skapa konto
  • Graf över total drifttid för tillsatsvärme i timmar, september 2024. Konstant lågt värde med en plötslig ökning mot slutet av månaden.
    Skapa konto
  • Graf över varmvattenladdningstemperatur (BT6) i september 2024, med fluktuerande temperaturer mellan 39°C och 57°C.
    Skapa konto
  • Graf över framledningstemperatur i september för Nibe VVM S320, visar betydande fluktuationer runt 18°C, med toppar upp till 70°C.
    Skapa konto
  • Graf över framledningstemperatur (BT2) i september, visar variationer från 20°C till över 36°C.
    Skapa konto
A AMR74 skrev:
Hej,

Jag har en Nibe VVM S320 för vattenbaserad golvvärme i mitt fritidshus. Den installerades av byggfirman som renoverade huset.
Jag har ställt börvärdet på 18° men det är fortfarande ofta varmare än så i huset. (I somras var det väldigt varmt!)
Jag trodde att allt var okej, tills min syster och jag jämförde vår elförbrukning och hennes är lägre - trots att hon har en stor villa och elbil!

Förutom värmepumpen är det bara kyl, frys, avfuktare, internetmodem, (Plejd) och utebelysning som är igång.

Jag vet inte vad det är man ska titta på för att få klarhet i om värmepumpen överproducerar, så här är några olika bilder för september…

När jag åker därifrån igen tänker jag väl testa ”borta”-läget (och Nibes 3 månaders gratis fjärrstyrning).
Vad har du för värmepump ?

• Haha
PurreP
  • Laddar…
I min lilla värld, om du inte har en utedel, så har du en elpanna just nu...
Men jag jobbar inte med värme

• Gilla
Jockas021 och 1 till
  • Laddar…
Det ser ju inte ut som den gjort någon värme förrän sista dagarna i September (Framledning BT2). Så länge den följer Temp BT50 så är det bara cirkulation utan att det tillförs värme.

Övrigt är ju varmvatten, där skulle du kunna lägga legionella-höjningar till var 14e eller 21a dag så slipper du spikarna varje vecka. Du skulle ju även kunna sätta pumpen i semesterläge för att sänka eller stänga av VV-produktion, lite beroende på hur ofta du är där. Använder ni det som helghus är det knappast värt det.

Beroende på vad har för elavtal kan du ju schemalägga VV-produktion till natten också.

Jag tror inte värmepumpen är bovet här...

Vad har du haft för elförbrukning i September?

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
I min lilla värld, om du inte har en utedel, så har du en elpanna just nu...
Men jag jobbar inte med värme
Jag antog ju att det finns en utedel också....

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Ja det är ju frågan om ts jar en vp kopplad till elpannan

P PurreP skrev:
Det ser ju inte ut som den gjort någon värme förrän sista dagarna i September (Framledning BT2). Så länge den följer Temp BT50 så är det bara cirkulation utan att det tillförs värme.

Övrigt är ju varmvatten, där skulle du kunna lägga legionella-höjningar till var 14e eller 21a dag så slipper du spikarna varje vecka. Du skulle ju även kunna sätta pumpen i semesterläge för att sänka eller stänga av VV-produktion, lite beroende på hur ofta du är där. Använder ni det som helghus är det knappast värt det.

Beroende på vad har för elavtal kan du ju schemalägga VV-produktion till natten också.

Jag tror inte värmepumpen är bovet här...

Vad har du haft för elförbrukning i September?
Tack för svaret.
För september - då vi inte var där alls - var förbrukningen 449 kWh.
(Än så länge i oktober har det varit 90 kWh.)

Okej, men då kan jag kanske förlita mig på att den bara kör värme när det ser ut som att rumstemperaturen är på väg under 18°. 🤞

Rumstermostaterna är inställda på 18° men det gör kanske ingenting om man ställer in borta- / semesterläge? (Vilket då borde sänka det tillfälliga börvärdet till under 18°.)
Vet du möjligtvis hur lågt det brukar gå då?
(I Nibeinstruktionerna stod det enbart ”några grader lägre”.)

Min syster har förutom luftvattenvärmepump med golvvärme, FTX.
Fattar ändå inte hur det kan göra hennes förbrukning med matlagning och billaddning, lägre än min.

E Elajomannen skrev:
Vad har du för värmepump ?
NIBE S2125-8 3X400V

A AMR74 skrev:
NIBE S2125-8 3X400V
Bra, då vet vi att du har en mycket bra värmepump.

