M Markarbetaren skrev:
...sedan får man ett kuvert som lämnas till sin arbetsgivare, oöppnat naturligtvis.
Så här skriver polisen om det:

Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna utdraget i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller har alltså rätt att själv ta del av uppgifterna i utdraget innan du som arbetsgivare får det.
https://polisen.se/tjanster-tillsta...ormation-till-arbetsgivare-om-registerutdrag/

Men, om arbetsgivaren insisterar och man själv är nyfiken så är det ju bara att beställa ut två utdrag.

J
FreQa FreQa skrev:
Jag har tatuering, är jag kriminell? Har en kompis som ser kriminell ut men är världens snällaste.
Lägg ut ditt belastningsregister här så kan vi lättare bedöma hur kriminell du är.
Själv litar jag aldrig på en tatuerad.

• Haha
  • Arg
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M
S Småbrukaren skrev:
Utmanar tråden lite.

Du har beställt byte av elcentral, 8 timmars jobb. Du och familjen lämnar huset på morgonen och kommer hem på eftermiddagen.

Elektrikern som är bokat är tidigare dömd för narkotikabrott och har missbrukat cannabis under flera år. Men är nu nykter och har avtjänat sitt straff.

Med den vetskapen, skulle du lämna ut nyckel och släppa in honom/henne i ditt hem obevakad i 8 timmar?
Jobbade ihop med en kille som missbrukat som berättade ganska öppet om vilka som använder diverse substanser. Det är ganska enkelt att tro att stereotypen för en missbrukare är en man med tatueringar och arbetaryrke. Men med den insikten så skulle nog många fundera en och två gånger innan man lämnar sina barn på förskolan, åker kollektivtrafik eller lägger sig på operationsbordet. Det förekommer ÖVERALLT, i ALLA samhällsklasser!

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
jag skulle vilja påstå att alla företag googlar sina arbetssökande.
Jag låter helst bli planlöst sökande när jag anställer. Det är svårt nog att få tag på bra folk att man helst inte ska kittla sina fördomar i processen. Och vad väntar man sig egentligen hitta, fyllebilder och/eller politisk aktivism? Vad mer får man snabbt fram som inte personen själv redan lyft fram?

Jag kan söka på något mer precist om någon säger sig vara/ha gjort något, men det är ju mer fördjupning än undersökning.

Med det sagt rekryterar jag inte särskilt ofta, inte ens varje år.

P
Fairlane Fairlane skrev:
En skillnad på belastningsregistret och Lexbase är att den senare inte rensas. Belastningsregistret måste rensas enligt lag, medan Lexbase inte har samma lagkrav, märkligt nog.
Men lexbase är bara en förenkling för den nyfikna för att slippa luska ut vad de ska maila tingsrätten om. Jag gillar inte sidan själv men om du vill veta vad xx gjorde för 20 år sen så kan du få fram det från den tingsrätt eller domstol ärendet avhandlades i.
De jävliga om det är för gammalt är att du får leta i deras fysiska "bibliotek"

Den stora nackdelen med lexbase är att du hamnar där även om du inte är kriminell, typ skilsmässa, och allt annat som sker i domstol. Vissa människor dömer ju bara du har ditt namn sökbart på skitsidan =)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:

Det finns inga krav på att den som ska visa registerutdrag ska lämna utdraget i ett oöppnat kuvert. Den person som registerutdraget gäller har alltså rätt att själv ta del av uppgifterna i utdraget innan du som arbetsgivare får det.
[länk]

Men, om arbetsgivaren insisterar och man själv är nyfiken så är det ju bara att beställa ut två utdrag.
De skolor sambon sökt jobb på insisterar på att det skall vara oöppnat för att inte kunna manipuleras. Med all jävla rätta.
Om man själv är nyfiken på vad man har i registret får man beställa 2.

Bara för det undrar jag om sexualbrott försvinner från registret? Borde aldrig göra det.

P
J plywoodskiva skrev:
Lägg ut ditt belastningsregister här så kan vi lättare bedöma hur kriminell du är.
Själv litar jag aldrig på en tatuerad.
Det är däremot extremt fördomsfullt.

Du hade alltså aldrig litat på min far som fyller 73 år i år och jobbat som murare hela sitt liv, aldrig gjort en fluga förnär.
Men han har pinuppor på armarna och en massa andra tatueringar du inte ser med kläderna på =)
I för sig fastnar han ofta i tullen för att han har långt hår. Jädrans fördomsfullt ändå.
Ja jag är väl inte bättre för att jag inte vill ha pundare i mitt hus.

M
useless useless skrev:

[länk]

Mitt påstående gällde hur mitt företag agerade vid en nyanställning där en kille var öppen vid intervjun att han var dömd för narkotikabrott. Men det var 15 år sedan, är säkert annorlunda idag.

Då var det väl obrutet brev som gällde så man inte skulle kunna manipulera innehållet. Nån form av kontrollfunktion måste väl finnas idag annars kan man ju lika gärna tanka ned en tom blankett och skriva dit sitt namn själv om man är kriminell?

C
useless useless skrev:
Blir du t ex nekad jobb som telefonist på grund av fortkörning så kan du stämma arbetsgivaren för diskriminering.
Kan man?
Tänker att brottsbelastning inte är en av de sju lagliga diskrimineringsgrunderna.

Hur som helst är ju inte enda problemet att "ta fajten", utan mer bl.a. normaliseringen av den fundamentala principen att den som har rent mjöl i påsen hela tiden skall vara tvungen att bevisa sin oskuld i olika sammanhang.
Sådana system slår ju, så att säga, åt fel håll.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Rkarlsson skrev:
Men lexbase är bara en förenkling för den nyfikna för att slippa luska ut vad de ska maila tingsrätten om. Jag gillar inte sidan själv men om du vill veta vad xx gjorde för 20 år sen så kan du få fram det från den tingsrätt eller domstol ärendet avhandlades i.
De jävliga om det är för gammalt är att du får leta i deras fysiska "bibliotek"

Den stora nackdelen med lexbase är att du hamnar där även om du inte är kriminell, typ skilsmässa, och allt annat som sker i domstol. Vissa människor dömer ju bara du har ditt namn sökbart på skitsidan =)
Det är "bara" en förenkling av förfarandet. Men det finns väldigt många olika tings/hov/förvaltnings/blablabla rätter, och de har inte ett gemensamt register.

Skillnaden mellan att betala en tjuga och söka överallt, eller att själv kontakta femtielva olika motparter per epost/tel är ju rätt avgörande i om sökningen blir av.
Det är bra att vissa saker är lite krångligt, för det filtrerar bort nyfikenhetsanvändning.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte.
Ok, vet inte exakt hur det fungerar nu. Bara att dom på något sätt kollar belastningsregistret, kanske var är domar då.

När jag börja fick jag själv beställa ut ett brev och lämna obrutet. Tycker det känns helt rimligt att lämna ut dessa uppgifter.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fadai
Rkarlsson skrev:
Hade man däremot sökt jobb inom skola eller förskola vill jag påstå att man är kalkad med narkotiabrott bak sig. Där ska de köra 100% kontroll av arbetstagaren. Men det är ju arbetstagaren som plockar ut belastningsregister själv och man får inte öppna kuverten innan man lämnar de till arbetsgivaren.
Nej, för arbete i skolan kollas våldsbrott och brott mot barn.

A
På många företag görs omfattande kontroller av både personen och dess familj och vänner.
Detta för att man arbetar ofta på domstolar, fortifikationsverket, fängelser, etcetera.

Då räcker det inte att du själv har ett rent register även din familj och närhet måste ha det.

Det är först en två dagars utbildning man går sedan är det en kontroll som sker och man får inte veta vad den visar bara om man är godkänd eller inte.
Kommer inte ihåg men har för mig att den behöver uppdateras var 2:e år men osäker där.

För att få jobba på dessa projekt ställs även krav på dit företag att man han högre ljudklassning och möjlighet att låsa konferansrum, ska finns papperförstörare, låst rum för handlingar osv.

sedan när du tar in UE så måste dom gå exakt samma utbildning.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är "bara" en förenkling av förfarandet. Men det finns väldigt många olika tings/hov/förvaltnings/blablabla rätter, och de har inte ett gemensamt register.

Skillnaden mellan att betala en tjuga och söka överallt, eller att själv kontakta femtielva olika motparter per epost/tel är ju rätt avgörande i om sökningen blir av.
Det är bra att vissa saker är lite krångligt, för det filtrerar bort nyfikenhetsanvändning.
Det är inte ens krångligt. =) Om man skickar till flera tingrätter domstolar så får man ändå napp på en och de andra skriver "tyvärr, det finns inte här"

Lexbase hade blitt dyra. 129 spänn kostar det.

P
Fadai Fadai skrev:
Nej, för arbete i skolan kollas våldsbrott och brott mot barn.
Vet till 100% att en skola häromkring inte anställer om man har narkotikabrott på sitt belastningsregister. Vissa skolor kanske gör det, det är ju upp till de skolorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.