Nästa fråga är om installatören har gjort en bra installation och justerat in så mycket som går. Så ärinte alltid fallet tyvärr.

Vad avser din totala energiförbrukning så kan det vara något annat än uppvärmningen som tar mycket.

Du vet väl förresten att du i menysystemet i din elpanna kan se förbrukad och angiven energi, såväl vv som värme.

Din syster: det är inte som så att hon har en solpanelanläggning. ?

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Du har energi på meny 3.3.

Ja jag har en likadan anläggning, ja jag är elektriker, ja jag vet mycket om energi i största allmänhet, NEJ, jag vet ingenting om fotboll.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Bra, då vet vi att du har en mycket bra värmepump.

Nästa fråga är om installatören har gjort en bra installation och justerat in så mycket som går. Så ärinte alltid fallet tyvärr.

Vad avser din totala energiförbrukning så kan det vara något annat än uppvärmningen som tar mycket.

Du vet väl förresten att du i menysystemet i din elpanna kan se förbrukad och angiven energi, såväl vv som värme.

Din syster: det är inte som så att hon har en solpanelanläggning. ?
Hon har ju inte det.
Jag har det, plus batteri, här där jag bor, så jag är inte van vid att behöva betala så mycket för el. (Plus att vi har gaspanna för uppvärmning.)

Då jag inte är i huset är jag beroende av vad jag kan hitta i Uplink-appen.

Tyvärr har jag inget större förtroende för att installatören gjorde en optimal installation. 😕
Men det är ju onödigt att dra dit någon om det ändå ser ut som att saker och ting fungerar som de ska. 😬🤷🏻‍♀️

E Elajomannen skrev:
Du har energi på meny 3.3.

Ja jag har en likadan anläggning, ja jag är elektriker, ja jag vet mycket om energi i största allmänhet, NEJ, jag vet ingenting om fotboll.
Men håller du med om, utifrån graferna, att den bara producerar värme för att rumstemperaturen inte ska gå under 18°?

A AMR74 skrev:
Men håller du med om, utifrån graferna, att den bara producerar värme för att rumstemperaturen inte ska gå under 18°?
Ja det förefaller så. En skillnad mot dig är att jag inte har några rumstermostater på golvvärme. Allt är injusterat och styrs via 2 st rumstermostater som påverkar varsin shunt på golvvärme resp radiatorslinga. Detta benämns klimatsystem 2 och 3 i min anläggning. Dessutom har jag en tank som anläggningen jobbar emot dvs klimatsystem 1 ( standard ) Så ja jag kan styra min anläggning på ett annat sätt.

Ett hus kan lätt dra 200- 400 Kwh på en sommar månad trots att ingen är där.

Mitt hus förbrukar under samma omständigheter ca 8 Kwh/ dygn.

Sedan så har jag solenergi som nästan tar bort det ifrån räkningen Men det är alltså vad huset förbrukar.

Lycka till med huset min vän.

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja det förefaller så. En skillnad mot dig är att jag inte har några rumstermostater på golvvärme. Allt är injusterat och styrs via 2 st rumstermostater som påverkar varsin shunt på golvvärme resp radiatorslinga. Detta benämns klimatsystem 2 och 3 i min anläggning. Dessutom har jag en tank som anläggningen jobbar emot dvs klimatsystem 1 ( standard ) Så ja jag kan styra min anläggning på ett annat sätt.

Ett hus kan lätt dra 200- 400 Kwh på en sommar månad trots att ingen är där.

Mitt hus förbrukar under samma omständigheter ca 8 Kwh/ dygn.

Sedan så har jag solenergi som nästan tar bort det ifrån räkningen Men det är alltså vad huset förbrukar.

Lycka till med huset min vän.
Tack!
Och tack för den extra informationen (som tyvärr för mig är lite överkurs).

Men det känns kanske som att jag inte behöver oroa mig. 😊

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
AMR74,
Hur mycket elenergi drog värmepumpsanläggningen förra året då, har du jämfört?
Är det plötsligt nu den börjar dra mer elenergi?

Alltså en byggfirma som installerat luftvattenvärmepumpen, och inte en VVS-firma som har erfarenhet av sådana anläggningar. Har verkligen en byggfirma tillåtelse av NIBE att installera deras värmepumpar, brukar de inte kräva erfarenhet och kunskap?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.